OK trots titeln forumgud så är jag lite lost vad gäller uppvärmning. Jag orkade inte heller läsa alla gamla trådar.....Har träffat en säljare på IVT som berättade vad jag skulle ha men önskar oberoende input.

Läget är följande:

230 kvm enplanshus samt 50 kvm garage skall ha golvvärme. Tomten är platt 3000 kvm. Huset har mycket rymd och 2 badrum med badkar. Huset kommer vara välisolerat med mycket fönster med bra U-värden.

Vi önskar:

- Jordvärmeanläggning eller bergvärme beroende på...
- Ta vara på frånluftsvärmen
- Mycket varmvatten
- Luftkonditionering
- Vara så oberoende av eluppvärmning som möjligt

Jag vet inte hur man räknar fram effektbehov på värmepanna men killen på IVT använde någon form av överslagsberäkning....

VAD SKALL JAG HA FÖR UTRUSTNING?

OK....lyfter upp tråden igen...och hoppas på svar....

Fick tips att utrustning heter IVT Greenline HT Plus 11kW tillsammans med ett Fläktelement 42NM33 för luftkonditionering.....

Funkar detta verkligen bra med Jordvärmeslingor?

Behöver man extra beredare?

det är sama värmepump man andvänder till jordvärme & bergvärme, skilnaden är att bergvärmen är dyrare att instalera.

jag skule köpt en värmepump utan varmvattenberedare & koplat in en extärn dubbelmantlad beredare på 300 liter.

nibe har ett agrigat som tar tilvara på frånluften & utnytjar den i värmepumpen.

snåla inte heller på längden på markslingan, ju längre den är desto billigare drift får du

OK men hur är det med omvänd jordvärme på sommaren när man skall värma upp slingorna med den varma luften i huset för att få kyla?

Funkar det lika bra med jordvärme som med bergvärme?

Calle Anka skrev:
OK men hur är det med omvänd jordvärme på sommaren när man skall värma upp slingorna med den varma luften i huset för att få kyla?

Funkar det lika bra med jordvärme som med bergvärme?

du behöver inte värma jorden med din frånluft. solen sköter det där åt dig.

men om du vill ha kyla för att kyla ned ett eller flera rum så får du mer kyla ur ett berg än ur marken.
frågan är om det är värt extra pengarna? det kostar ca 30-40 000:- mer att få bergvärme

Men inte skall man väl ha ett luftkonditioneringssystem som går 100% på el?

Som IVT-killen förklarade så blir kylningen bättre med bergvärme än jordvärme vilket jag kan förstå men frågan är hur mycket sämre det blir med bara jordvärme?!

Jag är alltså ute efter en kombinationslösning som löser allt dvs starkt oberoende av el, mycket varmvatten och gott med kyla på sommaren.

Är det dumt att inte köpa en frånluftsmodul till jordvärmen för att ta tillvara värmen i luften eller?

Calle Anka skrev:
Men inte skall man väl ha ett luftkonditioneringssystem som går 100% på el?

Som IVT-killen förklarade så blir kylningen bättre med bergvärme än jordvärme vilket jag kan förstå men frågan är hur mycket sämre det blir med bara jordvärme?!

Jag är alltså ute efter en kombinationslösning som löser allt dvs starkt oberoende av el, mycket varmvatten och gott med kyla på sommaren.

Är det dumt att inte köpa en frånluftsmodul till jordvärmen för att ta tillvara värmen i luften eller?
frånluftsmodulen är inte helt gratis, så har du plats för slang kan du lika gärna lägga ned 30-40m extra så har den gjort samma nytta som modulen.

gå in på www.varmepumpsforum.com så kan säkert ricard plocka fram vilken marktemp han har på sin ytjordvärmeanläggning sommartid, då kan vi se om det är en andvändbar tempratur för att kyla med

Tja, vad skall jag säga!
Du har ungefär samma storlek på hus som jag har, Comfortzone frånluftspump duger bra åt oss och det går säkert att blåsa in kallluften på sommaren om man önskar det. Lite knåpandes bara så är det löst. Jag har iofs inte prövat det, men det kommer säkert en varm dag jag gör det. Kostnad, säkert bra mycket billigare än andra alternativ.

Abuquir skrev:
Tja, vad skall jag säga!
Du har ungefär samma storlek på hus som jag har, Comfortzone frånluftspump duger bra åt oss och det går säkert att blåsa in kallluften på sommaren om man önskar det. Lite knåpandes bara så är det löst. Jag har iofs inte prövat det, men det kommer säkert en varm dag jag gör det. Kostnad, säkert bra mycket billigare än andra alternativ.
Comfortzone har ingenstans den kan ta gratis kyla = den måste om det överhuvudtaget d går att arbeta som en vanlig AC som är svindyr i drift

Vid värmeproduktion har desutom har Comfortzone mycket sämre COP än vad markvärmepumparna har.

Comfortzone på 5KW anger ett cop på 3,8 vid 35 grader
Nibes 5kW pumpar har COP 4,7 vid 35 grader
& vid 50 grader ger Comfortzone 2,9 mot Nibes 3,2

då har jag mätt på 0 grader i från marken, men du har ju stor tomt & kan då läga lite längre slang . vid en temp på 5 grader in blir då COP istället 5,4 vid 35 grader & 3,4 vid 50 grader.

du ser vilket bra cop du kan få om du kan överdimensionera radiatorsystemet. Du ska alltså dimensionera radiatorsystemet enligt dom normer dióm har i norrland, fast du bor i skåne.
klarar du att värme huset den kallaste dagen utan att ha en radiatortemp på över 40 grader så finns stora mäjlighertr att du klarar dig helt uten dyr tillskottsel

COP är värmepumpens verkningsgrad
en elpannan har COP1 den kostar alltså 1kW el & ger 1kW värme
har man COP5 så koster det 1kW le & du får 5kW värme

Comfortzone kan bara ge 5kW som mäst. detta räcker inte dom kallaste dagerna å vintern om man har så stort hus som du har, då får elpatronen gå in & hjälpa värmepumpen att värme huset
en markvärmepump finns i olika storlekar, så du kan välja en större pump som klarar att värme huset alla dagar eller år minstånde 360 dagar/år

om vi för räknar med att du inte behöver spetsa med el, bara för avv visa skilnaden på olika COP
Vi säger att ditt hus kräver 18 000kW värme
Comfortzonehar COP 3,5 i snitt det kostar då 5142 kW el att värma huset
Nibe pumpen har COP 4,5 i snitt. Då blir kostnaden 4000kW el
nu är det ju inte så här i verkligheten, för 5kW räcker inte att värme huset med när det blir riktikt kallt= det kommar att ticka x-antal timmar tillskotsel

du har ju tydligen fått kostnadsförslag på en pump som ger 11kW, då kan du ju räkna med att en 5kW pump inte räcker specielt långt. (tycket ioförsig att 11kW låte mycke!)
tror en 7 eller 8kW pump är mer lagom
Jag värmer ett tillägsisolerat hus från 69 på 171m2 boyta + 65m2 bi yta med en Nibe pump på 8,5KW
huset ligger i Sörmland & jag klarar mig helt utan tilskottsel, tackvare at jag har STORA radiatorer.

Bra att du förklarade vad COP är....helt lost i dessa sammanhang.

IVT-killen tog nog i med 11 kwh pump.....men skall sätta mig igen med honom nästa vecka tänkte jag....

Tack för input!

Om kyla är ett absolut krav är det nog mark- eller bergvärme du ska satsa på, som Carman säger. Är det inte det bör du nog väga in investeringskostanden i ditt resonemang. Jag tror att Comfortzone kommer att ligga bra till även om du får betala lite tillskottsel de kallaste dagarna på vintern och COP är lite sämre. Om du vill ha en anläggning som betalar sig snabbt är det enligt min uppfattning få värmeanläggningar som slår Comfortzone. Jämför med Abuqirs hus, ca 13 000 kWh/år för värme, VV och hushållsel. Du kanske kan pressa det med ett par tusen kWh/år med mark-/bergvärme men det kommer nog att kosta mer i investering. Valet är egentligen val av återbetalningstid, stor besparing ger lång återbetalningstid.

Ska man få ut kyla ur Comfortzone får man på något sätt använda avluften som är 10-15 minusgrader. Plats för den innovationsfulle!

En liten rättelse: CZ har COP 3,0 vid 50 grader. Å andra sidan fixar den 60 gradigt varmvatten, vilket inte är så vanligt.

Vill du ha gott om varmvatten bör du seriekoppla en VV-beredare med CZ, dvs låta CZ värma vattnet och VV-beredaren endast hålla det varmt.

OK låter bra...jag gör så att med er input talar jag med IVT nästa vecka, de har öppnat ett nytt IVT-center i Norrköping, verkar gå bra för dem.

Sen återkommer jag med deras förslag i sin helhet....nu har jag lite mer torrt på fötterna i alla fall!

/Calle

några saket till
Comfortzone är inte många tusenlappar billigare än en ytjordvärmeanläggning.

säg att det kostar 65 - 70 000 ink instalation
en Nibe 7kW med 400 meter markslinga kostar 70 -75 000 ink instalation & om du får grävaren att gräva ned slangen isamband med uttplaningen av tomten kan du får det billigare.
Nibe är den billigast pumpen, så ska du ha IVT blir det lite dyrare.

att ta kyla från den kalla frånluften på Confortzone funkar bara när pumpen arbetar = vinter tid & dom få minutrar den gör varmvatten, så glöm det.

Jag skulle satsa på att bygga en anläggning som klararsig utan tillskots el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.