Hej svejs
funderar på det här med direktverkande el :P
I huset vi kollar på nu finns bara det...fast i dåligt skick. blir isåfall till att sätta in nytt elsystem för de här elementen är sen 50talet typ.

Kan inte ha något annat än det där..det blir för dyr historia och vi har inte tänkt att bo där mer än 5 år eller något.

Vad kostar elförbrukningen per år ungefär för ett välisolerat hus på 115kvm?

Vad är det för skillnad på oljeelement och vanliga element??

Vi har också direkt el. Förra året gjorde vi av med ca 30000 kWh (ca 27000 kr) i 173 kvm och ett hus byggt 1975.
Dagens nybyggda hus drar betydligt mindre energi. Hur mycket vet jag inte. Kolla in tråden "Elmätarmannen" här på forumet. Jag tror det var KarlXII som startade den. Där bör ni få ett hum om hur mycket el olika hus slukar...

Ska ni bara bo där i 5 år så lönar det sig nog inte att göra några större investeringar. Jag tycker ni ska byta ut elementen iallafall. Vi hade sådana "plåtlådor" 30 år gamla. En av dom pajade termostaten på i höstas, med lite rök och stank......mindre trevligt. Skaffade nya oljefyllda från LVI....betydligt effektivare och skönare (mjukare) värme.... ;)

EmelieJonas skrev:
Hej svejs
funderar på det här med direktverkande el :P
I huset vi kollar på nu finns bara det...fast i dåligt skick. blir isåfall till att sätta in nytt elsystem för de här elementen är sen 50talet typ.

Kan inte ha något annat än det där..det blir för dyr historia och vi har inte tänkt att bo där mer än 5 år eller något.

Vad kostar elförbrukningen per år ungefär för ett välisolerat hus på 115kvm?

Vad är det för skillnad på oljeelement och vanliga element??
Om ni ändå skall göra om - varför inte göra er själva och nästa ägare en tjänst och installera vattenburet? Köp en elpanna för att komma undan billigt nu, men gör det enkelt för nästa ägare att installera ett vettigare alternativ.

Som husspekulant skulle jag definitivt se ett nyinstallerat (5 år) vattenburet radiatorsystem som ett stort plus när jag köper hus.

Vi väljer att inte lägga ner så mycket tid och pengar på värmen i huset eftersom huset ligger över 3 mil in i den djupaste skog, bland några få bönder och tyska sommarturister.(småland ;D)
Bor inte VI där så blir det en sommarstuga, inget familjehus i 50år framöver är jag rädd.

Får köpa huset billigt utan sambons farmor och just nu finns det några få element, 2 spisar. Skulle vi sätta i tex vedpanna med elpatron skulle vi få sätta den i garanget och dra kulvert över till huset + dra vatten till hela huset. Det blir en allt för dyr historia som vi själva kommer gå minus på eftersom vi inte kommer bo där sååå länge.
Drar vi bara el får vi lite högre elkostnader men å andra sidan slipper vi lägga ut 150-200tusen på material å installationer för vedpannan...

förstår du fortfarande inte vårt resonemang?? ???

Åh just ja..frågan ang oljeradiatorer å vanliga elradiatorer med..

vad är det för skillnad? pos/ neg??
finns det ens vanliga elradiatorer å köpa nu längre för fastmontering??

reno skrev:
Ska ni köpa nya så köp oljefylda. De luktar inte bränt och knäpper inte.
Luktar bränt och knäpper - det gälller väl bara gamla el-element?

EmelieJonas skrev:
Vi väljer att inte lägga ner så mycket tid och pengar på värmen i huset eftersom huset ligger över 3 mil in i den djupaste skog, bland några få bönder och tyska sommarturister.(småland ;D)
Bor inte VI där så blir det en sommarstuga, inget familjehus i 50år framöver är jag rädd.

Får köpa huset billigt utan sambons farmor och just nu finns det några få element, 2 spisar. Skulle vi sätta i tex vedpanna med elpatron skulle vi få sätta den i garanget och dra kulvert över till huset + dra vatten till hela huset. Det blir en allt för dyr historia som vi själva kommer gå minus på eftersom vi inte kommer bo där sååå länge.
Drar vi bara el får vi lite högre elkostnader men å andra sidan slipper vi lägga ut 150-200tusen på material å installationer för vedpannan...

förstår du fortfarande inte vårt resonemang?? ???
Jorå.... ;)

Finnemang hörrö duuu ;D

Jo det finns redan en öppen spis där..funderar på att sätta in kasett så man kan utnytja den värmen lite bättre med.
Åsså finns det en vedeldad spis i köket,men den ska UT.
skitful..å passar definitivt inte in i min köksidyll ;)

EmelieJonas skrev:
Finnemang hörrö duuu ;D

Jo det finns redan en öppen spis där..funderar på att sätta in kasett så man kan utnytja den värmen lite bättre med.
Åsså finns det en vedeldad spis i köket,men den ska UT.
skitful..å passar definitivt inte in i min köksidyll ;)
Nej nej nej neeeeiiij, ni kan ju inte slänga ut en vedspis ur köket!? Om den inte är fantastiskt ful förstås....:)

jomen jag vill inte ha den ;D
fastän jag ändå vill det..*något velig*
den är inte så ful men den är vit å jag vill ju ha svarta vitvaror så...får se hur vi gör.

EmelieJonas skrev:
den är inte så ful men den är vit å jag vill ju ha svarta vitvaror så...får se hur vi gör.
Sätt in en svart vedspis. Ni kommer aldrig att ångra det. Jag tycker inte ni ska sumpa chansen att ha en "riktig" spis i köket ;).

MMM...funderar på det...svärfar har en som bara står..
en svart i typ gjutjärm eller nåt sånt va??
jo de måste de väl vara...

jaja..va ni tjaaatar..får väl ta å ha en vedspis då!! ;D

P
Mitt råd är att sätta in en Panasonic luftvärmepump i kombination med en elpatron. Klart billigaste alternativet. Köper du som jag från värmekylgrossisten vkg.se kommer du undan under 20.000 inklusive installation för pumpen. Lägg till ett par tusen för en elpatron och du har en billig totallösning som dessutom halverar den årliga värmekostnaden jämfört med en vanlig panna. Pansonic fungerar bra ner till -20. De fåtal dagar per år som det är ännu kallare, ngt avlägset rum + varmvatten tar du med elpatronen. Enkel, billig och bra lösning. ;D

Vedspis ger köksidyll..... fint knastrande .... skönt värmande.... avkopplande....
Inte kasta ut den heller.......
Dessutom om ni i framtiden eller nån annan har huset som sportstuga då behövs några ved-
värmekällor för att snabbt få upp värmen när man kommer.......
el det tar ett helt dygn pga låg effekt... mot ved som man kan kräma på riktigt med.....

Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.