Tänkte investera i en pelletspanna i det nybyggda huset. Har funderingar på Effectapannans pelletspanna. Nån som vet något om den?
Vilket pris betingar en panna med brännare samt inbyggd elslinga på ca.9kW??
Jag får det för ca 35.000 inkl skruv.
Tacksam för info! :)
/Torparn

Hej, jag går i precis samma tankar. Att köpa en pelletspanna.

Vi skall precis till att köpa ett hus, idag kör de med en oljepanna från 60-talet, så den behöver nog bytas. Det finns en separat vattenberedare, som jag tänkte göra mig av med till förmån för en panna med beredare eller annan vattenuppvärmning i.

En annan fundering jag har är hur mycket det kostar att sanera en oljetank. Idag har de en oljetank nergrävd utanför byggnaden, den torde ju vara smidig att använda.

//Jonas

Snabb uppskattning:
Panna 20000-25000
Brännare 9990-25000
Elpatron:1500-2500

Tja, det låter som om du har fått ett ok pris. Det beror föstås på vilka grejer du ska ha. Det går att göra det riktigt dyrt och det går att komma undan hyfsat billigt. Många vedpannor fungerar också bra som pelletspannor.

Sen tillkommer ju rör och kopplingsdetaljer...

Vad ska du använda tanken till? Pelletsförråd? Hur stor är den? Om du ska beställa pellets i bulk så bör förrådet vara på minst 6 kbm för att du ska kunna ta emot 3 ton. Sen har du det lilla problemet att få in pelletsen från tanken till pannrummet. Om du inte ska använda tanken så kan det bli dyrt att bli av med den. Kolla det med miljögubbarna på kommunen. De kanske kan ge råd om sanering också.

Jag kapade upp min oljetank på 3kbm när jag hade installerat vedpanna. Den stod inne i pannrummet och det var tre dryga dagars hårt jobb att tömma, rensa, kapa och få ut aset.

Lägg in i offerten att den gamla tanken ska dom fixa bort! Dom har ofta kontakter och vet hur sånt ska göras. Uppfinn inte hjulet i onödan. Du är ju inte den förste som ersätter oljetanken med annat i dagens panbytarsverige....

Skogstomten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.