P
pandy: En lite galen idé! Jag hade en tanke en kväll, om man skulle kunna lägga en lite plåtlåda på vår täljstenkamin. Denna plåtlåda skulle då fungera som en radiator - fast tvärt om. Den skulle bli varm av kaminen och fördela ut värmen till resten av radiatorerna. Kaminen blir bra varm högst upp och det skulle vara genomförbart att placera en låda på kanske 3-4 liter vatten där.
3 svar · 4,7k läst
S
sveno: Hur grova är avloppsrören om ventilationsröret för avloppet är 100mm? Jag kanske är ute och cyklar, men det känns som om det inte borde behövas så grovt. Det är ju bara oren luft som ska passera genom ventilationsröret, inte brut ;) eller vatten.
4 svar · 1,5k läst
MathiasS
MathiasS: Ja det är så det fungerar, när patron är i "beredskapsläge" blinkar lampan på en Fighter (1210 el motsv). Du tillåter elpatron under vissa omständigheter, men den är inte aktiv. Det är klokt att ha det inställt på detta vis i händelse av att kompressorn skulle stanna av någon anledning när du inte är hemma.
1 svar · 8,1k läst
H
henke_penke: Gå in på Uponor,s hemsida där finns lite av varje om ämnet :D
6 svar · 5,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] ;)
6 svar · 6,6k läst
G
gaia: Finns det kanske någon som kan förklara VARFÖR filtret fungerar? gaia
2 svar · 4,8k läst
M
Marachinos: Vi gör som "Pinger". Ventilerna öppna helt... Vid blåst stängs dem helt eller bara lite grann... Speciellt nattetid... Men visst kan det precis vid fönstret kännas kallt... Att det drar... Men jag tänker så att det kommer in frisk luft... Frisk luft är bara bra... Jag skulle hellre höja värmen än att stänga ventilerna helt om jag vore er...
2 svar · 3,5k läst
F
Fredrik_hobbyist: Självklart har vi ingen alternativ värme (förutom att sitta och kramas under en filt ;) ). Ingen fara dock, pannan klarar sig med de två återstående reläerna och elektrikern kommer imorgon med nytt&fräscht... /Fredrik
3 svar · 1,9k läst
B
Benno: Tänk på att en riktig kakelugn väger en hel del och ett fundament krävs som tål belastningen om det inte redan finns.
4 svar · 1,4k läst
B
BAS: [citat] Ursäkta :-[ Jag missade att det var en varmgrund (som jag för övrigt inte har någon aning om hur den är konstruerad) Däremot är det totalt förbud att föra ner rumsluft i ett kallt utrymme (typ torpargrund). Bobs svar verkar relevant.
4 svar · 1,5k läst
O
ostni: Hej! Jag undrar om någon vet vart i Stockhom eller Uppsalaområdet man kan köpa en braskamin till bra pris. Kaminen som jag är ute efter är Contura 450 eller 450T. Vad fick ni betala för: braskaminen?  :)
0 svar · 719 läst
M
maximus: En annan länk för luft-vatten och luft-luft. www.citcop.com
7 svar · 3,6k läst
MathiasS
MathiasS: Du kan nog räkna med 250-300Sek per meter borrning, ink fodring. Titta på www.rinkabyror.se så får du en indikation på vad Nibes 10kw pump kostar. 240 meter undrar jag om någon borrar åt dig, det blir nog två hål - pris enligt ovan.
1 svar · 1,7k läst
KarlXII
KarlXII: Glöm det. ;) Det är längs med sidorna och gavlarna på huset som det är viktigast att ha bra med kräm; därför planerar du alltid slingorna så att det varmaste vattnet kommer längst ut...
1 svar · 1,2k läst
F
Fredrik_hobbyist: Tja, om en fläkt ska göra sitt jobb bra, så måste det ju finnas tilluft till rummet. Bäst luftombyte torde bli om tilluft och fläkt sitter så att säga på varsin sida om rummet. (Tilluft under dörren och fläkten nära taket på motsatt sida av rummet) Eller? /Fredrik
0 svar · 4,0k läst
M
mamart: Glömde att säga att jag har en 310P, samma maskin egentligen. En kompis till mig byggde precis och han fick en 460P tror jag. Inga vibrationer vad jag kan höra, dock platta på mark. Mats
11 svar · 3,7k läst
G
gaia: Och vad har ni som basvärme? En kamin är inte bara myssfaktor+ besparingar. Det är också en värmekälla i fall allt annat krånglar en vinterdag. Det är klart lägre kostnader att bygga en skorsten från början än att göra det efteråt. Jag skulle nog välja att ha en. gaia
3 svar · 4,6k läst
C
cnyb: [citat] På samma sätt... Jag har precis satt in en Contura 450-T, från undersidan på den går det ett rör ner i grunden. I grunden fortsätter det röret till en friskluftsventil på sidan...
4 svar · 3,2k läst
S
sveno: Nej nej nej, vi gillar galvade rör! ;) Skämt åsido, PEX är ju godkänt för dold dragning och används ganska mycket vad jag har förstått så det ingen fara. Å andra sidan så gäller det även prisol, så det är väl en fråga om kostnad och vad som är enklast. Både koppar och pex transporterar vatten och de lär inte rosta i första taget.
2 svar · 5,6k läst
M
mast: Laddar jag 3 kubik även på sommaren så behöver jag inte elda speciellt ofta. Eller... Tänkte montera en elpatron i första tanken som du skriver. Laddomaten placerad mellan pannan och de fyra seriekopplade tankarna. Pannan blir på 50kw för 90 cm ved. Tanken med slingor i alla fyra är att vattnet är ganska uppvärmt när det går in i slingan i tanken närmast pannan. På så vis blir det
5 svar · 2,2k läst
M
maximus: Plumber> Hm ganska dyr halv gas men det kanske kan vara nåt att kolla.
13 svar · 3,6k läst
·
D
dscott: Hej Har ett 1 1/2 västkustvillan hus byggt sommaren 2003 med golvvärme i båda plan och en IVT 495 med ca 150 m lång jordvärme slinga. Kurva 3 och finjusteringen ställd till 2, ca 21 grader varmt i hela huset förutom i badrummen där termostaten står på för fullt och slingorna max öppna. Kompressorn "tjongar till rejält vid tillslag (Vilket är normalt säger installatören) och
11 svar · 11,2k läst
J
joen1: Tack för svaret! Det var det jag misstänkte. För det måste ju vara enklare med montage och minska risken för läckage med slag. /Jörgen
6 svar · 2,6k läst
T
TN: Det finns ju den typen att fälla in i socklar under kök osv,någo liknande kanske går att använda?
1 svar · 4,1k läst
B
BAS: I moderna hus finns även möjligheten att det sitter en backventil gömd någonstans. Den kan alltså suga in luft i avloppssystemet då man spolar. Bilder på dem finns bl.a. här: http://www.durgo.se
8 svar · 5,5k läst
P
Plumber: Det e inte värt kostnaden att lägga vattenburen Golvvärme i ett rum på 7m2.Lägg elslingor samt häng upp en snygg,vattenburen handukstork så kommer det att funka bra.. 8)
5 svar · 4,4k läst
S
Skistar: Pelle, även fast jag vet vad pumpen klarar har jag ingen dokumentation på vad "huset/golvslingorna" kräver. Eller missuppfattade jag dig?
7 svar · 13,4k läst
B
BOBO: jag bygger nytt med samma konstruktion, dvs ryggåstak i hela huset, 110 kvm byggyta. Jag tänkte mig frånluft från bad/tvätt och en i köket plus att jag givetvis har en köksfläkt. För att lösa "all värme finns vid nock" så sätter jag vanliga fläktar, propeller snurra, som kommer att cirkulera luften, har erfarenhet från andra som har den typen av lösning, funkar ganska bra till en
4 svar · 1,4k läst
E
Eld: Jag har tidigare letat efter detta utan att hitta något. Tror du någon skulle våga publicera en sån...? Och sedan dessutom ta ansvaret för att den är uppdaterad? Bästa sättet är att ringa runt, småskuttarna är alltid billigare än de stora drakarna. Det är dessutom samma olja man får. Ibland tom från samma bil. :o Jag har själv varit med om att ringa runt och då fått ett pris
1 svar · 933 läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Jepp! Ställ frågan här istället!
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.