2 208 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Placering av värmepumpen
Håller just på att planera vart allt ska stå, och kom att tänka på en sak.....
Måste värme pumpen stå mot ytterväggen för att jordvärmeslingan inte ska kyla ner golvet?
Hade placerat värmepumpen i mitten av huset från början men det var kanske inte så lyckat? :-/
Hur ser detta ut? Går slingan i ett plaströr från VP ut i marken (genom grunden). ???
Måste värme pumpen stå mot ytterväggen för att jordvärmeslingan inte ska kyla ner golvet?
Hade placerat värmepumpen i mitten av huset från början men det var kanske inte så lyckat? :-/
Hur ser detta ut? Går slingan i ett plaströr från VP ut i marken (genom grunden). ???
Att ha pumpen i garaget tycker jag att är rätt smart med tanke på buller och framtida service etc.
Man använder då kulvert-rör mellan huset och garaget, problem uppstår dock om du gör detta på befintliga byggnader eftersom kulverten grävs ner och du inte kommer in genom plattan. Resultatet är ofta då en ful isolerad låda på utsidan...
Man använder då kulvert-rör mellan huset och garaget, problem uppstår dock om du gör detta på befintliga byggnader eftersom kulverten grävs ner och du inte kommer in genom plattan. Resultatet är ofta då en ful isolerad låda på utsidan...
Värmepumpens kollektorslangar isoleras inomhus för att förhindra kondensbildning därför inga problem mer än att slangarna blir synliga om du inte bygger in dom.
Bättre om värmepumpen placeras intill yttervägg men om befintlig panna finns mitt i huset så placera värmepumpen där också.
Bättre om värmepumpen placeras intill yttervägg men om befintlig panna finns mitt i huset så placera värmepumpen där också.
Placera den där du tycker det blir bäst, oftast hamnar den mot eller nära en yttervägg, man vill ju oftast inte ha mer rördragning än nödvändigt.
Kollektorslangarna isoleras och man behöver inte vara orolig för att det blir kallt. Givetvis får man göra hål i grund om den står i källare...nånstans måste ju slangarna in.
Mvh
Svante
Kollektorslangarna isoleras och man behöver inte vara orolig för att det blir kallt. Givetvis får man göra hål i grund om den står i källare...nånstans måste ju slangarna in.
Mvh
Svante
Viktigt att kollektorslangarnas högsta punkt är innanför huset. För att kunna lufta systemet effektivt. Om du placerar VP intill yttervägg så måste du ändå dra rörledningar (varma sidan) till befintlig panna eller tidigare befintlig panna. 
Tänk också på att om det är långt till din vattenkranar får du spola länge för att få varmvatten
Klicka här för att svara