2 740 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Vatten, Avlopp...
Ja, fackmannamässigt funkar för mig. Svärfarsan (röris) trodde inte att det fanns några lagar om det, men försäkringsbolaget kanske har åsikter. Men borde ju bara vara om det inte är fackmannamässigt gjort, annars kan de ju inte se att du har gjort det.
Med VVB är det viktigt att koppla in säkerhetsventil och backventil. Utan backventil trycks vatten tillbaka i kallvattenledningen när VVBn värms och det är inte bra. Man vill ju inte ha vatten som har varit i VVBn och vänt i kallvattenledningarna. Med backventil utan säkerhetsventil blir det jättestort tryck i VVBn när den värms.
Med VVB är det viktigt att koppla in säkerhetsventil och backventil. Utan backventil trycks vatten tillbaka i kallvattenledningen när VVBn värms och det är inte bra. Man vill ju inte ha vatten som har varit i VVBn och vänt i kallvattenledningarna. Med backventil utan säkerhetsventil blir det jättestort tryck i VVBn när den värms.
Mja, det kan vara kopplat på två sätt, vilka fyller samma funktion. Hos mig så sitter det, före VVBn ett s k ventilrör (kan kopplas tillsammans med blandningsventilen) med backventil, avtängningsventil och säkerhetsventil. Annars sitter det paketet tillsammans med den termostatiska blandningsventilen, vilket kanske är det normala.
Klicka här för att svara