1 597 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
rengöra vent.kanaler
På den tiden det var Obligatorisk VentilationsKontroll även för enfamiljshus fick jag inför besiktningen låna rensutrustning av en person i branchen.
Först monterades en sugande fläkt på frånluftskanalen som gick in frånluftsvärmepumpen med hjälp av en flexslang. Fläkten placerades utomhus. Det dammar rejält. Ta in tvätten och se till att grannarna är bortresta.
En viska med plastborst (gissar på nylon) kördes genom kanalerna. Viskan var monterad på en 10 m lång böjlig axel som i sin tur monterades på en borrmaskin.
För GDS kanske man kan dra viskan fram och tillbaka i kanalerna om man står en person i varje ände.
Som sugande fläkt borde någon större kanalfläkt duga.
Vart man får tag på en nylonviska har jag inget förslag på.
/m
Först monterades en sugande fläkt på frånluftskanalen som gick in frånluftsvärmepumpen med hjälp av en flexslang. Fläkten placerades utomhus. Det dammar rejält. Ta in tvätten och se till att grannarna är bortresta.
En viska med plastborst (gissar på nylon) kördes genom kanalerna. Viskan var monterad på en 10 m lång böjlig axel som i sin tur monterades på en borrmaskin.
För GDS kanske man kan dra viskan fram och tillbaka i kanalerna om man står en person i varje ände.
Som sugande fläkt borde någon större kanalfläkt duga.
Vart man får tag på en nylonviska har jag inget förslag på.
/m
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Klicka här för att svara