1 959 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hål i golvvärmeslangen? ;(
Hoppas någon här ute i forumet kan trösta mig...
Jag har lagt vattenburen golvvärme mellan mina golvåsar, på hel platta. På detta har jag lagt golvspånskiva 22mm, sedan lump-papp och laminatgolv.
Jag har 3 slingar, v-rum, kök och hall/korridor, sedan en elpanna: Värmebaronen VE4 på 4.5kW. Total yta, 60m2, kring 230 slang med diameter 20mm.
Nu till det som orsakar klumpar i magen och sömnproblem. Trycket på mätare vid expansionskärlet sjunker ner till ungefär 0,8bar, oavsett om jag sätter i vatten i systemet så det är 2 bar. Men det stannar alltid vid 0.8 bar.
* Kan detta indikera på en mycket liten läcka i en slang, och att vid det låga trycket 0.8 bar "orkar" inte vattnet trycka genom just där???
Dessutom står det i manualet till pannan att trycket ska bestämmas av skillnaden mellan högsta och lägsta punkten i slangsystemet, i mitt fall 1 meter. Dessutom står att 1 bar skulle motsvara 10 meters höjdskillnad.
* Innebär detta att jag ska köra med 0.1 bar??
Om ni bara kan ana hur nervös jag är. Har jag en läcka? Jag har inte kunnat få någon än som kan på rak arm säga om jag har det eller inte...
Snälla om någon har lite erfarenhet eller intressant information, snälla hjälp mig då!!
Tack på förhand!
/Johan
Jag har lagt vattenburen golvvärme mellan mina golvåsar, på hel platta. På detta har jag lagt golvspånskiva 22mm, sedan lump-papp och laminatgolv.
Jag har 3 slingar, v-rum, kök och hall/korridor, sedan en elpanna: Värmebaronen VE4 på 4.5kW. Total yta, 60m2, kring 230 slang med diameter 20mm.
Nu till det som orsakar klumpar i magen och sömnproblem. Trycket på mätare vid expansionskärlet sjunker ner till ungefär 0,8bar, oavsett om jag sätter i vatten i systemet så det är 2 bar. Men det stannar alltid vid 0.8 bar.
* Kan detta indikera på en mycket liten läcka i en slang, och att vid det låga trycket 0.8 bar "orkar" inte vattnet trycka genom just där???
Dessutom står det i manualet till pannan att trycket ska bestämmas av skillnaden mellan högsta och lägsta punkten i slangsystemet, i mitt fall 1 meter. Dessutom står att 1 bar skulle motsvara 10 meters höjdskillnad.
* Innebär detta att jag ska köra med 0.1 bar??
Om ni bara kan ana hur nervös jag är. Har jag en läcka? Jag har inte kunnat få någon än som kan på rak arm säga om jag har det eller inte...
Snälla om någon har lite erfarenhet eller intressant information, snälla hjälp mig då!!
Tack på förhand!
/Johan
Har du automat-avluftare på pannan? Min erfarenhet av golvvärme är att det tar tid innan all luft är ute ur systemet. I ett år sjönk trycket i mitt system konstant fast jag såg ju på slangen vid pannan att det var luftbubblor som kom och så hördes ett pys då och då från automat-avluftaren. Nu har jag inte fyllt på pannan på två år...
Klicka här för att svara