Ingen skillnad egentligen.Förr i tiden satt man den på returen för att inte den skulle pumpa runt så väldans hett vatten utan få lite kylning av returvattnet.Dagens pumpar klarar av den lite högre temperauren.. 8)

Är det nån som vet hur man vet hur många kvm en cirk.pump på 100w klarar?
Har en IVT 490 i ett hus på 170kvm och 2.7 i takhöjd nere. Jag har för tillfället svårt att få varmt samtidigt uppe och nere vilket väl tyder på för svag pump?

Jag har för tillfället svårt att få varmt samtidigt uppe och nere vilket väl tyder på för svag pump
Kolla först på hur radiatorvattnet fördelar sig på de båda planen.
Troligen finns det strypningar där flödet ska justeras. Se om möjligt till att båda slingorna har samma returtemperatur.

Upptäckte att jag har grövre dimension på röret upp till rörfördelaren på övervåningen än den som går till fördelaren på bottenplanet, detta borde väl skapa bättre tryck på övervåningen och alltså göra det lättare att få bättre värme på övervåningen?

Mogge, helt rätt borde returen bli kallare, men huset förbrukar inte mer energi oavsett vilken hastighet du kör pumpen på. Däremot väsnas värmesystemet mer ju högre hastighet vattnet har förbi ventiler och rör och böjar. Får du tillräcklig värme med lägsta hastigheten så tycker jag att du ska köra så.

Närå mogge fundera på du.... Som sagt ingen skillnad i energiförbrukningen....
kör man på max kan det bli brus, dessutom får termostaterna lite svårare att reglera värmen.
En stark pump kan tom öppna ventilerna trots för varmt inne.
Kör du på etten kanske inte värmen räcker till om det blir svinkallt.... (brukar inte va nåt problem)..... har man däremot värmepump då ere viktigare att optimera, den kanju inte ge så höga temperaturer...

Men huuur kan då fjärrvärmebolaget veta hur mycket värme du köper....
Jo mätaren håller koll på både flöde och tempskillnaden på stig och retur (delta t) på deras sida (primärsidan). det loggas det ofta som faxx sen räknar datorn ut totala förbrukningen....
konstigt att det funkar och omöjligt att kolla.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.