793 läst ·
7 svar
793 läst
7 svar
X-tra VVB
Hej,
I vår "blivande" villa som är ett 1½-plans hus på c:a 180 kvm skall en IVT 490 installeras med, enligt produktfakta, 170 liter beredarvolym.
Vi kommer att ha två badrum varav ett med bad (vanligt, ej hörn). Två vuxna och fyra småbarn (tjejer).
Ni som har en IVT 490 eller andra med kunskap: Är det dumt, eller rent ut sagt idiotiskt att inte köpa till en extra VVB? Om man köper till vilken volym bör man minst klämma till med?
Min spontana känsla är att våra barn inte kommer att bada/duscha mindre ju äldre de blir och jag vill ogärna duscha i kallvatten innan arbetet... ;-) men 170 liter kanske är bra nog?
I vår "blivande" villa som är ett 1½-plans hus på c:a 180 kvm skall en IVT 490 installeras med, enligt produktfakta, 170 liter beredarvolym.
Vi kommer att ha två badrum varav ett med bad (vanligt, ej hörn). Två vuxna och fyra småbarn (tjejer).
Ni som har en IVT 490 eller andra med kunskap: Är det dumt, eller rent ut sagt idiotiskt att inte köpa till en extra VVB? Om man köper till vilken volym bör man minst klämma till med?
Min spontana känsla är att våra barn inte kommer att bada/duscha mindre ju äldre de blir och jag vill ogärna duscha i kallvatten innan arbetet... ;-) men 170 liter kanske är bra nog?
Bered dig på att frysa!!!! 4 tonårstjejer kräver nog en extra beredare. Mitt förslag är att du kompletterar med en elberedare på tex 55-100L i serie. Då kan den stå på 50grader eller så. Då räcker de vanliga 170L + de 100 L i vv-beredaren långt. Då drar den extra VV-beredaren väldigt lite ström eftersom vattnet värms i din IVT och endast behöver stöttas något med elberedaren för att hålla tempen vid 50 grader.
Sen om dom börjar duscha mycket längre fram så kan du vrida upp tempen på elberedaren ända till 85 grader om det behövs. Då har du de inbyggda 170L med sin temp bvad det nu är + 55-100L med 85 gradigt vatten så är det bara att duscha på.
En vettig lösning prismässigt och utrymmesmässigt.
Skogstomten
Sen om dom börjar duscha mycket längre fram så kan du vrida upp tempen på elberedaren ända till 85 grader om det behövs. Då har du de inbyggda 170L med sin temp bvad det nu är + 55-100L med 85 gradigt vatten så är det bara att duscha på.
En vettig lösning prismässigt och utrymmesmässigt.
Skogstomten
Klicka här för att svara