Håller på och planerar VVS i vårt sommarstugebygge.
Finns det något smart sätt att tömma hela systemet på? I vårt fall handlar det max om ca 10 m rör. Kan man blåsa ut vattnet med tryckluft? Finns det någon stor blåsa med munstycke på som man kan använda istället för en tryckluftskompressor?

Varför inte tappa på lägsta stället?
Har du fall åt fel håll någonstans så att det blir vatten kvar där så tror inte jag att det hjälper med att blåsa.

Tompa

Jag har satt ventiler på lägsta ställena.
Problemet som uppstår när man tappar ur vattnet på hösten är att rören inte är EXAKT raka, det uppstår alltså svackor där vatten samlas trots att man öppnar på lägsta punkten.
Jag har löst det genom att öppna vattenutkastaren i köket, först varmvattensidan och sen kallvattensidan samtidigt som jag blåser ur luften ur rören med munnen. Det är tungt :P , (en dm vattenpelare motsvara ungefär tyngden av en hink vatten på bröstet) så man kan få ta i så man blir röd i nyllet :) .
Öppna även alla andra vattenutkastar och gör likadant om det behövs. Glöm inte att töma muggen och sätta något emellan så att spolknoppen ligger i luften.

Som en sista åtgärd, kolla att vattnet är bort ur pump, hydropress, pressostat, VV-beredare och annat som behövs för att vattenförsörjningen ska fungera.

Hur tappar man ur hydropressen helt?. Våran ligger ner och röret som går ut ur hydropressen ligger då inte på den lägsta punkten i hydropressen.

Lossa hydropressen och töm den. Alternativt förvara hydropressen frostfritt. ;)

En hel hydropress klarar frysning eftersom blåsan kan ändra storlek då vattnet fryser (det är ju luft mellan blåsan och stålhöljet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.