2 998 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Golvvärme även på 2:a planet?
Planerar uppföra en tvåplansvilla på 135m[sup]2[/sup], golvvärme på bottenplan och vattenburna radiatorer på ovanvåning. Drivet av en IVT490 frånluftsvärmepump.
Finns det fördelar/nackdelar med golvvärme även på andra planet? (Bortsett från den uppenbara fördelen att slippa radiatorer i inredningen...)
Hoppas få prisuppgifter på ev. tilläggskostnad nästa gång jag träffar säljaren.
Tacksam för synpunkter/funderingar/erfarenheter
Finns det fördelar/nackdelar med golvvärme även på andra planet? (Bortsett från den uppenbara fördelen att slippa radiatorer i inredningen...)
Hoppas få prisuppgifter på ev. tilläggskostnad nästa gång jag träffar säljaren.
Tacksam för synpunkter/funderingar/erfarenheter
Hej Znuggi, det finns lite att läsa på en gammal tråd:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1078131749
Vi håller också på att funderar på golvvärme på övervåningen och det lutar nog åt det alternativet.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1078131749
Vi håller också på att funderar på golvvärme på övervåningen och det lutar nog åt det alternativet.
Det blir ju så rackarns dyrt med golvvärme på övervåningen och du "tjänar" aldrig igen de pengarna. Personligen så valde vi bort golvvärme på överplan och minskade kostnaderna med ca 50´, blir en kakelugn istället! (så det där med att "tjäna in" kanske inte riktigt är relevant till tjuvende och sist...)
Lycka till med ditt val!
Lycka till med ditt val!
Jag tror att jag påpekat i en annan tråd att det inte blir dyrare att installera golvvärme än radiatorvärme om man gör en intelligent upphandling. Golvvärme är väldigt lokalt, menandes att du har svårt att få upp golvvärmen från undervåningen till övervåningen. Mao borde du tillföra någon typ av värme på övervåningen. Jag inbillar mig att du får maximal värdeökning i förhållande till satsade pengar om du har golvvärme på övervåningen också.
mvh
David
mvh
David
Klicka här för att svara