8 650 läst ·
18 svar
9k läst
18 svar
Vattenrör inst.
Sida 1 av 2
Har vi nån röris på forumet?
Nån som vet om det är tillåtet att installera de mjuka kopparören som är beklädda med vitt plasthölje dolt för vattenburna element? Alla skarvar/kopplingar kommer att ligga öppet så inspektion kan göras.
Eller måste det vara de hårda kopparrören som en röris måste komma och mjuklöda (hårdlöda?) så inga "skarvar" finns.
Nån som vet om det är tillåtet att installera de mjuka kopparören som är beklädda med vitt plasthölje dolt för vattenburna element? Alla skarvar/kopplingar kommer att ligga öppet så inspektion kan göras.
Eller måste det vara de hårda kopparrören som en röris måste komma och mjuklöda (hårdlöda?) så inga "skarvar" finns.
Jag hoppas och tror att det är tillåtet för alla våra rör på övervåningen är mjuka kopparrör.
Man måste inte anlita en röris för att få lödda rör. Upp till 22mm går att hårdlöda med en redig gasolblåslampa. Om man använder tenn och lödfett så kan man löda ännu grövre. Det är inte så värst svårt om man är normalhändig. Det som är svårast är väl att undvika att sätta eld på huset.
Om du ska dra med klämkopplingar så kan du använda hårda rör istället för prisol om du vill. Om du ska dra rören synligt så skulle jag rekommendera hårda. Det blir mycket snyggare. Böjar, vinklar, skarvar och sånt är dock ungefär tio gånger så dyra med klämkopplingar än med löddelar, så det kommer att kosta. En blåslampa och bockverktyg spar du in fort med lödning.
Titta på min länksida under GDS så hittar du lite lödtips.
på http://www.koppar.com finns info om koppar och kopparrör.
Om du ska dra med klämkopplingar så kan du använda hårda rör istället för prisol om du vill. Om du ska dra rören synligt så skulle jag rekommendera hårda. Det blir mycket snyggare. Böjar, vinklar, skarvar och sånt är dock ungefär tio gånger så dyra med klämkopplingar än med löddelar, så det kommer att kosta. En blåslampa och bockverktyg spar du in fort med lödning.
Titta på min länksida under GDS så hittar du lite lödtips.
på http://www.koppar.com finns info om koppar och kopparrör.
Biltema anger att deras mjuka inte är godkända för inbyggnad. Vet inte hur det är med övriga. Men det brukar vara kopplingarna som inte får byggas in.
Skogstomten
Skogstomten
Beroende på storlek på radiatorer samt hur anläggningen e planerad,så kan man väll generellt säga 12 eller 15 mm brukar vara "lagom"JRG skrev:
Du får inte montera någon typ av klämringskoppling dolt,då måste man kunna komma åt den.Om den sitter bakom en inspektionslucka så e det rekommenderat att gjuta en tät botten under kopplingen samt dra ut en liten slang,så man kan se om det kommer lite vatten..
Biltemas "ful"prisolrör har ett mycket sämre läkageindikingshölje än "riktiga prisolrör". Det går lätt hål. Dessutom har jag känslan av att dom har tunnare gods (passar sämre mot stödhylsan). Jag köpte mycket Biltemarör när byggde min solfångare, men har haft ett helsike. Vatten med Binol=låg ytspänning+dåliga rör=dropp. 
Varför inte diff.tät PEX med skyddshölje typ Wirsbo eller
LK? Billigare än "riktig" prisol och lättare att hantera.
Varför inte diff.tät PEX med skyddshölje typ Wirsbo eller
LK? Billigare än "riktig" prisol och lättare att hantera.
Faran för galvaniska strömmar i ett värmelednings-system är klart överdriven. I ett sådant system har du inget eller bara ytterst lite syre som kan sätta fart på de galvaniska strömmarna. Du kan vara lugn 8) så länge du inte behöver fylla på systemet så ofta.
Till tappvatten bör man inte blanda olika material. I det ledningsnätet har du mycket syre som kan ställa till det.
Det finns tyvärr rörläggare som med flit skarvar in en bit kopparrör i början av ett galvat rörsystem. Då vet han att efter något eller några år kommer att kallas dit igen för att ett galvat rör har börjat läcka. På så vis har han försäkrat sig om vidare arbete
.
Till tappvatten bör man inte blanda olika material. I det ledningsnätet har du mycket syre som kan ställa till det.
Det finns tyvärr rörläggare som med flit skarvar in en bit kopparrör i början av ett galvat rörsystem. Då vet han att efter något eller några år kommer att kallas dit igen för att ett galvat rör har börjat läcka. På så vis har han försäkrat sig om vidare arbete
Öppen låga vid lödning inne i huset= heta arbeten,,, kan bli dyr självrisk om det blir en brand...
Bättre med lödtång......... har inte biltema en billig.... helt ok och mycket billigare än kopplingar...
kopplingar dessutom ganska läckagebenägna....
putsa rejält med putsduk, lödpasta, värm sen på med lödtennet.... vips en bra skarv....
Bättre med lödtång......... har inte biltema en billig.... helt ok och mycket billigare än kopplingar...
kopplingar dessutom ganska läckagebenägna....
putsa rejält med putsduk, lödpasta, värm sen på med lödtennet.... vips en bra skarv....