Vi hade tänkt installera en braskamin och har nu kommit på att på andra sidan om väggen (ej isolerad, gjord av spånskiva) där vi tänkt ha braskaminen står kylen och frysen. Kan värmen från braskaminen när vi eldar påverka kylen och frysen? Strålar det värme ut på baksidan av kaminen?

Du får inte ha något brännbart närmast kaminen. Det innebär att du bör sätta upp gips eller Minerit. Avståndet måste ändå vara så stort att det inte finns risk att någorn brännbar byggnadsdel inte blir varmare än 80 eller 100 grader (jag är lite osäker på exakt). Då borde det inte bli så farligt varmt på andra sidan väggen heller. Installeras kaminen korrekt så tror jag inte att det spelar någon roll. Hör efter med sotarn eller kamintillverkaren.

Desto kallare temperatur en kyl/frys står i desto mindre behöver dess kompressor gå så värmer du upp där redan från början så då får den jobba mer.

Skogstomten

Jag pratade lite med min kaminleverantör och han "trodde" inte det behövdes någon isolering. Kaminen ska stå 15 cm från väggen och sen kommer spånskiveväggen med luft i. Det kan väl inte vara mycket värme eller någon värme alls som går igenom? :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.