Tjena!

Anlitar en känd rörfirma i Haninge där jag bor för lite dragning av kopparrör då jag skall koppla in kommunalt VA. Då jag ringer för att boka tid så frågar jag om pris. Svaret är att dom tar 670kr/timmen liksom alla andra rörpulare. Fan tänkte jag.. man jobbar helt klart i fel branch!!!

Bokar tid kl 12 en torsd(idag) och därefter ringer jag kommunens VA-avd och bokar tid för montering av vattenmätare och påslagning av vattnet, detta kl 14;30.
2,5 timmar bör räcka med marginal för rördragningen.

Arb är att dra ca 4m 22" kopparrör från vattenconsolen som jag själv satt upp, och ansluta detta till det befintliga systemet i huset med en T-koppling. På samma ställe tar han då bort anslutningen till den egna brunnen. Arbetet går inte snabbt kan jag säga men det blir bra, efter två timmar är han klar, kl 14:00.

Jag hör att han kollar tiden vid bilen och säger samtidigt att han skall iväg och köpa en läsk för att sedan komma tillbaka för vara med då kommungubben slår på vattnet. Är detta praxis att rörmokaren måste vara med? Det låter rimligt tycker jag ivarjefall så jag erbjuder honom självklar en läsk och fika vilket han tacksamt tar emot. Vi sitter och tjabbar om dittan o dattan i solen på altan och inväntar kommungubben som kommer kl 14:40. Kommungubben monterar vattenmätaren och slår på vattnet och inget läcker konstaterar vi, allt är frid och fröjd.. tills jag skall skriva på arbetsordern el vad det heter... där står det 4 timmar på arbetstid!!! Klockan är ännu ej 15:00!! Jag frågar honom om detta och han påpekar att 1 timme är för restid. Det är 7km till firman dvs 1,4 mil tur&retur, sen fick jag också veta när jag ringde och frågade om pris, att dom debitarade 11kr/km i rese ersättning. MAn tar alltså betalt både för tid och kilometer, låter helt orimligt? f.ö så kör jag 1,4 mil landsväg på max 15 minuter. Sen har han ju suttit och fikat i 45 minuter och den totala arbetstiden är ju 2 timmar och 15 min om man skall nuskall räkna in den sista "titta efter läckage kvarten"

Vad tycker ni, är det bara att betala och vara glad el ska man klaga då räkningen kommer?

Mvh Zunken

täthetskol kör man genom att tryckstääa systemet med luft & kolla om trycket sjunker. på detta särr slipper man vatten på olempliga stälen om det skulle vara ett lekage.

du ska inte betala för restid, möjligtvis avståndet.
jag tycker att du ska fråga din lokala konsumentombusdman om råd & sen ringa firman när du är riktigt påläst.
mitt svar är altså att du max ska betala för 2,5 tim + 1,5 mil i rese kostnad.
= 1840:-

+ matrial förståss !!!

& försöker dom med att slänga på momsen efteråt så ska du ilskna till. det är lag på att alltid ge pris ink. moms till privatkunder.

Hej Zunken!

670kr/tim verkar i högsta laget, 450kr/tim är mera
rimligt och 380kr/tim när det gäller restid som bruka
vara mini 1 tim.

Matte

Hoppsan :o
Tur att min rörmockare bara tog 280/tim inkl.moms ;D
Resan tog han 100:- för 4,3 mil enkel väg..
Sen bjöd jag på lunch så han tog bort en timmes arbetstid.. 8)
Verkar sjuka priser i söder.. ???

280kr/tim mot 670kr/tim.... ja nog är det sjukt dyrt här i Sthlm's området. Sedan tycker jag det är tråkigt när man känner sig så jävla lurad. Man blir ju misstänksam mot allt och sedan får man det ju bekräftat då man dels får olika uppgifter om rese ersättning osv och att man sedan debiterar 4tim för ca 2tim jobb då blir man ju nästan förbannad. Det handlar ju om ca 1300kr.. inga småpengar direkt. Har räknat ut att fikat jag bjöd på   kostade mig ca 450kr.. (40min) Hoppas det smakade riktigt bra  :-/  

Förresten.. ingår reseersättningen i dom där 4 timmarna verkligen? Skall inte detta debiteras separat? Det kanske ser annorlunda ut när räkningen kommer.

Min röris berättade att en han jobbade med då han bodde i Luleå lät en kvinna som betalade i natura även fick en räkning för arbetstid + nöje.. ;)
Hon hade pajat nån kran o va rädd för va gubben hennes skulle säga.. Undra vad gubben sa då de kom en räkning på 4 tim för kranbyte..
Så de kan bli dyrt i norrland oxå...

Men över lag låter de va sjuka kostnader att leja hantverkare i stholm.. Såg bara på Insider då dom skulle fixa en toa.. >:(

De ä klart att fika för 450:- måste ha varit nå extra.. ;)
Synd att du fick betala.. :(
Du får väl skicka en räkning för fikat ;D

Ibland när dom inte ha jobbet så hugger de till med
saftigt överpris :oSå är det i hantverksvängen ;D

Matte

Hej, Zunken. Jag har betalt 310:- + moms = 387:- / timme i Nacka. Ingen restid, ingen fika eller lunch, och ingen tjaffs! Kan lämna namn och telefon offline om du är intresserad. Det är ett familjeföretag med gott ryckte... och nej, jag är inte anställd där :D.

Det är ju svårt att hitta rörmokare i Stockholmstrakten. Ungdomar vill syssla med datorer och media istället för rör. Det utbildas för få. J#¤%ligt trist. :( Fast när man tänker att det tar Urban Bäckström 2,3 minuter att tjäna ihop 380 spänn, förstår man att det är kanske inte så lockande med rörmokeri.

Tiwood

tiwood skrev:
Hej, Zunken. Jag har betalt 310:- + moms = 387:- / timme i Nacka. Ingen restid, ingen fika eller lunch, och ingen tjaffs! Kan lämna namn och telefon offline om du är intresserad.
Tack för tipset men tyvärr är jobbet redan gjort. 387kr/tim låter mycket mera rimligt.

2:an
De ä klart att fika för 450:- måste ha varit nå extra..  
Synd att du fick betala..  
Du får väl skicka en räkning för fikat  
Hehe.. jag har inte betalt ett öre ännu. Det är därför jag kollar med er. Om fakturan är helt orimlig vilket jag misstänker den kommer att vara, så har jag nu lite mer kött på benen då min motattack kommer  ;)
Fikat var nog värt max 5kr :)

Även om det är ett litet jobb så lönar det sig nog att alltid kolla med flera hantverkare.

tynnis skrev:
Även om det är ett litet jobb så lönar det sig nog att alltid kolla med flera hantverkare.
Det gjorde jag åxå men alla var "fullskitna" med jobb som en kille uttryckte det :D Det var ca 5 veckors väntetid. Jag kollade med ca 5st rörfirmor i Haninge området, och alla sa likandant. Sen ringde jag denna firma och fick en tid två dagar senare, kanske har sin förklaring... el som rörpularn sa när jag frågade.. "vi har haft det lugnt med jobb"... inte så konstigt kanske om man tar 670kr/tim!

Det verkar som om det här med god planering
inte bara är ett problem för mig. ;D

Jag tycker nog att det är rimligt att han tar betalt även för fika-tiden. Det var ju för kort tid för att han skulle hinna åka till någon annan kund.

Däremot tycker jag att de skulle ha berättat att de debiterar dig för restiden när du frågade om priset på telefon. Dessutom är det ojuste att ta betalt för mer än den faktiska restiden.

Minime skrev:
Jag tycker nog att det är rimligt att han tar betalt även för fika-tiden. Det var ju för kort tid för att han skulle hinna åka till någon annan kund.

Däremot tycker jag att de skulle ha berättat att de debiterar dig för restiden när du frågade om priset på telefon. Dessutom är det ojuste att ta betalt för mer än den faktiska restiden.
han kan koppla sina saker & lekage testa dom utan att vänta tills nån släpper på nått vatten. det är amatörmässigt att lekage testa med vatten.

han skulle altså inte ha stannat kvar!

Har ni inte gjort upp ett totalpris innan arbetet börjar är du skyldig att betala hela fakturan, det finns tyvärr inga "kryphål" där (såvida du inte kommer överens om ngt annat med företaget). Det är helt normalt att den som gjort arbetet dvs rörmokaren är med när vattnet släpps på, (uppstår det glapptid så kan det vara ett problem, för en duktig röris som kan planera sina jobb så uppkommer "ofakturerbar" glapptid  sällan. Många firmor vill inte av flera olika anledningar inte ha jobb hos privatpersoner (bland annat den firma jag jobbar på) därför saltar man på timkostnaden ordentligt till privatpersoner.
Att fakturera extra för restid tycker jag låter konstigt, det ska ingå i timpriset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.