Mattias L.
Mattias L.: Ingen mer som vill hjälpa mig med mina andra frågor? :-*
9 svar · 3,8k läst
L
LageoPetra: Har inga priser på markbädd, skulle själv vilja ha detta! ;) Däremot har jag fått priser på Uponors, Upoclean för 2 familjer på 85.000 kr har jag för mig att det var och ett enfamiljs för 45.000 kr. Sedan tillkommer ju nedgrävning och rördragning. Mvh, Petra
2 svar · 858 läst
B
Bergling: Hoppar in här med några frågor. Jag är inte så hemma inom avloppsbranschen, och har en fråga rörande avluftning. Varifrån skall avluftningen gå? Från själva huvudstammen eller från högsta punkten på avloppssystemet? Finns det någon bra schematisk beskrivning någonstans på nätet tro?
14 svar · 2,6k läst
B
Bohman: [citat] Hur stort hus har ni?? Vårt är 127,5kvm! Vi är ju bara 2,5 person i vårt hushåll och allt beror ju på hur mycket man duschar & kör tvättmaskinen men den dra ju bara 0,65kWh på 40 grader dvs... vi är iaf nervösa över att det ska bli dyrare elräkningar än kalkylen!!! Vad har ni för uppvärmning & hustyp?? mvh Annika som är beredd att använda innetofflor ;D
4 svar · 1,5k läst
M
M@ZE: [citat] Jag hänvisade bara till vad Jonne71 hade skrivit i sitt inlägg, att han hade fått tips att komplettera med jordvärme för ca 25-30.000. Om så var fallet så kunde han lika gärna borrat. Men nu har jag förstått att det var väldigt dyrt :)
30 svar · 6,3k läst
A
Allimac: har någon här inne.Jag var inne på en sida där det visades men kan inte hitta den.Vill så gärna se den igen, det var verkligen snyggt.Känner du igen dig?
0 svar · 4,1k läst
T
tiggre: på detta finns det ett ganska så enkelt svar "Hur farligt är det vatten som hinner sippra ner till flytspackel-lagret? " din parkett är nog lite skev, men allt under flytspacklet är det nog ingen fara med... riv upp parketten och ventilera bort fukten i några dagar... när de flytspacklade så LÄR det varit åtskilliga liter vatten som de tömde ut på golvet ;) så trägolvet lär vara
0 svar · 5,9k läst
N
nordiljo: Har nyss fått pris på följande FTX aggregat. Enervent Pingvin 120 E Kombivägghuv Till och frånluftsdon Spirorör inkl montagedetaljer Injustering 39500:- ink moms Vi monterar det hela själv och besiktigas och injusteras av ventfirman. Huset är en enplansvilla 180kvm 6rum & kök.
7 svar · 6,9k läst
Y
Yondalar: om nu iskristaller bildas i luftströmmen så blir luftströmmen lite varmare och den värmen går över (genom den påslagna isen) till det arbetande mediet och vi har en snökanon - är det så?
14 svar · 1,3k läst
M
msmn: Hej ! Om du är orolig över fukten på vinden så kan du beställa fuktmätare från pegasuslab (se nätet). Om du har otäta fuktspärrar på vinden kan deta orsaka fukt bekymmer men med bra fuktspärrar bör detta inte vara några problem. Om fukt på vinden uppstår med bra fuktspärrar rekomenderar jag att vinden tätas och påså sätt höjer temperaturen med följden att den relativa
10 svar · 16,1k läst
P
peddap: Har precis fått lite mer info om mitt avdragspris. Priset var egentligen runt 30000:- , men eftersom dom monterar ett mekaniskt frånluftsystem istället pga av min fjärrvärme så blev det bara 15000:- tillbaka...då faller det i lite annan dager...hehe
5 svar · 1,7k läst
·
B
Bobbe: [citat] Nja grejen är väl den, vad jag förstår, att Minimasters fläkt för stekos inte räcker till riktigt. - Fläkten för allmänvent funkar däremot klockrent. Med Alliancefläkten följer det ju med en "riktig" osfläkt i samma standard som Futurums övriga och en adaptersats som sänker hastigheten på befintlig Bacho osfläkt. Är det ingen i detta avlånga land som har köpt en
7 svar · 8,5k läst
jojjeblom
jojjeblom: Hej, fick betala 19000:- för kaminen, så du har fått ett bra pris. / jojje
3 svar · 8,6k läst
T
Tomtebo: Andreas_Hansson, hittar inget där, får ringa sotaren imorgon och fråga helt enkelt...
18 svar · 6,5k läst
S
steffen: Tack för dessa svar. Det verkar tydligen inte orimligt, det som min grävare sa. Han har enligt uppgift lagt ner In-drän förut. Hur som helst så är jag med honom när han gräver så jag har ju en tidskoll på honom.
3 svar · 1,8k läst
R
R410a: en tredje del av den värme du tillför en tank går ut genom tanken. du ska nog ha 2-3 kub ack. men se till att isolera dom mycket.
11 svar · 2,9k läst
Immobil
Immobil: Kolla med kommunen om det är OK. ;)
1 svar · 1,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] Exakt, satsa på 110-rör. :D
4 svar · 1,1k läst
C
cicero: Det låter som du har en NIBE, Thermia eller IVT som kör flytande kondensering direkt mot radiatorkretsen vilket innebär att temperaturen i radiatorerna stiger vid VP-drift för att sedan sjunka när VP stänger av. Problemet borde inte uppkomma om du har en CTC av senare årsmodell eftersom den laddar en ackumulator och sedan shuntar ut värmen. Lösningar på problemet är att hitta var
20 svar · 19,5k läst
B
brun_plat: I oktober fick vi fjärrvärme installerat. Äntligen har sotarn varit här och inspekterat skorstenen som såg bra ut. Det är 16 kanaler totalt, två av dessa har använts av den gamla oljepannan (inkl elpatroner). I den nedre av dessa (sitter en meter upp från källargolvet) tänkte jag installera en kanalfläkt. Nu undrar jag hur man ska installera den så snygg som möjligt och vilka
0 svar · 2,6k läst
S
synpunkter: Nån som känner till detta alternativ? Det finns ett tyskt företag, USH, som tillverkar en vattenburen golvvärmematta med 8 mm slangar. kolla på http://www.saljex.se/golv/
0 svar · 2,4k läst
H
henrik_R: Är avloppet OK vet kommunen I annat fall vet skattemyndigheten....(De vet mer om mig än jag själv :-/)
6 svar · 1,0k läst
A
AndreasK: Vi kommer skaffa ett Uponor reningsverk. Hade miljötanten på besök och hon skrev nästan beslutet på plats... /Andreas
9 svar · 10,8k läst
S
sfinxen: Tackar för svaren.. jag ska ta mig en funderare ::)
6 svar · 2,3k läst
C
Cras: Hej, läste precis lite i eran tråd. TN-funkis: Det som du pratar om gäller väl bara kaminer, inte pannor? Är det inte bättre att här ha ventiler i Y-vägg i alla rummen i källaren så att när man eldar så blir hela källaren ventilerad.
6 svar · 533 läst
L
louise-malmsten: Förr fanns det växellok på bangårdarna som var ångdrivnautan egen eldstad.Dom åkte ch laddade en stor tank sen kunde man köra på det "rökfritt" ladda bilen med annat en el? 8)
46 svar · 4,3k läst
P
ppalm: provtryckte sotar pipan så skulle han kollat efter rökläck även på vinden! läs den här tråden http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=342&postdays=0&postorder=asc&highlight=laga+skorsten&start=15
1 svar · 9,3k läst
P
ppalm: [citat] Ja som sagt moderna hus med VP/FXTX ventilation bygger på undertryck vilket i regel är anpssat via area på tilluftsventiler kontra m3/luft utsuget via VP. med i beräkningarna finns att klara forcerad vetilation kök. så sätter du i en kamin i nytt hus så bör du ansluta den direkt ut. om detta inte går så kan nog ett xtra tilluftsventil vara en god ide i detta rum som öppnas vid
25 svar · 7,9k läst
B
ByggareBob99: 15 till 18 gr eldstadsvolymen
1 svar · 3,6k läst
R
Roger_B: Tanken är att ha PEX (15mm) inne i väggen och i bjälklaget (från tvättstugan och till dusch och WC). Utanpå väggen hade jag tänkt mig kromade rör (vilket utesluter lödning). De mått som jag var ute efter i den kryptiska förklaringen var y  och z enligt bilden nedan. Förhoppningen var att x skulle bli mindre än eller lika med 40mm. [bild] Jag kan tänka mig tre olika lösningar 1:
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.