Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] PEX-rör går inte att knäcka så att det går av. Blir det en rejäl knäck på det är det helt rätt att använda varmluftpistolen, men var försiktig med värmen! 10 minuter tar det att värma röret glasklart, sedan tar det en halvtimma innan det har svalnat. PEX-rör återtar alltid sin ursprungsform efter en sådan här behandling. Småknäckar spelar ingen som helst roll.
15 svar · 3,9k läst
A
AlfM: Om du bor i den södra delen av Sverige, och inte vill "kladda" med pellets, är elpanna/luftvärmepump ett alternativ. Fast då bör du ju ha ett lågtemperatur radiatorsystem, så du klarar dig med ca 50 grader när det är som kallast. ROT-avdrag gäller ju där också!
9 svar · 8,3k läst
Immobil
Immobil: [citat] Ja det är märkligt, men det kan bero på att de vill hålla nere sitt lager och att munstycken inte är en stor artikel i deras ögon sett. ;)
3 svar · 2,6k läst
P
peddap: Lb-hus alla hus har IVT490 som standard vad jag vet. Dom har även uppgraderingar till andra pumpar etc.
2 svar · 1,5k läst
P
PeterF: Spånskiveskruv 45mm funkar kanon, håller på för fullt med glesning nu :) ciao
6 svar · 10,2k läst
2
2an: Ang damm så dammar det mer om man har säckar än med bulk.. Man måste ju bygga förådet helt tätt.. Sen så om de finns plats för ett stort föråd så bygg de.. Lika bra att bygga så att du kan ta hem hela årsförbukningen på en gång.. ;) = ca10 m3 Ang. Thermia biomatic+ så kostar den ca 46500:- o det är både panna o brännare.. Annars går de att köpa en gjutjärns panna för ca
16 svar · 1,8k läst
P
Per_G: Hej, ngn som har byggt kvadraten och kan tänka sig lägga ut lite bilder på hur ventilations rören har dragits utmed gavelväggen. Är intresserad och se bilder från In-utgång IVT panna, ljudämpare, vidare klädvårdsutrymme, badrum samt där man gå vidare till förråd övervåning. Min perspektiv ritning stämmer inte enligt verkligheten och därmed saknas det böjar. Bla måste jag
0 svar · 1,9k läst
B
backe: Hejsan, är det någon som har, eller vet någon som har en lucka samt ett roster till en gammal källarnorah från 1956?
0 svar · 920 läst
C
CarMan: [citat] slingarna får som minst ligga 1 meter mellan varandra & 2 meter från huset. djupet skall vara kärlfritt, allstå ungefär 1m hur lång slang du behöver till en twin i just ditt hus vet jag ej. jordvärme är flera gånger effektivare än frånluftsvärme pumpar så om du har plats på tomten så ska du kolla möjligheten till att endast köpa på ytjordvärme. tin trädgård
2 svar · 12,0k läst
P
piloten: [citat] Underst mot betongen har jag lagt ett fuktskydd. Jag blev tipsad av en byggare om en produkt som jag inte vet namnet på. Den bestod av en syllisolering som var limmad mot kraftig armerad plastfolie. Det finns säkert flera produkter för detta. Fördelen var att man kunde vika upp plastfolien på insidan av regelkonstruktionen och få en lufttät konstruktion. Ersättningssyllar brukar
9 svar · 15,4k läst
Immobil
Immobil: Håller med kake, pilla inte på bränsletrycket. :D
4 svar · 14,4k läst
B
BJohan: Autoterm Gemini är exakt samma pump som IVT 495. Likaså Carrier 30NQ4EG http://www.carrierab.se/produkter3.asp?main=2&level1=41
4 svar · 3,2k läst
F
FrittDrag: Vet inte precis hur bra/dåliga Casamjas ventiler är. Men alltid ett grundproblem med friskluftsventiler, se till att du får tillräckligt många (tillräcklig aria). Har du för få friskluftsventiler (för liten aria) finns det risk att det drar/blåser från ventilerna.
1 svar · 1,4k läst
B
BJohan: Charlie, i vilken del av landet avser du? Och vilket uppvärmningssystem gäller det? Jag tror att frånluftsvärmepumpar har en annan årsfördelning. Själv har jag haftföljande fördelning (total energiåtgång inkl hushållsel) över året i ett hus från 1961 med FVP (IVT480) i Stockholm: jan 0,15 feb 0,18 mars 0,13 april 0,07 maj 0,04 juni 0,02 juli 0,02 aug 0,02 sept 0,03 okt 0,07 nov
22 svar · 1,6k läst
D
daniellindholm: Jo, jag ser som skönheten i det hela men samtidigt tänker jag på förra året då vi beställde hem färdigkapat och kluvet. Iofs dumt att jag tog det osett, men det måste ha varit klippt eftersom det förutom dessa 14 kubik var ca 2-3 kubik skräp. Veden såg riktigt tilltufsad ut och var i allt ifrån mycket stora klabbar till småpinnar. Har tappat bort telefonnummret så jag kan inte
25 svar · 10,4k läst
P
peddap: hehe....då kan vi ju ha en diskussion om oljeplattformar här med....OLJA = värme ?! Skulle väl hålla med om det var en vedpanna du efterfrågade, men en vedklyv/maskin...nee...vi får nog hålla ordning/rent i forumet annars flyter alla kategorier ihop. Kolla i kategorin Verktyg/maskiner så får du se massor med inlägg om både vedklyvar och maskiner... Good luck !
3 svar · 4,1k läst
M
M@ZE: Stabil pump, LARM i panelen när jag kom hem - "LARM - motorskydd uppstart, fasfel ?" ... Ehh aha ok .. den har gått i 1,5 mån nu och så blir det fasfel. Kompressorn låter förjävligt. Alla säkringar hela i centralen osv. Never ending story med den här pumpen asså.
60 svar · 20,8k läst
H
henrik_R: Mitt vatten smakade gummi i flera veckor :-X Köpte en ny pump på COOP Ingen gummisma alls redan från start :)
2 svar · 5,4k läst
knatte
knatte: Liten generell kommentar Antal element och storleken på dessa måste ha att göra med värmespridning och värmebehov eller ? Ofta räcker inte enbart golvvärme som kanske levererar 50-100 W /m2 (små utrymmen med "stora" ytterväggar) eller så vill man förhindra kallras från fönster och då kompletterar man upp med element.
2 svar · 3,5k läst
K
Kruger: Letade upp en gammal tråd... Vilket beräkningstryck krävs på ackumulatortanken om man vill ha ett slutet system? Hur hade Ni utrustat tanken? Beredare? Tacksam för svar!
7 svar · 3,3k läst
G
Gustavo: Imponerade att en del hittar allt på nätet :o Tack. Gustav 8)
4 svar · 4,0k läst
L
louise-malmsten: Hej nu Har jag kollat lite i huset. Det finns två "stammar" som vatten och avlopp går i till ovanvåningen .Från dem når man alla rum dvs de gränsar till alla rum .Men frågan är vad man skall man placera ingående luft i ett rum från fönstret läcker det in lite go luft och det vill jag ha .men är det lika viktikt hur man placerar värmekällan när man har luftburen värme. Och räcker
4 svar · 1,4k läst
U
uffe59: Glömde tillägga att jag naturligtvis också skall ha en varmvattenberedare.
7 svar · 2,1k läst
B
BJohan: Yes, den klarar 60 grader utan elpatron. Det är tydligen inte så vanligt, av din reaktion att döma.
36 svar · 5,3k läst
C
CarMan: [citat] om man förbrukar 20 000kWh/år så blir det 56,3öre/kWh om man har fjärrvärme i Linköping. inklusive alla avgifter.
8 svar · 1,9k läst
F
frasse_E: Japp, systemtrycket (mvp) för ett öppet system blir lika med höjden i m mellan panna kärl. Mer servicevänligt med ett trycksatt kärl i källaren men de behöver tydligen bytas ibland då blåsan pajar. 8)
3 svar · 1,7k läst
F
frasse_E: Visst går det göra själv men... Mycket går att läsa sig till dimensioner och principer för inkopplingen. Har man ingen vana alls av klenrör och kopplingar så är det som sagt mycket som kan gå fel. Jag hade en rörmokare som hjälpte mig "privat" när jag bytte termostatventiler på elementen och kopplade in en vvb. Det var värt mycket att få proffshjälp på plats och vissa saker kan
13 svar · 4,6k läst
Y
Yondalar: För engångs skull håller jag generellt helt och hållet med CarMan " jag skulle välja det som är billigast i längden, utan tvekan." Då tycker jag du skall börja med att låta bli att värma plattan i onödan kolla vad du tjänar på att ev lägga på ytterligare isolering av (delar av) husskalet (kommer du under 1 kr/kWh för de kWh du slipper värma, så isolera! Använd typ a=0,04 på
3 svar · 952 läst
K
kake: Hej Fremag Det finns en lösning på ditt problem! det finns klämmkopplingar för järnrör 1/2" järnrör är 20,9 mm utvändigt en sådan koppling skulle kunna gå kolla på rinkaby rör Best nr 4428 eller 4397 kopplingarna har gummitätning och smiter åt kring röret Diametern är okritisk MVH L-Å
7 svar · 13,7k läst
Y
Yondalar: eg har ni tillsammans sagt allt (RK var inte så blyg) nackdelen med vvb i pannan (och pumpa tillbaka) är, som sagts, att en hel del går till kråkorna (drag ut gm skorsten, och kanske värme till pannrummet i onödan sommartid). Du har en billig lösnig på G och kompletterad med RK´s förslag förvärmning så minskar förlusterna. Dessutom skapar du en möjlighet till klart förbättrat
5 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.