Hej!
Planerar för husbygge till hösten, 1½-planshus om 162 kvm. Tomten är belägen i Lunds kommun, area 780 kvm. Det finns möjlighet till naturgasanslutning, och vi planerar sätta in braskamin, typ Contura. Vattenburen golvvärme på bottenvåningen, vattenradiatorer på övervåningen. Eksjöhus Aspudden är en av favoriterna just nu.

Anslutningsavgifterna är 18 000 för el och 11500 för naturgas.

Frågan är vad som lönar sig bäst, naturgaspanna eller värmepump med återluftåtervinning och kort jordvärmeslinga?

Som jag resonerat blir anläggningskostnaden större med VP-lösningen men driften billigare. Naturgasen är å andra sidan betydligt mer bekymmersfri och bör hålla längre än en värmepump, men kräver rökgaskanal i tvättstugan, vilket kostar extra.

Tänker jag fel här?

Hej!

Jag har samma funderingar, och söker febrilt på nätet efter råd. En synpunkt som sällan kommer fram, är att en VP ej bör placeras nära sovrummen pga oväsen (Se info på byggahus.se under rubrik värme/värmepumpar) Kanske inte så trevligt att ha intill köket heller. Ett alternativ är ju att placera den i sidobyggnad. För närvarande har jag ett hus med gaspanna, med pannan alldeles intill köket. Det ger absolut inga problem med oljud. Och jag brukar vara känslig för lågfrekventa brummanden...

Dag

inga problem med oljud dagtid mot tex kök, värre nattetid dock. kan va störande men rätt utfört, och om man undviker placering vägg i vägg ska det gå bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.