Majgårdarna
Calle om du vill vara så oberoende av eluppvärmning som möjligt så ska du väl inte ta en värmepump ;)

Efter att jag justerde pumpen i vintras, efter att ha haft den 4-5 månader eller vad det nu var. Så började tillsattselen komma in vid ca: -14 grader. Så jag skulle nog tro att Comortzonepumpen räcker väldigt långt.

Abuquir skrev:
Efter att jag justerde pumpen i vintras, efter att ha haft den 4-5 månader eller vad det nu var. Så började tillsattselen komma in vid ca: -14 grader. Så jag skulle nog tro att Comortzonepumpen räcker väldigt långt.

Ja, om huset inte kräver mer än 5 kW (han har ju fått förlag p en 11 kW pump.
oavsett om Comfortzone klarar sig helt utan tilskots el eller ej så är en Ytjordvärmepump billigare i drift ! & till nästan samma investeringskostnad !

Ja, det kan hända det är ju upp till var och en att bestämma vad man vill ha.

Andreas_Hansson skrev:
Calle om du vill vara så oberoende av eluppvärmning som möjligt så ska du väl inte ta en värmepump  ;)
Vad skall jag ta då? Ett kärnreaktor i tvättstugan ;)?

Please explain! ::)

Andreas_Hansson skrev:
[länk] ;)

Vist kan ha ta en pelets anläggning fast det är ju änny dytare att instalera & även dyrare i drift.

Calle Anka skrev:
Vad skall jag ta då? Ett kärnreaktor i tvättstugan ;)?

Please explain! ::)

Din hustilverkara bör ha uppgifter om hur mycke ditt hus drar i uppvärmning. om dom kan lova att en 4 eller 5 kW pump klarar uppvärmningen så är det lika dyrt att instalera en Comfortzone som en Nibe Ytjordvärmepump.
Man Nibe pumpen ger bättre COP & kan ge viss gratis yla.

Om det krävs en 7Kw pump så är Comfortzone 10 000:- billigare i instalation, men blir ca 2-3000:- dyrare i drift/ år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.