Galvat i värmesystemet? Är du helt säker på att det inte är s k blåa stålrör, dvs ogalvade stålrör? De har ju samma dimensioner. Mig veterligt så används (användes) galvade rör bara för kallvatten. Enligt KOV:s och STEM:s häfte om ackumulatorsystem så är förzinkat stål direkt olämpligt som rostskydd vid temperaturer över 60 grader C.
I värmesystem blandas olika material i rör och kopplingar ganska friskt. Det enda stället i ett värmesystem där man bör vara försiktig är i och i närheten av ett öppet expansionskärl. Där syresätts vattnet lite via den fria vattenytan i kärlet och då är det bra om kärlet är gjort av rostfritt eller plast. Man ska vara lite försiktig hur man blandar olika material i närheten av expkärlet också.
I värmesystem blandas olika material i rör och kopplingar ganska friskt. Det enda stället i ett värmesystem där man bör vara försiktig är i och i närheten av ett öppet expansionskärl. Där syresätts vattnet lite via den fria vattenytan i kärlet och då är det bra om kärlet är gjort av rostfritt eller plast. Man ska vara lite försiktig hur man blandar olika material i närheten av expkärlet också.
Min första tanke när jag såg den var: "VILL HA!"
Efter ett par millisekunders prioriterande halkade den ner långt nedanför t ex gängmaskin, migsvets, gassvets, vedkombi, vedtransportör, motorsåg(ar), garage...
Själv löder jag med kronans fotogenblåslampa eller lånad gasolblåslampa. En del lödningar kan man göra utomhus. Inne är Minerit normalskiva och gips bra att skärma med, fast det kan bli lite väl pirrigt ändå. 8)
Klicka här för att svara