S
siamthai: Leta reda på var temperaturreglaget sitter och prova dig till vilken temperatur som du tycker passar. Det sitter på min värmeväxlare längst ner. Jag har dock hört att man inte skall ha lägre temperatur än 55 grader. Ställer man termostaten på en lägre temp blir varmvattenledningarna en perfekt bakterieodling. Bl.a. kan man råka ut för legionärssjukan, så var inte "dumsnål". Själv
2 svar · 1,7k läst
E
Eld: Om det är ett äldre hus så är det kanske inga tätningslister i fönstren. Då blir det ventilerat nog utan ventiler ;D
2 svar · 2,4k läst
L
LB: Rumstermostaterna reglerar bara flödet i slingorna - de har ingen kommunikation med VP. Alltså, när bara en slinga är öppen och den har igen chans att avge all värme. Returvattnet blir för varmt. Förstår fortfarande inte varför kompressorn inte kan gå i viloläge istället för att övervärma?
14 svar · 8,8k läst
M
monosky: Jag skulle vilja prata med någon som har installerat eller sitter inne med värdefull information om Legalett luftburen golvvärme? Någon har säkerligen tänkt på detta unika system (?) (som efter vad jag hört ska vara mycket bra för lättbetonghus etc)
0 svar · 2,8k läst
P
Plumber: Brukar köra med patentband(hålband) i Alu...
1 svar · 1,9k läst
H
Hobbyfixarn: Vad jag kan se hos Aircoil har dom bara värmeväxlarelement och inga värmepumpar. Vad var det du köpte?
2 svar · 2,7k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Hmm, OK... Din värmepump har en effekt på 4 kW (2+2 markvärme och frånluft). Det är den effekten som finns att disponera. Går det åt mer effekt för att värma huset måste elpatronen träda in (i ditt fall en 9 kW). Att byta till en kraftigare elpatron påverkar inte kompressorn. Elpatronen är egentligen inte en del av värmepumpen, även om de sitter i samma skal. För ett nybyggt hus
5 svar · 2,6k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Nä, det där tror jag har att göra med najningen. Någon golvvärmetillverkare (undrar om det inte var LK?) garanterar inte slangens hållfasthet om man najar den mot armeringen. Najtråden kan helt enkelt nöta hål på slangen. Lätt att kläcka ur sig i en monteringsanvisning för att själva frånta sig ansvar, men det fördyrar ju läggningen högst betydligt. Slangen är ju dessutom i
1 svar · 3,2k läst
J
JF: Tack för tipsen, God Jul... :)
4 svar · 1,9k läst
P
Plumber: Comfort butiken i Stuvsta säljer PEXslang. Skulle inte rekommendera en dold skarv.Dra i sådana fall upp slangen nånstans där du kan sätta skarven åtkomligt.Om du tex bygger in skarven i en vägg så se till att du har en tätbotten under skarven samt ett dräneringsrör,så man kan se om den börjar läcka.Naturligtvis så måste man sätta en lucka (Hila lucka) så man kommer åt den.
0 svar · 4,9k läst
S
Skistar: Var precis detta jag var rädd för :-[ Eftersom jag har rumstermostater (ej rumsgivare) så förmodar jag att dessa kommer göra att styrventilerna(shuntarna) kommer att strypas mycket längre än vanligt under tiden täljstenskaminen avger sin värme. I vanliga fall stryper ju termostaten ventilerna när rummet är tillräckligt varmt så då bör väl samma sak ske här? Kan man kanske justera
4 svar · 3,5k läst
J
JanW: Jag jagade billiga radiatorer härförleden. Budgeten för bygget är nära uttömd så nu gäller det att snåla om det skall bli kött till söndagmiddagarna framöver. Som konsument tycks man kunna välja mellan dyra eller grymmedyra priser i diverse VVS-butiker. Rinkabyror.se låg vettigt till i pris, men hade inte de udda mått jag behövde. Till sist hittade jag en generalagent för en
5 svar · 3,7k läst
P
Plumber: Kul att det löste sig.. :D
6 svar · 23,9k läst
R
roer: Min granne har samma problem(dom installerar VP nu). Rörmockaren sa att dom skulle vänta och se hur det kommer att fungera men att dom skulle vara beredda på att något kan måsta göras. Ett förslag som han hade var att sätta in ett konvektorelement för att sänka retur tempen. Om detta är en bra lösning vet jag inte?
5 svar · 2,9k läst
Abuquir
Abuquir: Ett tips ær att spruta en liten skvætt med 5-56 eller något liknande på piggen och sedan anvænda en pollygrip før att lirka upp den så att den går lætt igen. Bor sjælv i ett radhusområde och gick igenom alla element i hela radhusområdet. Det var en del piggar som hade fastnat, men nu funkar alla bra igen. Så antingen var det full værme eller ingen alls innan. Vi bytte termostater
13 svar · 18,5k läst
H
Hembyggarn: Har då äntligen kommit närmare husbygge. En viktig del för oss är den öppna spisen. Vi vill ha en murad spis i enkel design. Ge mig tips om murare i Göteborgsområdet. Har ni tankar, synpunkter eller prisuppgifter? Skriv! Vi hoppas på mild vinter. I år!
0 svar · 3,0k läst
E
Eld: Lim efter en heltäckningsmatta ska man nog se till att få bort. Det kan innehålla nästan vad som helst. Asfaltsklister, tex under en gammal linoleummatta, kan man däremot låta vara. Det ställer inte till med något.
3 svar · 7,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Det är ju samma plast, i princip, i alla tillverkares rör så det håller ju inte.... ::) Jag tror att man helt enkelt är lat. Ta Wirsbo som ett annat exempel: Man vet mycket väl att glespanel + dubbelgolvgips uppfyller BKRs normer för böjstyvhet under vissa förhållanden men man har endast med en lösning som säger glespanel+spånskiva+dubbelgolvgips i sina
4 svar · 4,3k läst
K
koffan: [citat] Jag jämför bara energiförbrukningen med nuvarande boende och vårt gamla. Idag har vi en energiförbrukning på 14 000 kwh per år med ingjuten golvvärme, frånluftsvärmepump och rumstermostater.( 135 m2 ) Givetsvis är värmen i plattan redan betald men man jämnar ut de dyra topparna i effektuttag genom att man har en värmebuffert lagrad i plattan.
36 svar · 6,2k läst
L
LB: Rent spontant verkar Wirsbo ha bra support - och produkter.
1 svar · 3,3k läst
J
johan6504: Har böjt rören så gott jag kan och tror precis som du att det inte skall utgöra något större problem. Ville bara dubbelchecka med någon annan först  ;) Tack för snabbt svar :D
2 svar · 679 läst
E
einpajo: Nej, en "expert" får nog fixa det. Synd att det skall dra iväg så på priset bara. Lutar mot att vi gör näst år till "Year of the Heat" dvs vi tänkte installera värmepumpen och en pelletskamin. Gillar varken räkningen eller känslan av direktverkande el.
4 svar · 2,3k läst
B
BAS: Jadu TiGGre. Det är matematik som vanligt. En bergvärmeanläggning som ligger runt 35-38 [sup]o[/sup]C ger "nästan 4 ggr effekten" tillbaka. Pumpen går lätt och slipper "kämpa" för att komma upp i höga temperaturer. Det är därför man inte (som logisk konstruktör) gör värmepumpar som pressar upp temperaturen över 50 [sup]o[/sup]C (en del leverantörer av VP gör det ändå för att
9 svar · 811 läst
P
Plumber: Du har verkligen tålamod..Kul att det verkar lira nu... ;D
16 svar · 4,7k läst
V
Vegas_mom: Har någon av er erfarenhet av CTC och kalkyler från dom/för deras anläggningar? Stämmer kalkylen när man kört ett tag? Jag har ett ganska litet hus (130 kvm uppvärmd yta, gör av med dryga 2,5 kubik olja) så det gäller beräkning på Eco air 5,9 (plus elpanna Ecoel) och Eco heat 5 (81 m aktivt hål, 120 m totalt ingår i offert). Jag undrar därför att det inte är så väldigt stor
0 svar · 1,8k läst
KarlXII
KarlXII: Prydligt! Det är ungefär samma storlek som vårt pumphus. Vad har du för isolering och styrka på element? Jag isolerade dasset med 50 mm cellplast i väggarna och 100mm i tak och golv. Tyvärr tror jag inte att jag fått till det så bra i dörren eftersom tempen går ner till -1 när det är runt -23 ute trots ett 500w element. Då står temperatursonden på golvet. Jag köpte en sån där
15 svar · 4,5k läst
A
AndersG: Skadar inte att vara ute i god tid...
6 svar · 3,3k läst
A
AAA: Tack Kalle. Har kopierat till Teknik. Berit
2 svar · 2,2k läst
F
frasse: TiGGre, kolla din brevlåda
16 svar · 1,3k läst
B
BoD: Lugn! Vi har bara en toffel hemma hos oss. (Oj, vad är det jag säger!?) :o
8 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.