1 851 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ack.tank till Pelletspanna?
Någon som har något tips? Är det smartast att ha en extra acktank till detta system eller inte? Jag har ett nybyggt hus ca155kvm
Meningarna går isär i den frågan (också
). Det är en fördel att kunna köra brännaren på hög effekt och ha få start och stopp. Men å andra sidan så läcker en vanlig acktank värme. Står tanken inomhus i ett utrymme som ska vara varmt så är det läckaget ingen förlust. Värmen hamnar ju i huset. På sommaren är det alltid en förlust och då är dessutom verkningsgraden som sämst.
Det beror också på vilken panna du har. Om du har en gammal oljepanna som du ändå inte kan köra brännaren på full effekt i pga att rökgastempen blir för hög, så tror jag knappast att det kan löna sig att investera i en acktank och laddkoppel, ny shunt, shuntstyrning och en del annat smått och gott. Å andra sidan kanske du har en panna med liten vattenvolym som du kan brassa på full effekt i och då kan det kanske löna sig.
Äfab har gjort ett test av kombinationen pelletsbrännare och acktankar ganska nyligen. Rapporten finns på deras hemsida och där finns en hel del annat för träeldare. Ämnet har diskuterats en del på Novators bioenergidialog. (Där är det rörigt. Använd sökfunktionen i din surfbräda.)
Det beror också på vilken panna du har. Om du har en gammal oljepanna som du ändå inte kan köra brännaren på full effekt i pga att rökgastempen blir för hög, så tror jag knappast att det kan löna sig att investera i en acktank och laddkoppel, ny shunt, shuntstyrning och en del annat smått och gott. Å andra sidan kanske du har en panna med liten vattenvolym som du kan brassa på full effekt i och då kan det kanske löna sig.
Äfab har gjort ett test av kombinationen pelletsbrännare och acktankar ganska nyligen. Rapporten finns på deras hemsida och där finns en hel del annat för träeldare. Ämnet har diskuterats en del på Novators bioenergidialog. (Där är det rörigt. Använd sökfunktionen i din surfbräda.)
Tack för ett bra tips där Sveno! Jag går till den sidan och kollar upp det här med en gång. Alla tycker så olika och nånstns däremellan står man själv och skall besluta något som förhoppningsvis är det bästa. Inte lätt alla gånger, men man lär sig en massa nytt.. 
/Torparn
/Torparn
Klicka här för att svara