varför faller manometertrycket i pannan???vet inte riktigt vad jag ska göra...har luftat,fyllt på,startat om,återställt,tryckt in autosäkringar,kollat säkerhetsventilerna,rengjort filtret.....va e kvar,förutom läcka nånstans(hoppas inte)kan nån hjälpamej därute????!!??

Ett vanligt fel är trasig gummiblåsa i expansionskärlet om detta är av sluten typ. Det märker man genom att trycket stiger mycket snabbt när man fyller systemet och det märks också om man trycker in schraderventilen. Normalt ska det bara komma luft där, kommer det vatten är blåsan trasig. Det kan också hjälpa att fylla luft i expansionskärlet om det bara är denna som läckt ut. Förutom detta så är säkerhetsventilen en vanligt orsak till läckage, många har spillvattenledningen dragen direkt till avlopp utan att mynningen är synlig. Det kan då vara nästintill omöjligt att avgöra om den läcker eller ej om man inte tar loss ledningen från ventilen.

tack för det snabba svaret!fast jag vet fortfarande inte om...eller,så härligger det till...jag fyller på tills trycket blir ca 1.5,sen så sjunker trycket( på ungefär 5min )ner till 0.1???men vart tar vattnet vägen?funderar om det är anoden som är slut......

Det är inte så enkelt att du stängt av värmen på radiatorerna? Vi tappar tryck i systemet nu över sommaren när vi inte har nån värme på.. Dock inte ner till 0,1 men ändå.

Fyll inte på mer innan du hittat läckan.
Det kan spola ut vart som helst. Gå runt till alla radiatorer och andra ställen där du kan se rören och försök hitta läckan.

ja,vi har ju bara golvvärme så jag har kollat alla synliga anslutningar och det var lungt.värmen är ju visserligen avslagen,men detta lilla problem vart ju innan vi stängde av värmen..så,troligtvis är det en läcka nånstans.........suck,men tack till alla för svaren,det blir nog en lösning till slut..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.