3 475 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Oljud från frånluftsvärmepannan...
Hej!
Vi har nu haft slutbesiktning på huset och det mesta var okej.
Men vi upptäckte att det låter väldigt i sovrummet från värmepannan, en Nibe Fighter 460.
Jag antar att alla pannor låter, men vår står i förrådet, som sitter ihop med huset angränsande sovrummet. Väggen mellan är en isolerad yttervägg (utan panel såklart) och pannan står mot nästa yttervägg ca 3 meter bort, alltså inte direkt mot väggen till sovrummet. Men det låter ändå som om en traktor står utanför med motorn igång. Det är bara i sovrummet detta ljud finns, och det är ju typiskt. Det är ju där man vill ha det tyst! >
Finns det något sätt att få bort oljudet? Kan man isolera pannan eller kanske väggen mer? Kommer oljudet försvinna när man fått pannan inställd ordentligt? ???
Dessutom kommer det vatten ur den, golvet är alldeles blött på ena sidan. Är det kondens eller är det något fel med pannan? Det är lite väl blött för att vara kondens, tror jag... men jag är ju, som ni förstår, ingen expert. :-/
Mycket tacksam för tips och råd!
//Helena
Vi har nu haft slutbesiktning på huset och det mesta var okej.
Men vi upptäckte att det låter väldigt i sovrummet från värmepannan, en Nibe Fighter 460.
Jag antar att alla pannor låter, men vår står i förrådet, som sitter ihop med huset angränsande sovrummet. Väggen mellan är en isolerad yttervägg (utan panel såklart) och pannan står mot nästa yttervägg ca 3 meter bort, alltså inte direkt mot väggen till sovrummet. Men det låter ändå som om en traktor står utanför med motorn igång. Det är bara i sovrummet detta ljud finns, och det är ju typiskt. Det är ju där man vill ha det tyst! >
Finns det något sätt att få bort oljudet? Kan man isolera pannan eller kanske väggen mer? Kommer oljudet försvinna när man fått pannan inställd ordentligt? ???
Dessutom kommer det vatten ur den, golvet är alldeles blött på ena sidan. Är det kondens eller är det något fel med pannan? Det är lite väl blött för att vara kondens, tror jag... men jag är ju, som ni förstår, ingen expert. :-/
Mycket tacksam för tips och råd!
//Helena
Menar du frånluftsvärmepump; Nibe Fighter och inte bara värmepanna som du skriver? Om det är värmepump, då ljudet kan komma från kompressorn eller från fläkten. Vatten kan väl vara kondens vatten som har inte hittat vägen ner till avlopp. Oftast finns det en plast rör som dränerar kondens vatten från övre delen av frånluftsvärmepump (där kondensaggregat sitter) ner till avloppet. Det kan vara stopp någonstans där. FLVP ska inte låta så mkt, speciellt när den står vägg i vägg med yttreväggen. Jag själv har en Autoterm 190 FLVP som står vägg i vägg med sovrum. Väggen i mellan är isolerat och jag hör nästan ingenting i sovrummet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla så att den inte står mot väggen, minst 2 cm spalt mot väggen. Alla kopplingar bör vara av typ spunnen slang, inte rör. Det kan vara ett stomljudsproblem. Stomljudet kan minskas genom att ställa anläggningen på vibrationsisolering, som ska dimensioneras mht vikten och störfrekvensen. Allt detta borde Nibe hjälpa dig med via återförsäljaren.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden