Min dragbegränsare har nu legat i hyllan ett tag och mognat till sig. Idag var det dags för montering.
Min fråga är således. Finns det några tips för att få den perfekt inställd? Tänken är ju att den ska motverka kondens. Antagligen har jag väldigt dåligt drag såhär på sommaren för jag måste ställa den på lägsta möjliga värde för att den ska öppna överhuvudtaget. När oljebrännaren brinner ställer den sig däremot helt öppen. Det borde väl innebära att man späder ut röken och därmed sänker tempen. Kan det va så illa att dragbegränsaren får motsatt effekt och istället ÖKAR risken för kondens?

Hej Johan!

Vad är det för märke på motdragsluckan??

Jag har en tigerholm "tigex"
Varje cm motsvarar ca 5 pa drag.. Min vikt sitter 22 mm ut på armen från märket o de motsvarar 1 mm/vp el 10 pa.. För mej öppnas oxå bara luckan då brännaren går (hade bara 0,6 pa då de va -5 ute o kall pipa)
Men för att få veta exakt så måste man ha en mätare..
Visst luften blir utspäd men med torr pannrums luft så därför blir risken för kondens mindre..

Sen när man har så dåligt drag så är bequemen kanon då den har övertryckssystem då behöver man inte rökgas fläkt.. ;D
Den klarar uppstart istort sätt utan drag sen så blir de ju drag av dom varma rökgaserna o de gör inte alla brännare..

Med olja är de väl bara 5 pa drag som behövs har jag läst nån stans.. Ju mindre drag ju mer värme hinner pannan ta upp..

Hoppas du får till de.. ;)
MVH/André

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.