Vårt hus har luftburen värme, via en CTC LVA. I LVA'n finns det både ett vattenbatteri och ett elbatteri. Enligt den tidigare ägaren fanns det en frånluftsvärmepump tidigare. Denna gick dock sönder och ersattes med en vanlig varmvattenberedare. Frånluften sköts med en vanlig kanalfläkt. Detta medför att all uppvärmning sker med el.
Jag har nu funderingar på att sätta in en frånluftsvärmepump, NIBE fighter 200, men efter att ha läst en del, i bla Forumet, har jag fått upp ögonen för vanlig värmeåtervinning med värmeväxlare, vilka både är enklare och billigare.
Med en värmeväxlare kanske man kan spara ca 4000kWh. Hur mycket man sparar med en frånluftsvärmepump vet jag inte riktigt.
En annan aspekt i det hela, vilken är viktig för oss är ljudnivån.
Det skulle vara intressant att höra lite åsikter angående frånluftsvärmepumpar och värmeväxlare.
/Stefan