8 916 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Ack. tankar
Sida 1 av 3
Pris ex. Rinkaby Rör
Tank 500 L isolerad
Isolerad med mineralull och klädd med galvad plåt. Höjd 1790 mm, bredd 740 mm, djup 740 mm. Vikt 120 kg.
Best.nr 2800
3.300,00 kr/st.
Ackumulatortank Nibe VPA 450/150
Avsedda för anslutning till värmepump. Även lämpliga att anslutas till andra värmekällor. Kopparklätt varmvattenmagasin med ett omgivande dubbelmantelutrymme med ett 50R elpatronuttag.
Best.nr 1797
Egenskaper/Dimension
» Storlek 450/150
» Beredare 435 L
» Mantel 145 L
» Diameter 800mm
» Höjd 1850mm
16.500,00 kr/st.
Tank 500 L isolerad
Isolerad med mineralull och klädd med galvad plåt. Höjd 1790 mm, bredd 740 mm, djup 740 mm. Vikt 120 kg.
Best.nr 2800
3.300,00 kr/st.
Avsedda för anslutning till värmepump. Även lämpliga att anslutas till andra värmekällor. Kopparklätt varmvattenmagasin med ett omgivande dubbelmantelutrymme med ett 50R elpatronuttag.
Best.nr 1797
Egenskaper/Dimension
» Storlek 450/150
» Beredare 435 L
» Mantel 145 L
» Diameter 800mm
» Höjd 1850mm
16.500,00 kr/st.
Surfa in på www.boroe.com, knappa dig fram till Acktanken 500-TI (samma som jag tror du tittat på på Rinkaby). Där kan du titta på vad som händer med priset om du bestyckar den med en förrådsberedare etc.isoler skrev:Pris ex. Rinkaby Rör
Tank 500 L isolerad
Best.nr 2800
3.300,00 kr/st.
Best.nr 1797
Egenskaper/Dimension
» Storlek 450/150
» Beredare 435 L
» Mantel 145 L
» Diameter 800mm
» Höjd 1850mm
16.500,00 kr/st.
Den Nibetank du plockat fram är ju också extra dyr efter som den är så förbenat stor. Jämför en Nibe som är ett steg mindre med Boroes 500liters tank så tror jag du ser att det inte skiljer så mycket....
I en av mina bergvärmeofferter föreslås att jag ska en 160/300 varmvattenberedare OCH en 500 l ack.tank till en Nibe 1115. Vad är vitsen med det? Jag trodde man skulle ha VVB ELLER ack. tank?
300liters tanken med en 160liters beredare innuti används för att värma varmvatten. När vattnet i 160literstanken kallnar slår växelventilen om och VP värmer vattnet runt beredaren (i tanken), som i sin tur värmer ditt tappvarmvvatten.VVS-novisen skrev:
Den andra tanken har ingenting med tappvarmvattenvärmning att göra! Denna tank används för att få längre gångtider på VP, ge frihet i reglering (kontrollerbar tröghet i systemet), ge möjlighet att ta in värme från andra källor (tex sol) osv osv....
Ja, det kan man fråga sig. Varför inte ha en 500 eller 750 liters acktank med antingen en stor förrådsberedare eller två-tre varmvattenslingor? Vet någon av värmepumparna i panelen?VVS-novisen skrev:
Jag hittade inget annat skäl att ha tanken än att jag vill köra några slingor golvvärme året runt. Det tror jag fungerar dåligt utan tank.
Vill man fippla med solfångare och annat är säkert en tank en bra ide också.
Det är nog svårt att räkna hem tanken ekonomisk, men anläggningen fungerar antagligen bättre.
Vill man fippla med solfångare och annat är säkert en tank en bra ide också.
Det är nog svårt att räkna hem tanken ekonomisk, men anläggningen fungerar antagligen bättre.
Det är klart att om man har en liten VP i ett stort hus kommer den att gå hela tiden. Problemet är att elpatronen går in "för tidigt" när det blir kallare ute.
Med ack. tank kan man köra en lite större VP och ändå hålla antal start stopp nere
Med ack. tank kan man köra en lite större VP och ändå hålla antal start stopp nere
Jag har enbart golvvärme och vill kunna köra denna i våtutrymmen året runt. Skumt att inte IVT specade in en acktank från början i såfall. Jag har en E7 med separat 300/160 VVB
Kan man köra på enkel variant, t.ex den som Isoler plockade ut från rinkabykatalogen? 500 liter utan någon VVB.
Kan man köra på enkel variant, t.ex den som Isoler plockade ut från rinkabykatalogen? 500 liter utan någon VVB.
"Köp en jag har en själv"frasse skrev:
Borös TI500 fungerar utmärkt för detta ändamål. IVT själva rekommenderar ju 20liter per kw så man borde ju åtminstone ha kastat in en 150liters tank. Fast då hade man ju blivit dyrare än konkurrenten som också han ville hålla priset nere....
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
För en oinsatt, är det alltså den som finns i Rinkabykatalogen?MathiasS skrev:
Nästa fråga , är det dumt att gå på en mindre (150 - 200 liters) för att spara utrymme? Får man betydligt sämre funktion?