N
Nix: Vill man ha det supertyst och samtidigt finns det bara ett alternativ: motorn på taket. Jag antar att det är det du tänkt, med tanke på spiro etc. Vi har ungefär "din" lösning. Flexrör genom köksskåpen ca 1m, spiro ca 1m horisontellt. Sedan rakt upp, renslucka i böjen. Flexröret är borttagbart från spirot, så det är rens- och inspektionsbart. Detta gjordes av vår snickare, och som
8 svar · 8,9k läst
J
JesperS: Finns en Video, "Rörskolan". Man kan köpa den på bla Silvan.
4 svar · 658 läst
B
Bertil: fräckis.... fräs spår i trägolvet tryck ned plåtar o rör... lägg nytt "övergolv" jag har 50mm spontat golv där skulle det absolut gå 30 mm lite för tunt kanske..... Svårt att inte spikköra oxå tyvärr......
1 svar · 1,6k läst
E
ershagen: Jag pratade lite med min kaminleverantör och han "trodde" inte det behövdes någon isolering. Kaminen ska stå 15 cm från väggen och sen kommer spånskiveväggen med luft i. Det kan väl inte vara mycket värme eller någon värme alls som går igenom? :-/
3 svar · 2,2k läst
S
skogstomten: Tänk också på att om det är långt till din vattenkranar får du spola länge för att få varmvatten
8 svar · 2,2k läst
S
skogstomten: Mitt råd är att först kolla vilken sort du villa ha av dom nya som finns idag. Nibe, Värmebaronen, Thermia, IVt eller vad du nu fastnar för. Sen börjar den roliga ;D jakten på en begagnad av samma sort. Utseende kan ju spela roll om den står synligt. Vår gamla stod fritt i köket! Sen bör du kanske fundera på om den gamla är topp eller bottenansluten. Det är enklare att byta till en
12 svar · 38,1k läst
L
lera: Tack för bra svar och goda tips! Marie :D
3 svar · 3,2k läst
S
skogstomten: Lägg in i offerten att den gamla tanken ska dom fixa bort! Dom har ofta kontakter och vet hur sånt ska göras. Uppfinn inte hjulet i onödan. Du är ju inte den förste som ersätter oljetanken med annat i dagens panbytarsverige.... Skogstomten
4 svar · 2,0k läst
T
TN: OK, jag som var otydlig. Med att bygga in menade jag med något "spalje liknande" dvs med mkt luftflöde men där man slipper se den fula utedelen.
4 svar · 904 läst
V
Vargen: Tjena! :D Fan va dyr pellets ni har nere i träsket.... ;D Här uppe i Kiruna-Pajala trakten får man betala följande: 1570:- tonnet hos Pajala Bioenergi (Bulk) 1020 för 600 kg i grannbyn 931:- för 500 kg på Granngården i Gällivare 43 kronor för 20 kg på Granngården i Gällivare Nu slutar mitt jobb så jag ska hem, ha det bra! :D
7 svar · 11,7k läst
Cujo
Cujo: [citat] Tårta funkar bra hos SBP...
6 svar · 5,0k läst
F
Fredrik_hobbyist: Jao, det såg bättre ut. Som referens kan jag berätta att min panna är på 13 kW och matas via 16A säkringar. /Fredrik
5 svar · 844 läst
B
Bertil: Hur hög halt? koliforma? känner ni av det dåliga vattnet? Får du tag i klor? Hur mycket? är det koncentrerad till kommunens v-verk, har väl dom nåt tips.... 1-2 dl, kanske. har du flera kubik vatten kanske du ska ta en halv liter... rör gärna om med tex en bräda så det blandar sig... det tar död på bakterierna nästan direkt.... men ni kan väl vänta nån timme, sen ska ni spola
1 svar · 998 läst
M
maximus: Har bara läst om lite större modellerna med vattenburet system tex IVT 490, Nibe 310 och AutoTerm 190 med dom ska man väl käna ca 7-9500kWh/år i ett normal stort hus. Men Nibe 200 och AutoTerm 150 eller175 kanske ska väl bespara ca4-7000kWh. Du kanske ska ha en luft-luftvärmepump i stället dom spar väl ca 3-4500kWh.
1 svar · 3,2k läst
B
Bertil: jo så äre.... kolla på http://www.rinkabyror.se/ I katalogen har dom lathund för hur mycket resp radiator avger vid olika temperaturer.... har du bra isolerat och bor i södra delarna.. kanske du klara dig med lite mindre effekt, men det ät surt om det blir för lite......... Om du frågar Rickard på http://www.varmepumpsforum.com/cgi-bin/yabb/YaBB.pl han har använt ett dataprogram som är
2 svar · 2,4k läst
C
Coffi: Har ingen radiator i det nya rummet.
2 svar · 2,8k läst
R
roblar: 100000 spänn får jag hosta upp för samma manöver. :P
4 svar · 3,8k läst
T
TomasB: Är det någon som provat detta? Verkar för bra för att vara sant? Mvh Tomas
2 svar · 1,4k läst
S
sveno: Mja, det kan vara kopplat på två sätt, vilka fyller samma funktion. Hos mig så sitter det, före VVBn ett s k ventilrör (kan kopplas tillsammans med blandningsventilen) med backventil, avtängningsventil och säkerhetsventil. Annars sitter det paketet tillsammans med den termostatiska blandningsventilen, vilket kanske är det normala.
4 svar · 2,7k läst
M
MrBollo: Tack! Det verkar luta åt gas. Funderade löst på pellets men med gasen kvar blir det bättre plats i pannrummet/hobyrummet och mindre jobb. Har inget insatsrör idag - men det ingick i offerten. Jag ska ta hem ett par offerter till - och kolla vad det kostar att skaffa en panna i Tyskland. Har dock en känsla av att det blir svårt att få någon att installera den till ett bra pris om de inte
6 svar · 12,7k läst
P
Plumber: varför inte en heltäckningsmatta? ;D
2 svar · 912 läst
S
Svante: Precis, släng fästet till handtaget och låtsas som det aldrig funnits-Vips har man sparat ett antal KwH -Har tonåringar i huset jag med
7 svar · 793 läst
M
markis: Vad kan merkostnaden bli för att lägga de vattenburna golvvärmeslingorna ovan plattan i spårfrästa skivor istället för att gjuta in dem?
0 svar · 1,7k läst
F
Fredrik_J: Fixat! Byte expansionskärlet som mycket riktigt var kass. Nästa problem var att fåfyllnadsventilen läckte :o. Satte en ny kran på röret före den gamla och vips blev det tätt och systemet blev inte påfyllt. Nu tuffar den vidare en stund till. Kan hålla med Skogstomten om att det råder hysteri angående värmepumpar. Alla skall ha bergvärme och inga investeringar är för stora. "Det
5 svar · 10,3k läst
B
Bertil: Aldrig en "frånlufttumlare" ansluten till FTX har ni aldrig sett en igensatt värmeväxlare förr så ska ni få se på faxxx f..... läs noga energiförbrukning för resp typ ....... räkna på antalet timmar den går.... det är ju en värmepunp i kondensen..... = energisnål..... Då vet jag vad du kommer att välja.... :-X
13 svar · 30,8k läst
P
Pasi: Gå in på www.wirsbo.se, de har ett enkelt kalkylprogram som visar deras priser.
2 svar · 4,3k läst
H
Husagaren: tror att Joni har rätt i detta fall. kan tillägga att det ni kallar verkningsgrad egentligen heter värmefaktor och är ett mått på hur mycket (nyttig) värme man får ut i förhållande till hur mycket el man stoppar in (p.s.s som i Joni:s exempel)
3 svar · 1,1k läst
J
Jani: Ett ftx aggregat ventilerar huset och förvärmer tilluften med frånluften, kräver annan uppvärmningskälla tex elpanna. En frånluftsvärmepump värmer och ventilerar huset (även tilluften i vissa modeller, om man nu har tilluftsventiler i sitt hus).
2 svar · 2,5k läst
KarlXII
KarlXII: Vi har en Kedddy Maxette och är helnöjda. Den ger bra med värme, och håller sig dessutom varm länge. Kakelugnen ger ju av hävd värme länge eftersom den lagrar en hel del värme i stenen som värms av rökgaser som leds runt inuti... Murspisen Maxettes princip är likadan egentligen, rökgångar inuti och mycket sten. Vi föredrog den modellen eftersom vi vill myselda och se mycket av
1 svar · 3,1k läst
G
Gerold: statoil har dvd (i alla fall statoil Rönninge)
5 svar · 783 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.