Har äntligen kommit igång med huset, och grunden skall gjutas inom de närmaste veckorna.

En sak som jag går och funderar på, är om man klarar av att fixa golvvärmen själv?

Nu menar jag inte att dra själva slangarna, det skall jag göra själv i vilket fall som helst, utan snarare själva projekteringsbiten.

Hur svårt är det att få till bra uppdelning av slingorna? Finns det något speciellt man bör tänka på? Jag har kikat lite på Wirsbos broschyrer, och det verkar ju inte sådär fruktansvärt svårt.

En annan sak jag behöver ha reda på är vilken typ av matarslang skall man ha till en fördelare. Vi har nämligen ett etagehus, och måste då få upp vattnet till värmeslingorna till det högre etageplanet genom grunden. Jag antar att man behöver isolera den slangen den bit man drar den i marken?

Till övervåningen blir det enklare, dels då vi har mer tid på oss, men även för att vi då kan flytta slangar och dylikt lite mer fritt, vilket man ju tyvärr inte kan i grunden.

Någon som har lite tips och råd?

Planlösningen ser ut som följer:
plan1.jpg
plan2.jpg

Du behöver inte projektera själv. Skicka bara in ritningen till Wirsbo med anvisningar om var fördelare etc skall sitta så får du tillbaka projektritningarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.