Hej!
Har funderingar på att installera vattenburen värme i min enplansvilla med krypgrund.

Vad finns det för åsikter angående val av rörmaterial: Hård Koppar, Prisol, plaströr ???

Var tycker ni man bör förlägga rören. Jag har från början tänkt att placera rören i krypgrunden, och borra genom golvet upp till elementen. Nu den sista tiden har jag pratat med energirådgivare, samt kikat på nätet, och fått fler möjligheter: placera plaströr på vinden, och gå genom taket ner till elementen. Sedan fanns det även en lösning där plasrören placerades i nya golvsocklar?????
Är tacksam för synpunkter, för- och nackdelar.

/Stefan

usch för värmerör på vinden... inge kul vid läckage och problem med luftning.....
Vissa delar sunligt ej i socel.... och resten dolt under huset....
Kolla på Rickards lösning....

Håller med. Att dra i krypgrunden är nog ett bättre alternativ än vinden. Pex-rör är en dröm att dra på ställen där det inte är ett krav på estetik (typ krypgrund). Väl pex avsedd för värmeledning viktigt att dom är diffusionstäta. Kolla även max tillåtna temperatur, max +95C skall det vara. Finns med och utan läckageindikeringshölje. Med och utan isolering.
Nackdelen är kopplingarna. Dyra specialverkyg eller adaptrar till klämmringskopplingar (funkar bra) alternativet är att man drar rören själv och låter rörisen
komma och koppla ihop med sitt dyra verktyg.
Lycka till :)

Tyvärr har "min" rörbutik varit Rinkaby eller Ahsell. På Ahsell i Halmstad finns två skyltar precis vid ingången som deklamerar "OBS! Ej för privat personer". Allt för att skydda stackars rörmokaren. Här lånar man inget. Har dock fått lov att använda snickarens kundnummer och betalt direkt. Nybörjar misstag är att komma dit vid kl. 9, då håller Halmstads alla rörmokare frukost. "Jag skall bara sticka till Ahsell och hämta gängtejp" eller nått och är borta en timme. Jag bitter? nej då ;) Lovad varde Rinkaby. ;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.