Värme allmänt
Norre: Är det bara plast, ingen iso? Om det inte finns iso. och takfoten är "öppen" så behöver du inga gavelventiler
vonSassen: ;) I mitt badrum har jag istället för en utsugsfläkt typ Pax satt en liten värmeväxlare och den har jag nu (utan att ha byggt badrummet ännu) använt för att återvinna värmen av de två fläktar jag har i huset för att hålla värmen. Den ger skön och fin värme och efter 1 månads körning känner jag mig mycket nöjd med den. Se www.airstar.se Helena med Sverige Stugan
MathiasS: Din pump värmer alltid varmvatten så varmt den orkar, dvs drygt 55grader. Jag gissar att du inte kan ställa stopptemp för vv-beredning i din Nibe heller. I en Fighter 1210/1100 går det inte (bara vid elpatrondrift). Den externa elvb skall du ställa så minst så högt att det är leginellafritt (om man oroar sig för det), dvs 65 grader ungefär, och som mest så högt att du får ut den
gluecifer: Det är en Mora ESS blandare, har mailat Mora så får vi se vad de säger.....
skogstomten: Det ska finnas typ "kakelugnar" med inbyggda vattenslingor. Har själv en liten kökspanna som är vattenmantlad. En Tirolia plåtburk som står bredvid spisen. Sen är den dockad till en elpanna med inbyggd VV-beredare. Det gör att jag använder elpannans 240L som acktank och eldar upp till 80grader. Då håller den värmen i huset 3-5 timmar beroende på utetemp. Innan elpatronen måste gå
BAS: Marge skrev: [citat] Var det priset inkl moms samt brine och slangar?
MathiasS: [citat] Jag tror att vvc är mycket ovanligt i småhus faktiskt. Förutom lite förluster så antar jag att det blir dubbelt så mycker rör för vv (mellan fördelare och vv-beredare). Jag pratade med Wirsbo angående dimensioner idag och vi enades om att för mig var 18mm i stamnätet ok och sedan 15mm från fördelare till tappställe. Skall också kontrollräkna detta ikväll tänkte jag. Det
pag: Om du skall stänga av pumpen på sommaren så är det för att du inte har något uppvärmningbehov då. Då behöver du ingen självcirkulation och ditt vatten kommer alltså stå stilla. Så något "fall" behöver du inte, gör dock som Benno säger för att undvika luftbubblor i systemet. /Pagge
Roger_B: Var förbi VVS-butiken idag, FMM Tryckstötdämpare, kostade endast 450 SEK... ;)
Vargen: Tjena! Vill som nybörjare här passa på att inflika med en adress till förutom den som Du Rickard skrev om nämligen www.varmepump.biz. Jag har varit där och dom har väldigt bra priser på värmepumpar. En annan hemsida som man kan jämföra med men som förvisso är lite dyrare men fortfarande mycket billiga i sig är www.rinkabyror.se, även dom säljer NIBE:s pumpar, medan varmepumpar.biz
Strisak: [citat] Yttre och inre tyder jag som tvåglas-fönster. Man kan ju få fuktproblem på alla sidor om glasen beroende på olika saker. Släpper dammtätningslisterna igenom luften? Optimalt för tvåglas är att luften utomhus skall tillåtas att cirkulera mellan yttre och inre bågen, inte för mycket men ändå så pass att det transporterar bort fukt. Denna cirkulation i kombination med att
klein: Hej Har någon erfarenheter av att sänka rumstemperaturen under natten när man har golvvärme som huvudsaklig värmekälla ? Det jag undrar över är om golvvärmens "tröghet" gör en omställning till natttemperatur praktiskt möjlig ? /O.
ps71: Om jag tittar i min ins bok så ska jag ha en retur på ca 38grader vid kurva 5,kollar jag min retur så är den knappt 30grader,pumpen kan då stanna en stund,i tron att han har gettt den värme han ska,har fått konstaterat att min pump bryter för tidigt på hög retur,det sker redan vid 43grader,kan kurv inst ha något med detta att göra,eller kan det vara ett annat problem???
Gp: Kalkyl på enbart materiel: för 2 x 70m2 fritidshus Övervåning med vattenradiatorer: 8 st vattenradiatorer á 785:- 6280:- 8 st Kopplingssatser á 266:- 2128:- 8 st Termostater á 134:- 1072:- 50 m Prisolrör 1700:- elpanna 11000:- Nedervåning med golvvärme: pexrör 12 x 25 480m 8000:- Wirsbo fördelare för 4 slingor 1015:- Wisrbo fördelare för två slingor 599:- 6 st Rumstermostat
MathiasS: [citat] Lysande Richard. Sveps forum blir man ju bara förbannad av att använda så det är ju mer än en gång man tänk att det skall fixas ett riktigt forum. Men som vanligt - mycket snack och lite verkstad. Bra att du fått tummen ur.... ;D och dessutom med ett forum som går att använda! Vad tror du om att bearbeta Svep om att länka till ditt forum istället? Det borde ju gå att flytta
Frusen: Mina vattenradiatorer har termostater av märket Danfoss RA 2000. De är justerade så att rumstemperaturen ligger på 20-21 grader vilket jag tycker är för kallt. Hyresvärden däremot anser att det är en alldeles lagom temperatur och vill inte justera dem. När man läser på Danfoss hemsida så förstår jag att man måste ha något slags specialverktyg för att kunna justera temperaturen.
TN: Hmm vet inte om jag skulle installera en fläktkonvektor i ett garage, drar den inte runt allt skit som finns i ett garage som används som garage och inte som förvaringsplats. Golvvärme som torkar upp plattan skall vi ha, när man nu skall få tid/råd att bygga det....
BoD: [citat] Vi har ca 13 meter plastslang (troligtvis 20 mm) mellan vv-beredare och kökskran och jag muntrade upp diskandet med att mäta lite. Jag fick hälla upp strax under två liter vatten innan varmvattnet kom och det tog med helt öppen kran strax under 12 sekunder. Jag brukar inte vilja spola med helt öppen kran (det skummar och stänker) och då tar det drygt 20 sekunder och den tiden
bimbosorken: är det någon som har en sådan ? fungerar dom bra ?
KarlXII: Så här ligger det till: Siffran du fått är värdelös information. Du kan mycket riktigt inte veta om den vanliga förbrukningselen ingår, och du vet inte nånting om vilket pris den tidigare ägaren betalat för sin el. Gå på mäklaren och fråga om hur många kilowatt-timmar el som går åt om året för uppvärmning. Sannolikat har han bara en siffra där förbrukningselen ingår, och
isoler: Är där någon som har Nibe fighter + frånluftsmodul (FLM 30). och kan rekommendera en sådan lösning?
maximus: Har kollat upp lite på de olika märkena och kommit fram till att av 5 olika så är det högst 3 kanske bara två tillverkare. IVT, Autoterm och Carrier verkar vara samma tillverkare sen vet jag inte om Nibe och Thermia är samma eller om dom är 2 olika. Sen verkar det skilja på bolagen och deras försäkringar endel har 3år och sen kan man förlänga till 6 medans andra har 6 år från
jeppe: Tack för synpunkterna, de värmer... Jag har en känsla att det här är bara böran till något stort men vem vet, med lite tur så går allt vägen. /Jeppe
kinglace: Minipannan saknar shunt(jag ser ingen) och är inställd på 40grader i framledningen. Det kanske är någon automatik som styr cirkpumpen därav flödesfallet. Värmebaronen borde kunna svara på det