Värme allmänt
MathiasS: Ja han var bestämd på storleken, en 8,5a, och detta efter att ha *tittat* på huset - utan att räkna en millimeter. Som du också påpekade var man dyra och jag såg ingenting som motiverade priskillnaden då. Ingen leverantör jag pratade med ville påstå att det var någon märkbar skillnad på skroll eller kolvkomp. Men som sagt, Sinfra verkade ok som leverantör. Priset är ju alltid en
vonSassen: :) Min granne har en EcoTecTyr som är en kombi och han är väldigt nöjd http://www.ecotec.net Helena med Sverige Stugan
TN: Jupp ta dit sotaren så får de provtrycka samt besiktiga den, sedan är det bara att starta och pruta....
BAS: Effekten på uppvärmningen räknas schablonmässigt till 50 w/m2 för nybyggda hus , det varierar givetvis (siffran gäller Stockholm). Räkna på 200 m2 uppvärmd yta ger 10 kW då det är som kallast. Rätt dimensionering är halva maxeffekten med bergvärme, resten med tillskott (elpatron). På så sätt klarar du 90 % av årsvärmebehovet med värmepumpen. Du spar ca 11-12000 i elkostnad
AndersG: Hittade tom ett med spjäll, typ skjut åt sidan, men det var rätt fult... ;)
Per_S: Howdy! Köpt en braskasett Handöl men installationsanvisningen är milt sagt knaper, likaså info/kunskap från/hos försäljaren. Problem med inpassning av rökröret till befintlig murad skorsten. Ganska stor öppning under spjället så inpassningen är inte given. Måste montera nerifrån, kan ej ta upp hål u spisens övre del. Tanke: 1 Rökrör upp mot spjället med stödben under. 2 Kapa
Harley: Tjena Jag var också lite kluven angående "egen" tank. Komentaren från kusin vvs var "gör ingen egen tank, det funkar ALDRIG lika bra som en köpt tank" Jag skall köpa en tank och koppla enligt BAXI's rekomendationer. En skatterabatt på upp till 15.000 kr är möjlig att få från Göran P om man vid nybyggnation installerar en värmepanna för biobränsle. Kolla med din enegirådgivare i
isoler: Vad hände med jordvärme pumpen, och en inte allt för dyr lösning. Klart, jordvärme pump (FIGHTER 1215) + Nibe 410P skulle löst problemet om man har 40 tusen till liggande, som man inte har någon användning för.
Ewa_L: Precis dessa funderinar har jag också gått i. Köpte ett hus 2000, byggt -50, med självdrag. Föregående ägare (äldre par) har av bekvämlighetsskäl endast använt el till uppvärmning. Pannan är från -87 (3-combi) och är i utmärkt skick. Grannarna på vardera sidan har skaffat bergvärme. De har nu bägge problem med kondens! Jag har varit i kontakt med kommunens "proffs" på
johan6504: Hej Skall påbörja installation av ett nytt vattenburet golvvärmesystem på ett mellanbjälklag av betong. Spåren skall fräsas ner till lämpligt djup och sedan döljas med flytspackel. Vi har dock inte kommit på något bra sätt att fixera rören under tiden spacklet härdar. Är det någon som har en bra lösning för att göra detta? Jag är även osäker på hur breda spår jag skall
Joukko: Ingen som behöver en sådan? Tar bor dålig lukt i vattnet när man har egen brunn, om man har det. Vill ha 1000kr för den. Kostar ca 1300kr ny. Jocke
Eld: Mina rör har suttit i 60 år. Det jag har haft problem med är: 1. Rostskador på expansionsledningen i anslutning till expansionskärlet som är rostfritt och bytt av en tidigare ägare. Här har jag fått byta en halvmeter rör. 2. Rostskador på ett knärör som var fastskruvat i ett kopparrör. (Galvanisk korrosion.) 3. Dåligt flöde i ett kallvattenrör i källaren. Antagligen är det
ymca: Själv äger jag en tomt i Huddinge kommun sedan ett par år. Jag valde att betala VA-avgiften i samband med köpet. Denna avgift avser kommunens kostnad för att dra fram VA till tomtgränsen. När jag någon gång i framtiden begär att vattnet skall kopplas på kommer en mätare att installeras och jag får betala en inkopplingsavgift. Denna avgift avser vattenmätaren, inkopplingen och
BAS: [citat] 5 år kostar ca 1500 spänn. Det går även att få upp till 10 år. Säljaren av VP fixar det via svep (www.svepinfo.se)
BAS: [citat] 9:ans fysiklektion ger svaret. Det krävs 4 Watt-sekunder för att värma ett gram vatten en grad. 3,5 kW kan värma 1 liter vatten/sekund knappt en grad. För att tvätta händerna 3 liter per minut ger följande: 3500/4000*20(sekunder)=17,5 grader varmare vatten ut än in. Räkna med 12 grader in så får du ca 30 grader ut. Det "räcker" kanske till handtvätt men inte till mycket mer
KarlXII: Jag använde en sån här: [bild] Den är köpt på Elektroskandia för runt 3-400 kronor men jag har sett den på flera ställen.
mgb62: I år har Tullikivi spec. pris på ett antal utvalda ugnar. Är det någon som vet om de hade de förra året ? I så fall vad var det då ? Min fundering är om man ska slå till nu eller vänta och hoppas att priset består nästa år eller om det blir andra spisar med spec.pris. Mitt problem är att huset inte är byggt än.
kexbert: Hej Jag har tittat på olika uppvärmningsystem och fastnat för Extuna T300 " Allbränslepanna". ÄR det någon som har en sån installerad? Hör av er med tips och synpunkter ::)
TN: Bra priser på LVI finns här http://www.elkompaniet.se/ levereras hem till dörren :D
lucifer: Ett av våre element "gick åt fel håll :o" alltså tilloppet satt på utloppet och vise versa. Då knäppte det i det. Sen kan det låta i elementet om flödet är förhögt. På vårr element kan man ställa det, men det kräver ett specialverktyg (enligt rörmokaren). Lucifer
gluecifer: Vi har vattenburen golvvärme i v-rum och hall (samma slinga egentligen) som är kopplat till en pump och elpatron på 5 kW som dock är nerställd till 2 såvitt jag vet. Nån som har tips på en rumstermostat så jag slipper springa ner och vrida på elpatronen ?? Det är alltså lite hemmabygge men än så länge ingen termostat.
Plumber: Tänker du använda vattnet året runt så rekommenderar jag borradbrunn.Att det e berg e billigare än om det vore jord/lera,då slipper du så väldans mycket foderrör..
KarlXII: Jag är också inne på värmeväxlare. Med en tilläggsisolering kan man få bra ekonomi och komfort även med direktverkande el. En bättre lösning är naturligtvis att installera vattenburen värme. Bergvärme, elda ved eller pellets - alla möjligheter finns. Vad man väljer beror väl på om man har tillgång till ved, eller om man helt enkelt orkar hålla på eftersom det är mer
Bob_the_builder: I mitt svar antog jag att alternativet var golvvärme även på övervåningen, men du ville tydligen ha radiatorer istället. Är det en kostnadsfråga, eller finns det andra skäl? En radiatorkrets håller oftast ca 50 grader, och golvvärmen ca 35 grader. Blandar man de två systemen måste du producera 50-gradigt vatten och sedan släppa ut lite av det i golvvärmekretsen för att den ska
BAS: En mycket trevlig kombination är murad spis med insats. Den håller värme mycket länge p.g.a. stor uppvärmd massa. Tänk även på helheten vad gäller ventilation. Att tända en brasa medför att mycket luft sugs ut, den måste ersättas av ny luft utifrån.
Haagbard: [citat] Ahhh, när jag såg stenhögen så trodde jag att du skulle mura pipan själv och dra den efteråt med något eldfast bruk, taskigt läge om sotaren inte gillar tillvägagångssättet tänkte jag.......... Oroade mig i onödan alltså ;D