3 721 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
tillsats el vid +2
Sida 1 av 2
Nyinstallerad NIBE fighter 1115 en 5'a med tillhörande ackumulator VPA 300/200. Skulle enligt installatör klara värmebehovet i vår lilla kåk på gissningsvis 120kvm från mitten på 1800-talet (lite små dragit). Har nu haft den gående i 2 veckor och den kör ca 5h per dag på elpatron, trots att det inte varit något vidare kallt, strax över nollan samtliga dagar. Kalkylen sa att pumpen skulle klara skulle klara biffen ner till -7, känns lite små trist när den måste be om hjälp 1/5 av tiden trots brist på kyla. Är det normalt att ha elpatron tillskjutande värme vid temp över nollan?
Köldbärare in: 1
Köldbärare ut: -1
Radiatorkrets in: 35
Radiatorkrets ut: 38
Ringde till NIBE idag och dom tyckte att diffen radiatorkrets in och ut borde vara betydligt mer än mina 3 grader som jag snittar. Dom föreslog att jag skulle skruva ner cirkulationspumpen. Ska ta och prova det. Hoppas verkligen att det går att åtgärda med lite inställningar, det hela kostade en skön slant och man vill ju vara nöjd.
Sen kan man nog ta och prova att slå av elpatronen och kolla om den klarar sig utan, avvaktar sportlovet som pågår. Huset fullt med folk hela dagarna och jag borta hela dagarna.
Köldbärare ut: -1
Radiatorkrets in: 35
Radiatorkrets ut: 38
Ringde till NIBE idag och dom tyckte att diffen radiatorkrets in och ut borde vara betydligt mer än mina 3 grader som jag snittar. Dom föreslog att jag skulle skruva ner cirkulationspumpen. Ska ta och prova det. Hoppas verkligen att det går att åtgärda med lite inställningar, det hela kostade en skön slant och man vill ju vara nöjd.
Sen kan man nog ta och prova att slå av elpatronen och kolla om den klarar sig utan, avvaktar sportlovet som pågår. Huset fullt med folk hela dagarna och jag borta hela dagarna.
hmm sportlov.. stor varmvattenförbrukning tar ju en hel del av tillgänglig effekt....
om vp går för vv stup i kvarten.... då blir det snabbt behov av elpatron....
men kolla noga logga varje dag ute temp timmar på pump o tillskott framledn o retur temp
temp på kalla sidan....
Tror inte på bättre utfall om du minskar cirkulationen.... det är nog ett dåligt råd.... minkar du cirkulationen då minskas radiatorns snittemp.. då måste man höja kurvan lite för att ha samma
innetemp högre kurva ger sämre verkningsgrad (COP). kanske bara marginellt... men ndå ett dåligt råd!!!!!!!!!!!!
Du verkar ha en för liten pump... fanns ett annat fall här från Sundsvall, han blev lovad en större pump till en billig kostnad... installatören o NIBE erkände att man valt för liten pump..
Det är förbannat småsnålt eftersom ett snäpp pump bara kostar några tusen extra... och lite djupare borra är inte heller är så dyrt....
men tillskotts el är skitdyrt....
Kolla prisskillnader på VP på Nibes hemsida.... finns även på Rinkaby lite billagere där...
stå på dig......
om vp går för vv stup i kvarten.... då blir det snabbt behov av elpatron....
men kolla noga logga varje dag ute temp timmar på pump o tillskott framledn o retur temp
temp på kalla sidan....
Tror inte på bättre utfall om du minskar cirkulationen.... det är nog ett dåligt råd.... minkar du cirkulationen då minskas radiatorns snittemp.. då måste man höja kurvan lite för att ha samma
innetemp högre kurva ger sämre verkningsgrad (COP). kanske bara marginellt... men ndå ett dåligt råd!!!!!!!!!!!!
Du verkar ha en för liten pump... fanns ett annat fall här från Sundsvall, han blev lovad en större pump till en billig kostnad... installatören o NIBE erkände att man valt för liten pump..
Det är förbannat småsnålt eftersom ett snäpp pump bara kostar några tusen extra... och lite djupare borra är inte heller är så dyrt....
men tillskotts el är skitdyrt....
Kolla prisskillnader på VP på Nibes hemsida.... finns även på Rinkaby lite billagere där...
stå på dig......
Hur många timmar går pumpen per dygn?
Går pumpen hela tiden och tillskott dessutom krävs (vilket låter konstigt med så låga framledningstemperaturer) så är pumpen liten. I annat fall är det antagligen en justeringssak.
Går pumpen hela tiden och tillskott dessutom krävs (vilket låter konstigt med så låga framledningstemperaturer) så är pumpen liten. I annat fall är det antagligen en justeringssak.
Har nu loggat ett antal veckor och pumpen går i stort sett konstant, 23-24 timmar per dygn. De flesta dagarna så har jag inga omstarter men ett fåtal dagar har den startat om en eller i sällsynta fall två gånger. El patron tid per dag ligger på ca 4 timmar, och då har jag fått reda på av NIBE att tiden räknas annorlunda beroende på vilket steg som har kickat in. Steg ett som det oftast är frågan om för mig räknar inte tiden på samma sätt som om steg tre vore igång. Märkte det under mina konstanta loggningar, att tiden inte överensstämde med vanlig hederlig klock tid. Under de veckor som jag loggat har det inte varit några extrema minus grader, legat runt noll och uppåt mest. Med enbart pumpen så klarar den som mest att dra upp utgående temp till 41, vilket jag tycker att den borde klara mer än. Det går inte åt särskilt mycket bad vatten här, barnen skyr vatten så det blir tvångsbadning till helgen. Men har märkt att när varmvattnet värms upp så tar det väldig lång tid och under den tiden så går värmen ner ordentligt i elementen och huset hinner faktiskt kylas ner ett par grader. Installatören kommer ut och kikar nu på fredag, hoppas att det är en knapp han kan trycka på så jag slipper att logga hela dagarna.
Ok. Då är det ju inte kostigare än att pumpen är lite liten för detta ändamål. Givetvis under förutsättning att den levererar rätt effekt.
Vad hade ni för förbrukning innan ni installerade pumpen?
Att den inte "orkar" med högre temp än 41grader hör inte riktigt hit, vad pumpen "orkar" (inte riktigt rätt ord) styrs av hur dina element ser ut. Jag gissar att du har relativt många och stora element.
Kanske är det så att du bör överväga att kräva att få en större pump installerad?
Ett annat alternativ kan ju vara att se över husets isolering - fast det kanske inte låter sig göras i en gammal klenod från medeltiden...
Vad hade ni för förbrukning innan ni installerade pumpen?
Att den inte "orkar" med högre temp än 41grader hör inte riktigt hit, vad pumpen "orkar" (inte riktigt rätt ord) styrs av hur dina element ser ut. Jag gissar att du har relativt många och stora element.
Kanske är det så att du bör överväga att kräva att få en större pump installerad?
Ett annat alternativ kan ju vara att se över husets isolering - fast det kanske inte låter sig göras i en gammal klenod från medeltiden...
Tar det "väldigt" lång tid att värma varmvattnet? och tempen inne hinner sjunka ca 2 grader?
Då ÄR nåt sjukt.... varmvattneproduktion ska kanske ta 10-20 minuter och på så kort tid skall väl inte innetempen hinna sjunka, logga tiden för varmvattenproduktion oxå innan folket kommer och tittar.
Antagligen behöver ditt hus mycket energi!?, det fanns nån tråd här om en kille från sundsvall,
han blev lovad en större pump av NIBE. Läs den och fundera om du har liknande förhållande....
oljeeldning som är osäker att beräkna mm mm
Om dom inte hittar nåt fel, på pumpen kräv
då ett byte hänvisa till fallet i Sundsvall!!!!
Rapportera hit sen kul att höra hur det går osså får du mera peppning om det behövs..... installatörerna brukar ju inte erkänna i första taget...
Men då behöver vi rubbet av uppgifter som du har i kalkylen oxå. tex tidigare förbr. beräknad hushållsel, borrhålsdjup mm mm.
Lycka till!!!!!!
Då ÄR nåt sjukt.... varmvattneproduktion ska kanske ta 10-20 minuter och på så kort tid skall väl inte innetempen hinna sjunka, logga tiden för varmvattenproduktion oxå innan folket kommer och tittar.
Antagligen behöver ditt hus mycket energi!?, det fanns nån tråd här om en kille från sundsvall,
han blev lovad en större pump av NIBE. Läs den och fundera om du har liknande förhållande....
oljeeldning som är osäker att beräkna mm mm
Om dom inte hittar nåt fel, på pumpen kräv
då ett byte hänvisa till fallet i Sundsvall!!!!
Rapportera hit sen kul att höra hur det går osså får du mera peppning om det behövs..... installatörerna brukar ju inte erkänna i första taget...
Men då behöver vi rubbet av uppgifter som du har i kalkylen oxå. tex tidigare förbr. beräknad hushållsel, borrhålsdjup mm mm.
Lycka till!!!!!!
Läste fallet som Bertil hänvisar till för nån dag sedan, såhär började det:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1076570055
och såhär gick det:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1077019151
jag skall ha vedpanna själv men eftersom min bror skall ha VP gör jag lite research åt honom på samma gång...
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1076570055
och såhär gick det:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1077019151
jag skall ha vedpanna själv men eftersom min bror skall ha VP gör jag lite research åt honom på samma gång...
Installatören var här och tittade. Märkte att han tyckte det var underligt, det hela resulterade i att han ringde NIBE och efter ett samtal med dom kunde han meddela att det var helt normalt för min typ av hus. Fortsätt att logga och återkom om 3 månader. TACK för det, jag är tämligen trött på att springa och logga hela dagarna. Vad NIBE går på är el förbrukningen och total TS VP-tid. Jag kan köpa att det drar en del TS-tid under natten då jag inte har en aning om vad temperaturen krupit ner till. MEN vad jag främst reagerar på är att jag har loggar där det är + grader ute (som mest +7) och under en fyratimmars period så har pumpen försökt att jobba sig upp till önskade intemp på allt mellan 38-41, och den lyckas inte förrän det gått så långt att tillskotts el sätter in. Och då vet jag att ingen varmvatten produktion förekommit där heller. Men jag har väl inget att säga till om så länge jag inte har loggar som sträcker sig över en 3-månaders period. Så det är väl bara att fortsätta med mitt loggande och köra en vända till sedan. Ett plus är docka att installatören tog med sig kopior på mina loggar och skulle fortsätta själv, faxa in uppgifter till NIBE vilket eventuellt skulle leda till att dom kopplade på någonsorts atutomat loggning på vämrepumpen, låter trevligt att slippa göra det själv. Får se vad som händer.
MathisasS du har helt rätt, det är många och stora element med feta rör som slingrar sig utemed väggarna (väggvärme). Och nej, har inga planer på att se över isoleringen. Vill ha det som det är, hederligt självdrag.
Och så lite uppgifter.
De förutsättningar som låg till grund för beräkningarna:
Hus byggt ca 1850, med isolering därefter
1 1/2 plan
ca 140 kvm
Tidigare årsförbrukning av olja 3 m3/år
5 pers i hushållet (inga jättebadkar)
Efter beräkningar kom dom fram till att jag ska ha en 5kW pump och borra 120m. Av de 120 så blev 114 aktivt.
Nu så snittar jag:
El 100/dag (tidigare hushållsel 450/månad. Kom fram till att vp drar ca 60/dag så resten är ts)
VP-omstarter 1-2/dag
VP-tid 23-24/dag
TS-tid 4-5/dag
Diff VB-fram och VB-retur 5 grader
Diff KB-fram och KB-retur 2 grader (0 och -2)
Hitinitills efter 28 dagars bruk har jag totalt:
60 omstarter (stängt av själv ca 10ggr, luftning odyl)
TS-tid 686
VP-tid 130
Jag undrar hur en normalt funtat värmepump uppför sig. Jag sa till installatören att alla jag hör talas om har riktig tillskotts el först när det närmar sig -10 grader. Han sa att det ofta blir så att folk säger en sak men isjälva verket så har alla tillskotts el betydligt tidigare, men det låter bättre att säga att dom inte har det??
Hur är det igentligen, har ni därute tillskott el först när det blir riktiga minusgrader eller är det så att det är normalt att ha en 4 timmar redan strax över noll, och då kanske ett par minusgrader på natten?
Kan väl köpa att det drar el på natten om det blir kallt. Men på dagen med plus grader, och ett hus som faktiskt värms upp ganska ordentligt när solen tittar ner på plåttaket???
MathisasS du har helt rätt, det är många och stora element med feta rör som slingrar sig utemed väggarna (väggvärme). Och nej, har inga planer på att se över isoleringen. Vill ha det som det är, hederligt självdrag.
Och så lite uppgifter.
De förutsättningar som låg till grund för beräkningarna:
Hus byggt ca 1850, med isolering därefter
1 1/2 plan
ca 140 kvm
Tidigare årsförbrukning av olja 3 m3/år
5 pers i hushållet (inga jättebadkar)
Efter beräkningar kom dom fram till att jag ska ha en 5kW pump och borra 120m. Av de 120 så blev 114 aktivt.
Nu så snittar jag:
El 100/dag (tidigare hushållsel 450/månad. Kom fram till att vp drar ca 60/dag så resten är ts)
VP-omstarter 1-2/dag
VP-tid 23-24/dag
TS-tid 4-5/dag
Diff VB-fram och VB-retur 5 grader
Diff KB-fram och KB-retur 2 grader (0 och -2)
Hitinitills efter 28 dagars bruk har jag totalt:
60 omstarter (stängt av själv ca 10ggr, luftning odyl)
TS-tid 686
VP-tid 130
Jag undrar hur en normalt funtat värmepump uppför sig. Jag sa till installatören att alla jag hör talas om har riktig tillskotts el först när det närmar sig -10 grader. Han sa att det ofta blir så att folk säger en sak men isjälva verket så har alla tillskotts el betydligt tidigare, men det låter bättre att säga att dom inte har det??
Hur är det igentligen, har ni därute tillskott el först när det blir riktiga minusgrader eller är det så att det är normalt att ha en 4 timmar redan strax över noll, och då kanske ett par minusgrader på natten?
Kan väl köpa att det drar el på natten om det blir kallt. Men på dagen med plus grader, och ett hus som faktiskt värms upp ganska ordentligt när solen tittar ner på plåttaket???
Hoppas du blandat ihop TS tid o vp tid........
130 ts o 686 vp tid!? på 28 dar utan kyla... i februari/mars.... vart i landet bor du...??
det blir nästan 24 timmar på VP och 5 timmar/dygn på tillskottet..... Det låter som ditt hus har stort värmebehov....
Vet inst att VP ger rätt effekt!? hur länge tar det att ladda varmvattnet ungefär....
Otroligt om du "bara" använde 3 kbm olja tidigare..... det mostsvarar grovt 20- 25.000 kwh/år.
Beroende iofs på årsmedelverkningsgrad på din oljepanna (vilket är omöjligt att räkna ut), som schablon brukar man använda 70-80%, och en kbm olja innehåller ganska precis 10.000 kwh..
Gå in på NIBE´s hemsida där har dom grova rek. om storlek på pump, men tendensen är alltid liten pump grunt borrhål.... då blir offerten konkurenskraftig....
Men det borde va (skall va) livscykelkostnaden som ska bestämma storleken på anläggningen.
I den kalkylen antar man framtida elpris och räntenivå.... och livslängd, som det är nu... dyr el.. låg ränta då får man ekonomi på en större pump......
Jag har en ganska stor pump (jämtland) inget tillskott förrän utetempen kryper rejält under -20 grader..... jag har otroligt billig uppvärmning/varmvatten....
Läs länken om killen i Sundsvall, får du samma chans... byt upp dig.... du har mycket lämpliga radiatorer med stor volym och låga framledning så en större pump passar perfekt....
ETT isoleringsråd skall du få...... kolla vindan, värmen vill uppåt, det är den enda form av tilläggsisolering man får ekonomi på!!!!!!! om nu inte tex fasaden ändå måste bytas då isolerar man naturligtvis samtidigt!
är vindan rymlig så fundera på det.... är det bara snedtak o faanstyg då blir det svårare/dyrare........ obs luftspalten är viktig om du isolerar, även luftningen i nock... finns på annat forum här.....
Tips på ett grannforum om VP frågor..
http://user.tninet.se/~prk529x/index.htm
Lycka till... kämpa på... ge inte upp...
130 ts o 686 vp tid!? på 28 dar utan kyla... i februari/mars.... vart i landet bor du...??
det blir nästan 24 timmar på VP och 5 timmar/dygn på tillskottet..... Det låter som ditt hus har stort värmebehov....
Vet inst att VP ger rätt effekt!? hur länge tar det att ladda varmvattnet ungefär....
Otroligt om du "bara" använde 3 kbm olja tidigare..... det mostsvarar grovt 20- 25.000 kwh/år.
Beroende iofs på årsmedelverkningsgrad på din oljepanna (vilket är omöjligt att räkna ut), som schablon brukar man använda 70-80%, och en kbm olja innehåller ganska precis 10.000 kwh..
Gå in på NIBE´s hemsida där har dom grova rek. om storlek på pump, men tendensen är alltid liten pump grunt borrhål.... då blir offerten konkurenskraftig....
Men det borde va (skall va) livscykelkostnaden som ska bestämma storleken på anläggningen.
I den kalkylen antar man framtida elpris och räntenivå.... och livslängd, som det är nu... dyr el.. låg ränta då får man ekonomi på en större pump......
Jag har en ganska stor pump (jämtland) inget tillskott förrän utetempen kryper rejält under -20 grader..... jag har otroligt billig uppvärmning/varmvatten....
Läs länken om killen i Sundsvall, får du samma chans... byt upp dig.... du har mycket lämpliga radiatorer med stor volym och låga framledning så en större pump passar perfekt....
ETT isoleringsråd skall du få...... kolla vindan, värmen vill uppåt, det är den enda form av tilläggsisolering man får ekonomi på!!!!!!! om nu inte tex fasaden ändå måste bytas då isolerar man naturligtvis samtidigt!
är vindan rymlig så fundera på det.... är det bara snedtak o faanstyg då blir det svårare/dyrare........ obs luftspalten är viktig om du isolerar, även luftningen i nock... finns på annat forum här.....
Tips på ett grannforum om VP frågor..
http://user.tninet.se/~prk529x/index.htm
Lycka till... kämpa på... ge inte upp...
I början då jag läste problemen trodde jag att säljaren (som så ofta) hade offererat för kort hål för att pressa ner priset, men det ser ut som han har gjort en riktig bedömning med hänsyn till både husyta, byggår och uppgiven förbrukning.
Det jag tycker verkar lite skumt är dock att det redan är så kallt i borrhålet. Du verkar ju bo på ett ställe med ganska hög årsmedeltemp.
Är det möjligen långt till borrhålet och slangar som går ytligt och oisolerat?
Det jag tycker verkar lite skumt är dock att det redan är så kallt i borrhålet. Du verkar ju bo på ett ställe med ganska hög årsmedeltemp.
Är det möjligen långt till borrhålet och slangar som går ytligt och oisolerat?
Kollade tid för uppvärmning av varmvattnet. Varmvatten produktion slår till vid 44 grader (klar vid 53), den var i närheten så jag tog och spolade ut tills varmvatten produktion slog på. Sen tappades inget varmvatten förrän det hela var klart. Vad som hända var det att den jobbade med varmvatten i 45 min sen slogs det över till elementen (utan att max temp var uppnådd). Finns en inställning att max 45 min får ägnas åt varmvatten produktion sen slås det automatiskt över till element. Efter 20 min tog jag och kollade igen och då var den åter igång med varmvatten produktion och höll på i 20 minuter då önskad temp var uppnådd. Det hela skedde helt utan tillskotts el.
Är det normalt?
Är det normalt?