Jag eldar på denna gamla tråxxxx kanske kan varna nån som har samma funderingar...

Ettrörssystem skulle aldrig varit tillåtet, svårt att justera in och dimensionera.
I stora fastighet nästan omöjligt... känner till några exempel....... hotell där man vill sänka temperaturen tillfälligt i tomma rum, det påverkar värmen i andra rum...... även om det finns termostater, trycket kan öka så mycket så dom öppnas utöver det som behövs... då mosterade man in ytterligare bypass..... till stora kostnader......... idiotiskt!!!!!
Dessutom är dom flesta ettrörs systemen av "högtemptyp" helt olämpliga om man nån gång vill ha värmepump....

Vad vann man då på denna uppfinning.......... jo ett kopparör mindre........ men det som var kvar måste va lite grövre....... osså större radiatorer vartefter på slingan eftersom vattnet kyls av succesivt. vid dimensionering räknade man upp storleken med 1,07 för varje radiator.
(ex radiator nr tre skall vara 1,07*1,07*1,07 mot den storlek som fås vid normal beräkning)
Några större radiatorer än vid tvårörssystem kostar en del extra...
Summa sumarum ........ jag fattar inte vitsen överhuvudtaget...... antagligen lika dyrt....
och faaxx så mycket svårare att styra/reglera..... dessutom olämpligt för lågtemperaturdrift....
vilket idag är standard... äldre dimensionering med 80-60 som fram resp returtemp passar ju inte alls in i dag.....

Bertil, du vet vad du talar om. Jag har samma erfarenheter själv, skulle aldrig satsa på enrör ;).

Tack det värmde.......

Har svårt för att kolla datum på trådarna...
Det är inte första gången det händer...

Får skaffa läsglasögon ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.