H
henrikandersson: Hej, >Börja med att räkna på vilken effekt du bör ha på >radiatorerna för att "tömma" värmen ner under 35 >grader C. Vad menar du med att "tömma" värmen? Hur beräknar jag detta? mvh // Henrik
2 svar · 3,0k läst
B
BAS: Om du ska ha klinkers så är vattenburet det enda raka i de utrymmena. Det är rätt enkelt att lägga ut men tänk på att du måste ha någonstans där du kopplar ihop slingorna med stigare och retur.
2 svar · 1,3k läst
Y
Yondalar: intressant referens, mera eg är det inga motsättningar i det vi säger och givetvis är det så att om isoleringen är något varmare så motverkar det nämnt problem, men jag är inte helt övertygad om att den generella lösningen står att finna i minskad isolertjocklek att dra till med 70 cm var i överkant, efter 40-50 cm uppnås mycket marginell ytterligare spareffekt kan tänka mig att
10 svar · 1,1k läst
P
ppalm: el å tele har redan uppmäts dock så får man inte reda djupet på dessa heller. Vet att avloppet går ut under plattan dock så veta jag inte hur djupt. ifall det kan vara så att den vall som ligger mot huset skyddar mot frost ???
3 svar · 3,1k läst
F
FrittDrag: Äldre modeller av 310 (och även 360 om jag inte minns fel) har inte manuell omställning av driftläge (vinter, vår/höst, sommar). Nyare modeller har möjlighet att automatiskt (efter utetemperatur) ändra driftläge. Bara för att förtydliga för dom som har olika "årsmodeller" :)
5 svar · 9,8k läst
B
BJohan: Det är bra värden CarMan! Jag tror att jag kommer att ha ca 7000 - 8000 kWh/år för värme och varmvatten. Ska snart installera kWh-mätare på värmepumpen. Det ska bli intressant.
11 svar · 2,9k läst
S
sirbo: En öppen spis brukar ta dryga 500 m3/h Och en bra kassett dryga 15 m3/h så jag skulle göra ingenting. Lite inluft är bara bra.
4 svar · 2,6k läst
B
BJohan: Jag har för mig att kommunaltekniks pump var billigare än Flygts. Observera att du bara behöver en "lyftare", inte en LPS-pump. Om jag inte minns fel kostade min lyftare ca 22 000 kr. Sedan tillkommer isolerådor, värmekabel, termostat mm. Det kostade ca 6500 kr för 25 m tryckledning.
8 svar · 9,2k läst
B
BJohan: Vid nybyggnation är det ett krav från Boverket. Det gäller heller inte bara WC och dusch utan alla rum i huset.
2 svar · 1,9k läst
T
Tomtebo: Skall bygga dusch och bastu i källaren och behöver lösa ventilationsfrågan. Det finns ingen ventilationskanal i det tilltänkta rummet, men däremot i angränsande rum som är tvättsuga. Idag har huset endast självdrag. Har tänkt sätta en stos på tvättstugans kanal i murstocken och på denna en kanalfläkt, sedan grenar jag upp i två rör varav det ena suger från tvättstugan och det
0 svar · 3,2k läst
H
husmyran: Vi håller på och bygger ute på landet, då har vi bland annat gjort eget avlopp, en markbädd. Mellan oss och grannen finns en liten remsa mark som tillhör en tredje markägare, på denna remsa finns en grävd brunn. Vi har servitut på denna brunn och då vi pratat med grannen (som inte har servitut på brunnen) har vi fått uppfattningen att den inte används annat än av dem då det är
0 svar · 3,2k läst
S
suan: [citat] Okey, det blir nog bäst att gömma rören. Går det så ska jag klämma dit mera isolering. Problemet är takhöjden, jag är rätt lång och vill inte gå halvbockad.
2 svar · 1,8k läst
N
nosmoh: [bild] Jag har problem med att varmvattnet till kran är för varmt och inte går att reglera. Har installerat pannan nyligen med ny blandningsventil från Rinkabyrör. Det finns en inbygd backventil som jag kollat är rättvänd, samt är det kommunalt vatten med "bra tryck". Har man tänkt fel vid installationen av ventilen eller kan det vara ventilen det är fel på. Tacksam för svar! ???
0 svar · 2,9k läst
Mattias L.
Mattias L.: Mmm betydligt mindre än vad jag hört innan jag har hört att det går åt 14 m3 luft/min detta lät otroligt mycket därför denna nyfikenhet...
4 svar · 1,2k läst
M
msmn: Förbrukningen ovan avser december till och med mars
19 svar · 7,4k läst
H
HESEKIEL: Är det någon som har erfarenhet av den spisen här? För och nackdelar Har en liten sommarstuga på 50 kvadrat , undrar om någon vet om den spisen skulle täcka upp 3 element + dusch? Eller om det finns andra vattenmantlade vedspisar ?
0 svar · 1,1k läst
H
HESEKIEL: Vatten garanti då? Får man betala fullt pris om brunnen är torr efter borrning?
4 svar · 17,4k läst
C
CarMan: [citat] du är inne på helt rätt väg ! om du isolerar kolektorslangarna denna bir & inte räknar den biten i dina 600m så ska dom inte störa. det kan aldrig bli för issolerat
4 svar · 2,0k läst
F
fjonsson: Lyllos ni som kan få fjärrvärme.... Jag bor ett par hundra meter från ledningarna...
12 svar · 2,9k läst
T
Tomtebo: Är det inte klokt att alltid installera oljeavskiljare alldeles oavsett krav...?
2 svar · 3,0k läst
jojjeblom
jojjeblom: Har två styck nya kaminer. Har inte blivit någe bränt på dom. Det enda var att det osade lite första gångerna man eldade. Tycker det låter som en garanti åtgärd.
0 svar · 965 läst
F
FrittDrag: Rekommenderar att du sätter en fläkt för att säkerställa att luften går på rätt håll, självdrag har aldrig varit till att lite på ;) Du måste isolera kanalerna i hela sin längd, alltså även upp i takhuven. Detta för att undvika att det blir kondens i kanalerna på vinter, kall kanal(oisolerad) + fuktig luft = kondens. Det räcker med en 5cm byggisolering (gärna med papp, lättare
1 svar · 6,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Golvtillverkarna föreskriver att plast skall förläggas under golvet vid golvvärme. Detta gäller för lamellgolv, antagligen också vid laminat eftersom även dessa golv har (?) trä i stomen.
5 svar · 822 läst
K
Kalorina: Vi ska borra brunn och har tagit in offerter och nu undrar jag om nackdelar respektive fördelar med hydropress eller hydrofor? Och hur många liter bör en garantivolym vara för en familj på fyra personer?
0 svar · 451 läst
P
Pejja: Såna här uträkningar är väl helt underbara. Jag och brorsan räknade en gång ut vad som händer om man krockar ett godståg med en Fiat 127 och all kinetisk energi från tåget överförs till Fiaten... Inte för att det har med uppvärmning att göra, men det är kul! /Pejja
16 svar · 1,4k läst
B
Bananen: Sätt in en kamin tycker jag. Då behöver du inte hålla på med avfuktare och annat tjafs.. ;) Investeringskostnaden blir ju minimal sen får du lite gratis motion oxå..(veden) Kör hårt!!!!!!!!
9 svar · 11,8k läst
C
cicero: Du ska definitivt fundera på en luft/vatten värmepump. Du bor idealiskt till för en sådan maskin. När det gäller livslängd så håller de kortare tid än en vätska/ vatten värmepump men är också billigare.
4 svar · 4,5k läst
F
frasse_E: [citat] Helt säkert är det så, förbättrat immunförsvar genom intag av mindre mängd bark och jord under vedhanteringen dessutom. Vp inbjuder å andra sidan till en mer filosofisk livsstil där man kan fundera på hur det skulle skännas att svettas och slita med veden, utan att faktiskt göra det... ::)
5 svar · 812 läst
M
MrElliott: bökigt ämne det här... ::) Tanken är dels att behålla värmen längre och dels att förbättra klimatet, blir välidgt "rått" inne när det stått kallt. Givetvis finns det massor av saker som kan göras, jag är ute efter de viktigaste typ minst jobb - mest effekt. :D
7 svar · 1,0k läst
O
Ola: Hej där Snickarpelle Jag är ingen expert på området utan är glad för all information jag kan få eftersom jag är inne på samma sak. Här är dock ett tips på en sida: www.pellets.info Ola
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.