844 läst ·
5 svar
844 läst
5 svar
dum vpelpatronsfråga
Vi hade -25 i en vecka och fick ringa leverantören att ställa om min Nibe 1215-7 från 6 till 9 kw på elpatronen för att orka med den sjunkande innetemperaturen.
Både elkillen och han från Nibe försäkrade på heder och samvete att det skulle inte bli någon skillnad på energiförbrukningen bara för att effekten ökade ???!!!
Resultatet blev att säkringen (till pumpen) går efter 4 timmars eltillskottsdrift och att för första gången har min VB och VB() varit lika, dvs den orkar värma radiator vattnet till utegivarens nivå. VB-r ligger fortfarande hopplöst efter...
Är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så här:
- om eltillskott går i 10 tim per dygn och är i 6kW läge så förbrukars 60 kWh
- om eltillskott går i 10 tim per dygn och är i 9kW läge så förbrukars 90 kWh
enkel matte men kanske fel ändå? på samma sätt undrar jag om jag ska räkna om förbrukningen när jag mätar drifttiden på tillsats el, tidigare (enl Nibe) skulle TS drifttid multipliceras med 6 för att få kwh skall jag göra detta med 9 istället nu eller kan den räkna 1,5 timmar "per timme"
Både elkillen och han från Nibe försäkrade på heder och samvete att det skulle inte bli någon skillnad på energiförbrukningen bara för att effekten ökade ???!!!
Resultatet blev att säkringen (till pumpen) går efter 4 timmars eltillskottsdrift och att för första gången har min VB och VB() varit lika, dvs den orkar värma radiator vattnet till utegivarens nivå. VB-r ligger fortfarande hopplöst efter...
Är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så här:
- om eltillskott går i 10 tim per dygn och är i 6kW läge så förbrukars 60 kWh
- om eltillskott går i 10 tim per dygn och är i 9kW läge så förbrukars 90 kWh
enkel matte men kanske fel ändå? på samma sätt undrar jag om jag ska räkna om förbrukningen när jag mätar drifttiden på tillsats el, tidigare (enl Nibe) skulle TS drifttid multipliceras med 6 för att få kwh skall jag göra detta med 9 istället nu eller kan den räkna 1,5 timmar "per timme"
De verkar varken ha heder eller samvete. 
Det är klart att om 6kV inte orkade med och sätter in en 9kW som ger mer värme så kommer du att få högre elförbrukning i topparna. Du får ju mer värme till huset och varmvattnet nu än förr när det var för kallt.
Enkel matematik klarar du, men fackgubbarna verkade inte klara det. Troligen var det frågan om ett missförstånd. Vid vanlig drift då din 6kW elpatron var tillräckligt så kommer en 9kW elpatron inte att dra mer ström eftersom den inte behöver gå lika länge för att leverera t ex 4kW. Men vid toppbelastning kommer det att gå åt mer. Å andra sidan slipper du frysa.
Det är klart att om 6kV inte orkade med och sätter in en 9kW som ger mer värme så kommer du att få högre elförbrukning i topparna. Du får ju mer värme till huset och varmvattnet nu än förr när det var för kallt.
Enkel matematik klarar du, men fackgubbarna verkade inte klara det. Troligen var det frågan om ett missförstånd. Vid vanlig drift då din 6kW elpatron var tillräckligt så kommer en 9kW elpatron inte att dra mer ström eftersom den inte behöver gå lika länge för att leverera t ex 4kW. Men vid toppbelastning kommer det att gå åt mer. Å andra sidan slipper du frysa.
Du cyklar nog lite... 
resonera såhär:
- om eltillskott går i 10 tim per dygn och är i 6kW läge så förbrukars 60 kWh
- om eltillskott går i 6,67 tim per dygn och är i 9kW läge så förbrukars 60 kWh
Du har samma effektförbrukning men om du har i 9kW läge så behöver elementen inte stå på lika ofta... Effektutaget förstås större men under en kortare tid...
Säkringen går eftersom du antagligen har haft 16 A säkringar tidigare. Säkringarna och eventuellt ledningarna måste ersättas med större. ledningarna kan vara färdigt dimensionerade för 9 kW men det skall elektrikern kolla när han byter säkringar.
6Kw/400V=15 A och 9kW/400V=22,5A...
resonera såhär:
- om eltillskott går i 10 tim per dygn och är i 6kW läge så förbrukars 60 kWh
- om eltillskott går i 6,67 tim per dygn och är i 9kW läge så förbrukars 60 kWh
Du har samma effektförbrukning men om du har i 9kW läge så behöver elementen inte stå på lika ofta... Effektutaget förstås större men under en kortare tid...
Säkringen går eftersom du antagligen har haft 16 A säkringar tidigare. Säkringarna och eventuellt ledningarna måste ersättas med större. ledningarna kan vara färdigt dimensionerade för 9 kW men det skall elektrikern kolla när han byter säkringar.
6Kw/400V=15 A och 9kW/400V=22,5A...
När det är trefas = 400V så kan man inte räkna att 6000W/400V=15A. Eftersom det bara gäller vid enfas.
Med en 20A huvudsäkring bör du kunna köra på minst 13Kw 400V förbrukning under kortare perioder.
Själv är min elpanna ställd på 9KW och det skulle funka utmärkt med en 16A huvudsäkring om jag inte har så väldigt många andra förbrukare. (Min morbror är elektriker sen 30år...)
Mvh
Skogstomten
Med en 20A huvudsäkring bör du kunna köra på minst 13Kw 400V förbrukning under kortare perioder.
Själv är min elpanna ställd på 9KW och det skulle funka utmärkt med en 16A huvudsäkring om jag inte har så väldigt många andra förbrukare. (Min morbror är elektriker sen 30år...)
Mvh
Skogstomten
:-[ OUPS
Så går det när man tycker att något är lätt och inte alls tänker efter, det skall givetvis vara såhär:
I=P/(Kvadratroten av 3 * U * Cosfi) Dåligt med special tecken här...
Cos Fi = 1 när det är bara motstånd
vid 6 kW blir strömmen ca 8,66 A
och vid 9 kW ca 12,99 A
Det tyder på att det är 10 A säkringar nu (inte 16A) som borde bytas ut till 16 A. Det låter rätt rimligt att säkringen löser ut efter ca 4 h vid 12-13 A om det är säkringar med trög karaktär.
Blev det rätt nu då? tror det..
Så går det när man tycker att något är lätt och inte alls tänker efter, det skall givetvis vara såhär:
I=P/(Kvadratroten av 3 * U * Cosfi) Dåligt med special tecken här...
Cos Fi = 1 när det är bara motstånd
vid 6 kW blir strömmen ca 8,66 A
och vid 9 kW ca 12,99 A
Det tyder på att det är 10 A säkringar nu (inte 16A) som borde bytas ut till 16 A. Det låter rätt rimligt att säkringen löser ut efter ca 4 h vid 12-13 A om det är säkringar med trög karaktär.
Blev det rätt nu då? tror det..
Jao, det såg bättre ut.
Som referens kan jag berätta att min panna är på 13 kW och matas via 16A säkringar.
/Fredrik
Som referens kan jag berätta att min panna är på 13 kW och matas via 16A säkringar.
/Fredrik
Klicka här för att svara