Vår familj är på gång att köpa hus för första gången. Vi önskar ha vattenburen elvärme, för att vara flexibla. Vad kan det kosta (cirka) att byta från direktverkande el till vattenburen värme, i t ex ett ett-och-ett-halvplanshus på 150 kvm? Bara på ett ungefär - kanske på hundra tusen kronor när, eller så?
Någon som kan hjälpa oss? ???
Jättetack på förhand! :D
Hälsningar
rådlös

Har lite funderat på samma sak, men du måste nog specificera det lite mer för att få ett svar, ex skall du byta panna/bergvärme, är det trä i väggarna eller betong. Tänker du på bara material eller hela jobbet på entrepenad?

Ta en tumstock och mät hur många meter rör det handlar om, hur många väggar/golv som skall gås igenom mm. Om inte så får du bättre koll när du senare frågar om offert.

Henrik

det är stora prisskilnader beroende på hur huset ser ut & hur mycke synliga rör du vill ha.
tror man brukar säga 4-5000:-/ radiator, så har du fått med ungefär vad alla rör o kopplingar kostar också.

jag tycker inte du ska ha vatten buren el, då det är dyrare än direkt el i drift, så vida inte direktelens reklersystem är dåligt

Det låter som att ni skall köpa ett redan byggt hus som har dirverkande elelement.

Ca-kostnaden för att då dra in vattenelement/-konvektorer (leja jobbet och allt) får ni om ni räknar antal fönster och multiplicerar med de siffror som CarMan nämnde. Lägg till ett element/konvektor för typ hall, större klädkammare osv (och ni hamnar väl under 100 kkr)

Nu har ni, som ni säger, flexibilitet för framtiden. Hur det sen dimensioneras (skall vara så att det ger låg returtemp, marginell extrakostnad, och då kan man säga att det är ännu mer flexibelt)

VAd man sen väljer att värma vattnet med (fjärrvärme, sol, VP, elpanna, vedpanna, (pellets)kamin är en senare fråga och det går att räkna ut vad som är "bäst" för just er, Investeringen härför varierar från 25 - 150 kkr och om det finns skorsten eller ej)

Sen tycker jag att ni skall ha ett bra ventilationssystem (FTX kanske) och det kostar (under vid nybygge) ca 50 kkr om inte en enda spirokanal finns

är man sedan lite händig kan man konvertera själv!
jag har konverterat mitt hus & jag instalerade begagnade radiatorer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.