3 932 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Vart tar vattnet vägen????
Sida 1 av 2
Vårt värmesystem är vattenburet men det behöver fyllas på med jämna mellanrum. Systemet är ganska nytt och med slutet expansionskärl. Angivet tryck i systemet kan bara bibehållas om påfyllning sker med någon liter per månad. Inget läckage har kunnat hittats. Detta har pågått även före vi bytte till modernare panna och tog bort öppet expansionskärl på vinden.
Några förslag.
Några förslag.
Vi har samma problem med vårt system. Jag har misstänkt läckage men inte hittat något. I de rum vi gjort iordning så har jag plockat bort golvbrädor/ bilat upp betong för att se om det finns hål på några av rören. Hitillos har allt sett bra ut men det finns ju genomgångar och ställen där man inte kan serören i sin helhet. Bytte också panna nyligen har luftat systemet 5 gånger. Förslag till problembakgrunden?
mvh plexi
mvh plexi
mycket märkligt hos er båda eftersom "det var lika innan"
jag förmodar att ni kollat det mest vanliga felet, läckande säkventil
är volymen på exp tillräcklig, eller överskrids säktrycket?
ett öpet exp ger alltid en viss avdunstning (och är det anslutet varmt så är avdunstningen högre än när det är anslutet kallt, dvs till returen eller botten av ack)
innan du river upp mera, kolla att alla ventiler och kopplingar är torra (där det är varmt kan det vara torrt men då syns det utanpå om det läckt (och torkat upp))
jag förmodar att ni kollat det mest vanliga felet, läckande säkventil
är volymen på exp tillräcklig, eller överskrids säktrycket?
ett öpet exp ger alltid en viss avdunstning (och är det anslutet varmt så är avdunstningen högre än när det är anslutet kallt, dvs till returen eller botten av ack)
innan du river upp mera, kolla att alla ventiler och kopplingar är torra (där det är varmt kan det vara torrt men då syns det utanpå om det läckt (och torkat upp))
Är förtrycket i expansionskärlet rätt? Om det är för lågt får du ett stumt system och då finns risk för läckage vid temperaturökning i systemet. Lämpligt förtryck är något lägre än nödvändigt tryck i systemet (om jag minns rätt, ngn kanske kan komplettera?).
Om förtrycket är noll eller mycket lågt finns inget expansionsutrymme kvar i kärlet när volymen ökar, upp till det tryck där säkerhetsventilen öppnar. Med rätt förtryck finns luft som kan pressas samman och ta hand om den ökade volymen i systemet. Klarare?
Eller för högt tryck.. När jag byte expantionskärlet så va trycket i de nya 2,5 bar.. De brukar/ska va 0,6-08 bar..Wigert skrev:
nä nu är det en vurpatanke
pV = konstant, kan anses gälla med god noggranhet här
vattnets kompressibilitet kan vi säga är noll
Ponera att om tryckkärlet är tomt (vacuum) så kan vi skicka in volymökningen (max 4%) som den höjda vattentempen ger utan att det börjar "ta emot", förutsatt att volymen är stor nog (4%).
har vi däremot högt tryck i blåsan från början så "tar det emot" omgående ty trycket komer att stiga och ju högre tryck från början dessto flera luftmolekyler kommer att få trängas i blåsan (tills säk löser ut, om förtrycket var för högt eller volymen på blåsan för liten))
Ponera att om tryckkärlet är tomt (vacuum) så kan vi skicka in volymökningen (max 4%) som den höjda vattentempen ger utan att det börjar "ta emot", förutsatt att volymen är stor nog (4%).
har vi däremot högt tryck i blåsan från början så "tar det emot" omgående ty trycket komer att stiga och ju högre tryck från början dessto flera luftmolekyler kommer att få trängas i blåsan (tills säk löser ut, om förtrycket var för högt eller volymen på blåsan för liten))
Detta stämmer såklart om kärlet är tomt!Yondalar skrev:nä nu är det en vurpatanke
Jo nu så
förtrycket måste ju överstiga det statiska vattentrycket (annars är ju blåsan hoptryckt - och då är det stumt)
likaså (vanlig dödsryckning) att om blåsan läckt in vatten så är det också stumt
nu åter till deras problem - som möjligen är blåsrelaterat
förtrycket måste ju överstiga det statiska vattentrycket (annars är ju blåsan hoptryckt - och då är det stumt)
likaså (vanlig dödsryckning) att om blåsan läckt in vatten så är det också stumt
nu åter till deras problem - som möjligen är blåsrelaterat
Vad jag kan förstå så är nuvarande "röda burk" innehållande ett membram som på något sätt skall hålla lagom mottryck istället för det gamla öppna expansionskärlet. Hur kan jag justera detta membram?
Det hö ju till saken att anläggningen finns i ett sommarhus där jag reglerar värmen i huset från 13-14 grader under veckan till ca 20-21 under helgen.
Faktum kvarstår att jag då och då måste fylla systemet och någon gång måste ju det bli fullt även om membramet inte är injusterat.
Det hö ju till saken att anläggningen finns i ett sommarhus där jag reglerar värmen i huset från 13-14 grader under veckan till ca 20-21 under helgen.
Faktum kvarstår att jag då och då måste fylla systemet och någon gång måste ju det bli fullt även om membramet inte är injusterat.
Systemet läcker vatten någonstans.
Om du vill lösa problemet måste du hitta och åtgärda läckan.
Försök systematiskt felsöka.
Ordna med avstängningar (om du inte redan har det) på strategiska punkter för att ringa in läckan med uteslutningsmetoden.
Har du tillgång till provtryckningsutrustning kan du prova systemet delvis. (tex olika radiatorslingor kan testas individuellt)
Om du vill lösa problemet måste du hitta och åtgärda läckan.
Försök systematiskt felsöka.
Ordna med avstängningar (om du inte redan har det) på strategiska punkter för att ringa in läckan med uteslutningsmetoden.
Har du tillgång till provtryckningsutrustning kan du prova systemet delvis. (tex olika radiatorslingor kan testas individuellt)
I botten av den röda burken sitter en ventil där du kan pumpa in luft/släppa ut luft.
Jag börjar tro att säkventilen släpper ut lite vatten när du brassar på (trots att del av det som sagts motsäger detta)
VAd kan det då vara?
- det är för lite luft i blåsan, den har för liten volym, när det är som kallast i systemet så att när vattnet sen sväller så finns inte plats innan trycket stigit så mycket att säkventilen sipprar ut lite. (har du verkligen kollat att det är snustorrt i det röret)
_"för liten volym" pga
för litet exp, trasigt membran, för lågt förtryck (för dåligt förpumpad)
så hur högt är det upp till överkant översta element, där har du det statiska trycket (=< förtrycket)
prova lufta blåsan för att se om det kommer ut vatten (trasig blåsa)
räkna ut volymen på vattnet och kolla om rätt storlek på exp (dock ej trolig orsak)
Jag börjar tro att säkventilen släpper ut lite vatten när du brassar på (trots att del av det som sagts motsäger detta)
VAd kan det då vara?
- det är för lite luft i blåsan, den har för liten volym, när det är som kallast i systemet så att när vattnet sen sväller så finns inte plats innan trycket stigit så mycket att säkventilen sipprar ut lite. (har du verkligen kollat att det är snustorrt i det röret)
_"för liten volym" pga
för litet exp, trasigt membran, för lågt förtryck (för dåligt förpumpad)
så hur högt är det upp till överkant översta element, där har du det statiska trycket (=< förtrycket)
prova lufta blåsan för att se om det kommer ut vatten (trasig blåsa)
räkna ut volymen på vattnet och kolla om rätt storlek på exp (dock ej trolig orsak)
Jag tror Yondalar är inne på rätt spår när han misstänker expansionskärlet.Dess volym ska vara minst 10% av den totala vattenvolymen när det är ett slutet kärl (finns en noggrann formel för detta som jag ej kan).
I mitt eget system , 2-plan med källare, varierade trycket mellan 0,5-1.3 bar då jag eldade med olja och använde en separat vv-beredare på sommaren.Förtrycket i kärlet ska vara avståndet i meter mellan översta element ner till expansionskärlet. Jag har t.ex 4 meter i höjdskillnad vilket ger ett förtryck på 0.45 bar (4+0.05 bar).Prova att sätta en hink eller dyligt under skvallerröret så märker du troligtvis att volymen i hinken är den volym du fyller på varje vecka.Förtrycket i exp.kärlet ska egentligen mätas då elemenkretsen är tom.Mitt kärl var på 35 liter, men kolla först så att inte blåsan är paj.
I mitt eget system , 2-plan med källare, varierade trycket mellan 0,5-1.3 bar då jag eldade med olja och använde en separat vv-beredare på sommaren.Förtrycket i kärlet ska vara avståndet i meter mellan översta element ner till expansionskärlet. Jag har t.ex 4 meter i höjdskillnad vilket ger ett förtryck på 0.45 bar (4+0.05 bar).Prova att sätta en hink eller dyligt under skvallerröret så märker du troligtvis att volymen i hinken är den volym du fyller på varje vecka.Förtrycket i exp.kärlet ska egentligen mätas då elemenkretsen är tom.Mitt kärl var på 35 liter, men kolla först så att inte blåsan är paj.