sveno skrev:
MathisaS, jag tror att vi har missuppfattat varandra lite. :-) Jag utgick ifrån hur det funkar när man har, ved, pellets, eller sol som värmekälla. Det har jag efter en del läsande av Nibes och IVT:s manualer begripit att det kan man inte göra. Jag var med andra or ute och cyklade.

Rätta mig om jag har fel, men det är väl så att en VP är som effektivare ju lägre temp den producerar? När det gäller ved, pellets och sol så försöker man producera så hett vatten som möjligt. Med de skillnaderna så går det inte att konstruera systemen riktigt på samma sätt.
Ok, jag vet inte var vi missuppfattat (men strunt i det), men du har rätt i att en VP är effektivare vid låga temperaturer. ;) Vi är alla på en uppfriskande cykeltur lite då och då!!

Det var nog mer jag som missuppfattade. Försökte bara sprida skulden lite ;)

I ett vedsystem så laddar man ju på så hett det går i en enda ackvolym som också värmer tappvattnet. Nu har jag (efter några sena timmars läsande) förstått att man i ett VP-system "separerar" värmesystemet från tappvarmvattnet med en växelventil eftersom man vill producera så lite som möjligt med hög temp. Det man ackumulerar i ett VP-system är betydligt svalare än i ett vedsystem. (Om jag har fattat det rätt.)

I ett vedsys så ökar man ackvolymen genom att koppla in mer volym parallellt med den befintliga volymen. Genom att placera tanken med vvb högt så har man varmvatten även om man har sugit ur den sista droppen av värme som duger att värma huset med. och det var en sån lösning som jag var ute och åkte cykel med...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.