Värme allmänt
titanium: Vad har du för isolering på plattan i dag ? Hur ser de andra rummen ut ? Det låter nästan otroligt att den skulle vara oisolerad om huset är från 1974. Om du redan har plattan isolerad har du inget problem. Om den är oisolerad bör man lösa fuktvandringen. Det beror på om du kan lufta konstruktionen på något sätt. Själv löste vi det genom att regla upp golvet och lägga isolering
verra: Hej på er, jag undrar om det är någon som har monterat upp en handöl murspis av märket rosendal eller annan murspis. Är detta något för hemmapularen eller bör man anlita någon som jobbar med detta och vad kostar monteringen i ett 1 1/2 planshus med premodul skorsten. Tack på förhand// Verra
Yondalar: äh orkar inte, den är ändå inge god ;) kul ide - när man är less på jobbet
Johan Gunverth: Kopplingarna är i allmänhet av mässing. Du har för dig rätt om galvaniska spänningar. :)
Sniff: [quote author=Mogge link=board=VVS;num=1112207048;start=0#3 date=03/31/05 kl 07:51:18]Justera om flottören så blir det nog bra...] Hej, det står "adjustable" på flottören, men... Det hela är ju bara en dosa av svart plast med en arm av ståltråd på?! Hur ska jag justera? Ska jag öka avståndet mellan topp o botten av själva dosan? *känner mig trög* ???
saratommy: Jag skall bygga hela mitt hus i lättklinkerbetong. 2 plan med 140 m2 vardera. Golvärme i båda plan. Täljstensspis där uppe. Hur hade ni resonerat vid val av värmepump resp. ventilation?
MathiasS: [citat] Var får du självdraget ifrån - Pelle ska ju ha flvp? Pelle: 1. Glöm C-sugen som en parameter i detta. Den städar man med och har inget med ventilation att göra... 8) 2. Att ha separat tilluft utifrån till alla kaminer och eldstäder är en toppenide. Det förbrukas enorma mängder luft och då vill vi använda icke uppvärmd luft utifrån. 3. Lägg några timmar på att ta in
Broadview: Hej! Kan forumet rekommendera någon som kan projektera VVS för vårt egetritade hus? Var bör prislappen ligga? Vi ska bygga i Tyresö (Stockholm) och det blir ett stenhus om ca 250 kvm. :-* /Maggan
GoForIt: Vi har en Kiruna Verona från Kaminexperten sedan i december. Fungerar mycket bra för vårt ändamål, som i huvudsak är bivärmekälla i vår gillestuga i källarplan, samt som mysfaktor.
abel48: ja det blir att skaffa en t-skarv då. MVH Anders
El_-micke: [citat] köpte hålplåt av plåtslagaren galvad1.25mm .....tillklippta å klara kostar inte många kronor styck
CarMan: [citat] Jag skulle bahöva bygga om garaget för jag har inget panrum + alla omdragningar av vatten som det medför, då huset hade en elberedare i grovköket innan. jag skulle behöva bygga en vebod. + bygglov Jag skulle bahöva en skorsten + bygglov Jag skulle bahöva en acktank Jag skulle behöva en ladomat Jag skulle bahöva en vedkap Jag skulle bahöva en vedklyv Jag skulle bahöva en
BAS: Fogskum. Ytan blir hård och släpper inte igenom vatten medans "kärnan" är porös och isolerande.
Johan Gunverth: [citat] Än FTX...som jag skrev i första inlägget i tråden. Det innefattar naturligtvis även den effekt värmepumpen har på temperaturhöjningen i brine:en och precis som i det tidigare resomanget bygger allt på att man satsar på bergvärme och adderar frånluftsåtervinningen.
davbeu: Snickrar en bastu och har en luftspalt mellan bastu och isolerad yttervägg. Denna luftspalt mynnar ovanför bastuns innertak. Tänker nu sätta några små hål (ca 20 mm) högst upp på väggen mot taket för att släppa ut varm luft. Har någon tips på hur dessa håls skall "kläs"? Har för mig att jag sett någon vit plasthistoria som sitter vid rörgenomföringar ibland...
Yondalar: ju större hus ju bättre (och bättre ekonomi) ty eg är alla brännare för stora för vanliga hus så de måste gå on/off eller regleras ned i bästa fall till lastområden där förbränningen inte är den bästa. Detta jämnar man då ut med ngn form av ack
Yondalar: Jo visst funkar det tills filten dammat igen enkel hemmapularlösning: En glasskiva (monterad i en tät distans mot väggen) ta upp ett säg 100 hål genom väggen (i topp och botten) när det är varmt cirkulerar luft av sig själv vintertid får du stoppa igen (annars kyler glaset= en svartmåla vägge, rostig plåt, svart plåt ökar värmeupptagningen ett filter förlänger intervallet mellan
Tomtebo: [citat] Tack för tipset, tyvärr är minsta diameter 1500, min är betydligt smalare.
Immobil: Här finns lite tips: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1108307921;start=0#0 :D
bebben: En värmekabel för vattenrör typ "Ebeco" eller "ThorinThorin" drar ungefär 10-watt per meter. Tänk på att man kan lägga kabeln inne i röret för att slippa gräva upp den dan värmekablen går sönder.
dedden: Hej, Har Ni sett detta projekt, kanske kan bli något! http://www.ja.se/nyheter/visanyhet.asp?nyhetID=4801
perbrage: Jo, det finns en backventil i brunnen men ändå tappar jag ca 1/4 bar när jag slår av pumpen.
tony21: Tänkte att lägga ner 12mm pex i plattan på ett hus från 1973. Ytan är ca 6kvm tänkte jag fräsa 2 paralella spår och sedan jämna av golvet. Tänkte ta bort det vattenburna elementet ock koppla det till slangen i stället.Behövs det någon pump eller shunt av nå slag eller termostat
Meijan: År 2001 kostade en Ifö Trapper 6 kubik 19.500... Har inga nyare prisuppgifter :(
GoForIt: Hej! Står i begrepp att kanske installera en vattenreningsanläggning från företaget Correct (www.correct.se). Någon som har installerat någon anläggning från dem, och kan delge några erfarenheter? Tar gärna emot tips på andra förslag till vattenrening! (Höga halter av järn och mangan, samt behov av pH-korrigering) //GoForIt
maranello: [citat] Jag tror det är mig Carman syftar på :) Vi har luftvärme i 1.5-plans hus byggt 1990. Att det blir dammigare har vi absolut inte märkt, snarare tvärt om eftersom en hel del damm fastnar i luftfiltrena som är lätta att dammsuga. Kalla golv och kallras från fönster är heller inget jag upplever som värre än med uppvärming via radiatorer. Den enda nackdelen är att tempjusteringen
Sne4: [citat] Inte för att jag har mätt om det stämmer, men på min c-pump så är de olika lägena 1, 2, 3 angivna i effekt och varvtal - vilket givetvis kan diffa lite. Nu har jag inte de exakta siffrorna i huvudet men i storleksordning så är Watt angivelsen för de olika lägena 30, 50 och 70 W.
NWEN: Löjligt dyrt, förmodligen vill de av någon anledning inte sälja till dig... kolla in www.heru.nu , HERU 75 kostar ca 15000kr sen tillkommer kanalerna som man till viss del måste ha i vilket fall som helst. Det borde inte få vara ett alternativ att inte välja frånluftsåtervinning i ett nybygge, hur länge varar det förmånliga fjärrvärmepriset på vissa ställen? NWEN