4 970 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Köp braskamin i Danmark, spara 17 000 kr
Hej
Vi har tittat på en braskamin Scan DSA 1 med rostfri beklädnad. Kostar ca 47 000 kr i Eldabutikerna i skåne, samma spis köper man i Köpenhamn för ca 30 000 SEK. Transport hem ombesörjs för 1000 SEK.
Den svenska återförsäljaren hävdar givetvis att den som säljs i Danmark inte är typgodkänd i Sverige.
Jag har pratat med sotare i min kommun och han säger "vi är för f-n med i EU, du kan köpa den i Danmark" men den måste monteras enligt svenskt typgodkännande med avstånd mm.
Problemet är att få tag på ett svenskt typgodkännande och monteringsanvisning. Den svenska leverantören vill givetvis inte ge mig en sådan om jag inte köper av honom.
Någon som stött på något liknande?
Vi har tittat på en braskamin Scan DSA 1 med rostfri beklädnad. Kostar ca 47 000 kr i Eldabutikerna i skåne, samma spis köper man i Köpenhamn för ca 30 000 SEK. Transport hem ombesörjs för 1000 SEK.
Den svenska återförsäljaren hävdar givetvis att den som säljs i Danmark inte är typgodkänd i Sverige.
Jag har pratat med sotare i min kommun och han säger "vi är för f-n med i EU, du kan köpa den i Danmark" men den måste monteras enligt svenskt typgodkännande med avstånd mm.
Problemet är att få tag på ett svenskt typgodkännande och monteringsanvisning. Den svenska leverantören vill givetvis inte ge mig en sådan om jag inte köper av honom.
Någon som stött på något liknande?
Hej igen
har nu pratat med den danska firman som konstruerar kaminen, dom hävdar att den typ som levereras till Sverige är konstruerad på ett annat sätt i förbränningsrummet för att bli godkänd i Sverige. Detta är inget man kan se skillnad på utifrån men det motiverar en viss prisskillnad, dock var man förvånad att den var så stor som 17 000 SEK. Om detta är ett knep för att tvinga mig att köpa en Svensk variant vet jag inte, men det känns i alla fall så.
Man hävdar också att om den danska varianten installeras i sverige så gäller inga försäkringar om en olycka skulle inträffa med kaminen och det uppdagas att den är dansk.
Jag trodde att EU medlemskap skulle motverka denna typ av korruption.
:'(
Hemsida till den danska återförsäljaren är www.pejseforum.dk
har nu pratat med den danska firman som konstruerar kaminen, dom hävdar att den typ som levereras till Sverige är konstruerad på ett annat sätt i förbränningsrummet för att bli godkänd i Sverige. Detta är inget man kan se skillnad på utifrån men det motiverar en viss prisskillnad, dock var man förvånad att den var så stor som 17 000 SEK. Om detta är ett knep för att tvinga mig att köpa en Svensk variant vet jag inte, men det känns i alla fall så.
Man hävdar också att om den danska varianten installeras i sverige så gäller inga försäkringar om en olycka skulle inträffa med kaminen och det uppdagas att den är dansk.
Jag trodde att EU medlemskap skulle motverka denna typ av korruption.
:'(
Hemsida till den danska återförsäljaren är www.pejseforum.dk
Skorstensfejare lever i värld liknande de feodala baronerna på medeltiden....EU? Vad är det? Allsmäktigt slår de ner på allt med sina egenkonstruerade typgodkännanden....Kan vi ha en EU standard på gastuber så borde väl man kunna nå fram tiill detta medeltida skrå med en gemensam standard också?
Vad ni gnölar pokjar (och flickor?). Man ser väl till att hålla sig väl med sotis och bjur han på kaffe och gott fikabröd. Samma gällde ju i lumpen. Gubbarna på förrådet fjäskade man för. Jag har aldrig råkat på några större mothugg och jag har lyckats få genom en del kompromisser. Fast det är allt lite synd att man är så beroende av just en enda instans. Apropå det så tycker jag att det är värre på bilprovningen. (Det kan iofs bero på att mina eldningsapparater är i bättre skick än nån bil jag har haft.) 
Klicka här för att svara