Uppge tiderna för varmvattenproduktion till NiBE det verkar som pumpen inte ger full effekt....
Iofs vet inte jag hur lång tid det ska ta, men du får nog svaret snabbt av NIBE´s folk....
Jag har Thermia 7,5 kw..... beredaren är ungefär lika stor... det tar ca 10 minuter att ladda VVB i den och då har jag sänkt starttampen för varmvattnet till 40 grader (standard är 44 grader)..
Riktigt som du säger att vp slår över till värmeproduktion efter viss tid (Thermia 20 min standardinst) även om varmvattenberedaren inte är fulladdad.... det kan iofs ändras men brukar funka ok...
Vart i landet bor du på ett ungefär....
Jag har 7,5 kw thermia, årsförbrukningen var ca 24.000 kwh/år för värme o varmvatten.....
ganska bra isolerat hus ca 200 kvm + 95 i källaren, vp räcker till -20 grader.......(Jämtland),
sen blir det tillskott....

Har du själv haft huset i några år så du vet säkert att 3 kbm är en korrekt siffra!!!????
Dom sista åren har varit varma så lite ska man lägga på aktuell förbrukning (graddagskompensation till normalår), men det ska installatören fixa...

Trallen skrev:
Kollade tid för uppvärmning av varmvattnet. Varmvatten produktion slår till vid 44 grader (klar vid 53), den var i närheten så jag tog och spolade ut tills varmvatten produktion slog på. Sen tappades inget varmvatten förrän det hela var klart. Vad som hända var det att den jobbade med varmvatten i 45 min sen slogs det över till elementen (utan att max temp var uppnådd). Finns en inställning att max 45 min får ägnas åt varmvatten produktion sen slås det automatiskt över till element. Efter 20 min tog jag och kollade igen och då var den åter igång med varmvatten produktion och höll på i 20 minuter då önskad temp var uppnådd. Det hela skedde helt utan tillskotts el.

Är det normalt?
Trallen, maila mig så skall jag försöka hjälpa dig !

Jani.... vet inte vad du har för tips... men....
Joxa inte med max tillåten varmvattentid...... vid riktig svinkyla kan det va bra att gå över till uppvärmning ett tag..... i ett gammalt hus kan man ha hemska kalldrag. Finns värmerör precis på ett sånt ställe kan det finnas en liten risk för frysning!!!??? långsökt iofs....
Inga problem med långa uppehåll i värmeproduktionen, så sommartid om man har mycket stora
varmvattenbehov kan det va helt ok....
Men visst verkar tiden det tar för vv laddning vara helt åt helvexxxx

Hej! jag har en fighter 1110 7 kw som jag kört med i ca 1,5 år (dvs 2 vintrar) under första vintern när huset var nybyggt använde jag ca 600 timmar TS denna andra vintern när huset torkat lite mer (kan också bero på utetemp) har jag använt ca 200 timmar TS. jag har förvisso golvvärme vilket innebär lägre temp. i övrigt har jag samma anläggning. när det är + på dagarna men ner mot 6-7 minus på natten klarar jag mig bra utan eltillskott, eftersom jag har en mycket "tung" konstruktion märker jag inte av när den tillverkar vv i ca 25 min.

I en av våra installationer var det fel på cirkpumpen till kylan. Symptomen var ungefär densamma.
Be Nibe checka cirkpumpen på kalla sidan om inte det är gjort

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.