Ni som har värmepumpar, hur ofta låter ni varmvattentemperaturen gå upp till över 60 grader (för att döda ev legonellabakterier)??

Det slog mig i går att våran pump (Nibe Fighter 1215-7) bara värmer till 50 grader normalt och vad jag förstått så är det för lite för att ev bakterier ska dö. Jag tryckte genast in knappen för "tillfällig höjning av varmvattnet" och elpatronen slog igång (för första gången faktiskt!) och efter ett par timmar var VV uppe en bit över 60 grader och då spolade jag en stund i alla kranar i huset. Vet inte om det räcker så men!?!

Nu har jag ställt in pumpen på "periodvis höjning av varmvattnet" och standardvärdet för det är var 14:e dag - Räcker det? Eller är det till och med för ofta? Man kunde välja mellan 0 - 90 dagar, men i instruktionsboken stod inget om vad som rekomenderas (mer än att standardvärdet är 14 då).

Generellt är legionella inget stort problem i småhuis då förbrukningen är stor i förhållande till installationens storlek. Dock förordar IVT en höjning var 7e dag.

Tillväxten av legionella är mycket mindre vid 50 grader än under 45 grader så jag skulle tro att det räcker gott att dra upp tempen till 70 varannan vecka och spola igenom ledningarna. Det finns också fler faktorer än temperaturen som påverkar tillväxten. T ex hur stor volym vatten som är stillastående och om det finns skräp eller beläggningar i kärlet. Hur stort problemet är i småhus är svårt att uttala sig om eftersom det (enligt boverket nedan) finns ett stort mörkertal i rapporteringen av legionellafall.

Det finns mer att läsa på Boverkets hemsida:
http://www.boverket.se/novo/filelib/nedladdn/legr.pdf

Om det känns osäkert, använd den periodvisa höjningen och sov gott om natten.

Legionellabakterier -förekomst, tillväxt och avdödning Legionella bakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande ( förökar sig inte ) vid temperaturer under 20 C. Mellan 25-45 C sker tillväxt av bakterier och över 50 C dör bakterien.. I normalt dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien skall kunna växa till. Förutom temperaturen är tiden för tillväxt för att erhålla ohälsosam mängd av legionellabakterier av mycket stor betydelse. Tid för avdödning är också av stor betydelse när man använder sig av temperaturen på varmvattnet för att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatten installationen är 50 C tar det mellan 5-10 timmar för att ta död på 90% av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 C mindre än 10 sekunder.

Läs om legionella det finns på flera ställen på intenet....
jag påstår att det är (nästan) okänt i småhus i Sverige. Min Thermia får ändå höja tempen enligt fabriksinställningen 1ggr/14 dar.
Det kostar ca 5 :-/år!!
Observera att det ÄR duscslangen som skall spolas, legionella får man om bakterierna dras ned i lungorna!!! ofarligt att dricka..... men varmvatten ska man aldrig dricka av andra skäl.... tex höga kopparhalter mm. På sjukhus har man faktiskt haft "härdar" i duschslangar... men dom har vid tidigare ombyggnader ofta proppat långa varmvattenledningar, men inte dödat dom. Utan vatten har funnits kvar och där har bakterierna haft en fristad, då hjälper inte ens spolning med hetvatten..... En annan anledning att sjukhus drabbas är att det är en lunginflammation du får av bakterien, och det är ju nästan alltid en följdsjukdom (man ska ha nedsatt immunförsvar redan) som fullt frisk klarar man sig bra om det finns några stackare i vattnet....
men tex i luftkonditionering (tex kyltorn för stora byggnader) och bubbelpooler där ska bakterierna hållas efter, där kan dom bli farliga och smitta många.
Så simma lugnt..

Rekomendationen vi fick av vår leverantör var att köra höjningen av temperaturen av tappvattnet manuellt för att just spola igenom kranar och slangar. Görs höjningen per automatik kanske man inte ens är hemma och kan spola igenom systemet.

Rekomendationen vi fick av vår leverantör var att köra höjningen av temperaturen av tappvattnet manuellt för att just spola igenom kranar och slangar
Hur ofta rekommenderade de er att göra det?

Tack för alla tips och åsikter så här långt! :D

De har svårt att säga något annat än att det borde göras varannan, var tredje vecka. Men de hade inte heller hört talas om något fall där något småhus blivit drabbad av detta - vilket också nämnts här i forumet.

Jag tror att jag faktiskt inte höjt temperaturen i varmvattenberedaren på ett halvår. Borde kanske vara dags att göra det.

I en villa kännar man oftast till om man har stillastående vatten eller inte i ledninger. Vad jag tror är ett större problem är de som flerbostadshus som har gamla vattenledning i stående stammar flera våningar. Tror att det finns en lag för detta på att maximalt får en blockad stam vara 15 mm. Där kan det växa till sig mycket godsaker - men det känner folk ofta inte till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.