Vid badrumsrenoveringen så behövde jag skarva ett radiator rör av järn med gängad ände. Då kopplingen kommer att hamna dold under golvet tog jag dit en röris. Han satte dit en övergång som gängades på järnröret och mot det nya kopparröret satt det en klämkoppling. Han påstod att det var godkänt och helt ok. Jag är dock lite skeptisk till att ha en klämkoppling dold, får man ha det på en radiatorslinga? Var finner man information om detta?

Han hade inga prisolrör med sig varför han satte dit ett vanligt kopparrör, detta kommer sedan att gå igenom en gjuten platta. Han sa att det skulle finnas en ”prisolmuff” eller ”prisol hylsa” att sätta över röret där det går genom betongen, har letat men inte hittat någon sådan. Var hittar man det? Ett alternativ är att slitsa av en bit plast av ett prisolrör och lägga runt kopparröret, men hur får jag då den längsgående skarven tät? Silikon?

Tompa

Jag har fått okej förut från VVS firma att dolda skarvar är okej när det gäller elementen. Detta gällde då en svetsad fog på järnrör.

Hylsan till ditt kopparrör, varför inte ett större kopparrör, VP-rör eller liknande.

Att skarva järnrör dolt TROR jag är OK. Mitt system har ett antal skruvade böjar som ligger dolt.
Men här är det ju en klämkoppling till kopparrör inblandat, och det gör mig osäker.

Vet någon var man kan finna info om vad som är acceptabelt?

Tompa

Är det en koppling som kläms med pressverktyg så skall det vara OK.

Om det är en vanlig skruvad koppling så är det ju inte OK för tappvatten, vet ej om det är ok för värme. Här har man ju oftast betydligt lägre tryck.

Värmeledningar får skarvas dolt.

Klämkopplingar är godkända i dolt montage.

Tackar för svaren.

En kort följdfråga, kan man använda plusprisol för dragning genom trä väggar och ingjutet genom en betongplatta eller är det bara prisolen som gäller? (tappvatten denna gång, ej radiator)

Tompa

Ja det går bra att använda båda rörtyperna. Det viktigaste är att koppardelen av röret inte kommer i kontakt med betongen.

Plusprisolen är dyrare än prisolrör då den är isolerad och har en större ytterdiameter men i övrigt kan de användas på samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.