Listningen över antal skador tar inte hänsyn till hur många värmepumpar av varje redovisat slag som har sålts på marknaden, eftersom den statistiken hemlighålls av tillverkarna.

Det här är ganska värdelös info utan ovanstående jämförelse . Greenline 4  lär vara Sveriges mest sålda bergvärmepump.

Lögn och förbannad statistik... :)

Det är som att berätta att Volvo går sönder oftast av alla bilar, medan Lloyd nästan aldrig går sönder...

Det står ju även i texten att Greeline4plus har haft mest fel under tre år.
Och skadorna på olika pumpar har kostat försäkringsbolaget 124miljoner på tre år, det måste ju betyda att det gått sönder en jävla massa pumpar under dessa tre år.

Pumpar är väl som all teknisk utrustning. Ibland har man otur och får problem från start och som vägrar ge sig. I andra fall får man en teknisk utrustning som aldrig krånglar och som har en livslängd dubbelt än vad som angetts. Som sagt ibland har man otur. Har man otur med en pump som djäklas kan man hoppas att man har en "service minded" leverantör som månar om sitt anseende. Så på Plus igår. En kille med en bergvärmepump som mer än djäklas dessutom fick han problem med leverantörerna och installatörerna som skyller på varandra. Killen blev stående med en icke fungerande värmeanläggning. Kul, Kul. ???

IVT verkar generellt ha fel på alla deras produkter ! :-/
ändå är dom dyrare än Nibes!

Det är ganska oroande siffror :-/

Jag anar konspiration här...

Eftersom det är lättförtjänta pengar på att sälja värmepumpar samt att efterfrågan är mycket hög så pressar leverantörerna ut så många v-pumpar som bara möjligt + några till.

Detta leder till sämre produktkvalitet. Lägg till det höga tryck som kompressorerna jobbar under, så förstår man snabbt att MTBF för en värmepump inte är alltför hög.

Jag kommer inte välja en värmepump ifrån "marknadsledaren". OK den kanske har "bästa" priset och kan jobba med stordriftsfördelar. Men som samtidigt har volym som drivare för sin vinst. Alltså "anpassar" man kvaliten så mycket som möjligt.

Det var intressant statistik, om man kollar bergvärmepumparna så är
resultatet beklämmande för IVT
Av totalt 1444 skador så har
IVT Greenline 54%
NIBE 1100 och 1200 tillsammans 2,2%

beräkningen kommer från Sambon ;D

Glöm inte KarlXII's kommentar ovan:

Utan att veta försäljningsiffrorna så är dom här siffrorna helt meningslösa. "Lögn och förbannad statistik" är vad det här är.

I exemplet ovan: 1444 skador, 54% IVT = 780 skador,
2.2% Nibe= 32 skador.

Om IVT sålde 1560 pumpar och Nibe 64 så har båda haft fel på 50% på sina pumpar. Vi vet inte hur många dom sålde...

Andra faktorer som kan spela roll är ålder på pumparna, mellan vilka årtal var dom sålda ("nästan alla inom 5 år", står det i artikeln. "Nästan" är ett mycket tänjbart begrepp, statistiskt sett)?

Hur länge har IVT resp Nibe funnits på Svenska marknaden?

Om samma pump gått sönder två gånger, räknas den då som två skador?

Så vad säger oss informationen i den här artikeln? Som KarlXII sa: absolut ingenting!

Skillnaden mellan märken går inte att utläsa. Inte heller skillnaden gentemot andra uppvärmningsformer. Slöseri med tid, både att skriva artikeln och att läsa den.

Berit
Marknadsundersökare och professionell siffermassös till yrket.

funderar på att installera några värmepumpar eftersom jag får betala för skadorna genom min försäkringspremie fast jag inte har någon :o

Berit skrev:
Glöm inte KarlXII's kommentar ovan:

Utan att veta försäljningsiffrorna så är dom här siffrorna helt meningslösa. "Lögn och förbannad statistik" är vad det här är.

I exemplet ovan: 1444 skador, 54% IVT = 780 skador,
2.2% Nibe= 32 skador.

Om IVT sålde 1560 pumpar och Nibe 64 så har båda haft fel på 50% på sina pumpar. Vi vet inte hur många dom sålde...

Andra faktorer som kan spela roll är ålder på pumparna, mellan vilka årtal var dom sålda ("nästan alla inom 5 år", står det i artikeln. "Nästan" är ett mycket tänjbart begrepp, statistiskt sett)?

Hur länge har IVT resp Nibe funnits på Svenska marknaden?

Om samma pump gått sönder två gånger, räknas den då som två skador?

Så vad säger oss informationen i den här artikeln? Som KarlXII sa: absolut ingenting!

Skillnaden mellan märken går inte att utläsa. Inte heller skillnaden gentemot andra uppvärmningsformer. Slöseri med tid, både att skriva artikeln och att läsa den.

Berit
Marknadsundersökare och professionell siffermassös till yrket.
Om tillverkarna vill att vi konsumenter ska ta hänsyn till försäljningssiffrorna får de väl tillhandahålla dessa. Tills dess kan vi bara ta hänsyn till de data som finns tillgängliga, dvs antalet skador.

mvh
David

Du massösen jag har så djäxxx ont i ryggen kom o hjälp mig.......... oj siffror... jaja mina "siffror" behöver oxå massage...... in kommer massor ut släpper jag inget.... har så ont..... mest höger ryggslut och skinka.....

ang siffrorna... tre tillverkare helt dominerande...... Thermia IVT och NIBE har nog tillsammans 90 -95% av marknaden... alla vill påstå att dom är störst!!!!!!! anta att varje har ca 30% av marknaden.... det ÄR ganska nära sanningen och om nån tillverkare anser sig missgynnad av den "sanningen" rår dom själv för det!!!!!!!!!!!!!!!!! Folksam har nämligen vädjat till tillverkarna att "släppa" sin andel av marknaden men dom mörkar!!!!!!!!!!!!!!

"Kalle dussin" du måste ha blåtur med din pump...... eller så hade dom redan ändrat kompressorn när du köpte värmepumpen.......
Enligt helt säker källa, hade Greenline 4 ett seriefel på kompressorn som innebar att ALLA havererade!!!!!!!!!!!!!
SKANDAL att försäkringskollektivet skall betala sånt..... jämför med om VOLVO skickat ut 300.000 bilar där alla motorer skar ihop inom 3 år, löjlig tanke att inte VOLVO skulle gå in och åtgärda..... dom skulle ju aldrig få sälja en bil till.
Jag tycker IVT bar sig skandalöst åt när inte dom tog smällen, för en sådan fadäs.
Enligt min källa förstod han direkt att det inte skulle gå när dom första gången fick klart för sig hur den var byggd.
Dessutom vann den väl en tävling (energimyndighetens?) efter det exploderade ju försäljningen så just den modellen fick snabb spridning!
Jag har vpump men tycker ändå synd om fastighetsägare som inte har vp och skall va med och betala till detta skandalösa.... iofs är inte min typ bland dom havereringsbenägna (peppar peppar)

Nån annan som har säker info som motsäger detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.