Totte_S
Vi har en liten 110 liters Metrotherm VVB. Anledningen till att vi har en så liten är att det var den högsta som fick plats i källaren. (Kan inte heller lägga den ner, men det får plats en till i bredd.)
Nu behöver vi mer varmvatten och jag funderar på om det går att parallellkoppla VVB på nåt sätt så man ökar kapaciteten. Eller hur gör man annars på bästa sätt???
VVBn är bara typ 2-3 år gammal så att slänga ut den eller sälja den känns som dåliga affärer.

tjenare
går det inte att koppla om den till ex 400v så du får lite bättre kapasitet......eller öka termostaren till 80-85grader så att du får ut fler liter blandat tappvarm vatten

Totte_S
Visst går det, den körs just nu på 230V. Att höja termostaten är väl inte helt lämpligt även om det går, eftersom det inte är något som rekommenderas i lilla manualen...
Dessutom är det gott att ha rejält med varmvatten så att alla kan duscha varmt och länge när det behövs ;) Ska vi dessutom fylla ett badkar blir det riktigt kärvt ::)

Jag ser inget hinder i att seriekoppa en till beredare med din befintliga.
Jag ser heller inget hinder i att höja beredartemperaturen till termostatens maxgradering.
Se till att vattnet som värms av el-patronerna har fri väg till säkerhetsventil.

Jag har själv vb i serie, en i värmepumpen och en elvb utanför. funkar toppenbra.

Totte_S
Man lägger dem i serie alltså? Den andra VVBn i kedjan matas med redan uppvärmt vatten och behöver då i princip bara varmhålla det? Är det rätt uppfattat?
Känns spontant som att den första beredarens element får jobba lite mycket då, eller sänker man temp på den första termostaten?

Totte_S skrev:
Man lägger dem i serie alltså? Den andra VVBn i kedjan matas med redan uppvärmt vatten och behöver då i princip bara varmhålla det? Är det rätt uppfattat?
Känns spontant som att den första beredarens element får jobba lite mycket då, eller sänker man temp på den första termostaten?
Ja precis så är det.

Du vill ju ha ut extravolym med detta så båda beredarna skall gå på önskad temp. Den första beredaren lär ju inte jobba mer än idag iaf, om du inte använder väldigt mycket mer vatten.

Mvh,
Mathias

MathiasS skrev:
Jag har själv vb i serie, en i värmepumpen och en elvb utanför. funkar toppenbra.
Har du säkerhetsventil på den första eller båda?

På beredaren sitter det en vanlig blandningsventil som även utgör säkventil. Om det även sitter en på värmepumpen kan jag inte riktigt bestämma mig för utan att titta - minns inte. Sitter det en I pumpen orginalmonerad så är det en där, jag har ingen separat blandningsventil/tryckventil på vPn.

MathiasS skrev:
Om det även sitter en på värmepumpen kan jag inte riktigt bestämma mig för utan att titta - minns inte.
::) Kan du kolla detta? ??? Iofs misstänker jag att det sitter en säkerhetsventil på värmepumpen. Frågan är om det isf räcker med den? :-/
Det verkar lite önödigt att ha en på VP och en på VVB. :-/

Har tittat nu,

Det sitter ingen extern monterad förutom den blandnings/säkventil som sitter på elvb. Inuti pumpen kan jag inte heller se att det finns någon. Har tittat på sprängskisserna för pumpen och det finns bara en säkerhetsventil och den är för kb-sidan, ej tappvatten. Det står också att vv-sidan skall förses med erfoderlig säkerhetsutrustning, så man förutsätter alltså att säkventil monteras externt.

Slutsats: jag har bara en och den sitter efter elberedaren.

Det räcker med en säkerhetsventil.
Jag har två VVB, en först i vedpannan och sedan en i VP. Min säkerhetsventil sitter före VVBn i vedpannan, men efter backventilen. Så länge den sitter efter backventilen så spelar det ingen roll. Är man osäker så sätt den på den sista beredaren så att det säkerställs att den sitter efter backventilen.

Skulle du välja att sätta den innan någon VVB så kolla så att inte VVBn har någon förmonterad backventil.

Tompa

Tackar MathiasS & Tompa01 för era svar. :D

Totte_S skrev:
Visst går det, den körs just nu på 230V. Att höja termostaten är väl inte helt lämpligt även om det går, eftersom det inte är något som rekommenderas i lilla manualen...
Dessutom är det gott att ha rejält med varmvatten så att alla kan duscha varmt och länge när det behövs ;) Ska vi dessutom fylla ett badkar blir det riktigt kärvt ::)
Om den är gjord för att klara både 230V och 400V så är ändå steg ett att koppla om den för 400V. Är den ansluten med en 'snygg' ledning direkt till elcentralen, eller är det stickpropp? Om det redan är en seriöst installerad ledning hela vägen mellan beredaren och elcentralen så är det bara att hålla tummarna att det finns plats för säkringar så det räcker för att mata den från två faser (400V), i så fall är det ett ganska enkelt ingrepp för en elektriker att ändra matningen.

Man får kring tredubbla effekten vid 400V istället för 230V. Så fort du börjar ta av vattnet och elpatronen i beredaren inte orkar hålla inställd temperatur så kommer ju temperaturen sjunka mycket saktare om du har tre gånger så hög effekt på värmen, förhoppningsvis tillräckligt för den mängd vatten ni behöver.

Att höja temperaturen gör också STOR nytta när det gäller hur mycket varmvatten det går åt.

Tre exempel, alla räknar med kallvatten på 4 grader och att man vill ha 37 grader kranvatten:

1)
Varmvattenberedare 40 grader. Här kommer 92 procent av vattnet från varmvattenberedaren, och endast 8 procent från kallvattnet. (37 grader är 33 grader varmare än kallvattnet, 40 grader är 36 grader varmare än kallvattnet, 33/36=0.92 = 92%)
110 liter varmvatten i beredaren räcker då bara till 120 liter 37gradigt vatten, sedan kommer temperaturen i varmvattenberedaren att sjunka (visst, man får 37-gradigt vatten under den tid vattnet i beredaren sjunker från 40 till 37 grader också, så några fler liter får man).

2)
Varmvattenberedare 60 grader. Här kommer 59% av vattnet från beredaren och 41% från kallvattnet. Helt plötsligt går det att få hela 185 liter 37-gradigt vatten innan vattnet i beredaren sjunker, och dessutom tar det ett tag innan beredaren sjunkit ända till 37 grader, så man kan säkert räkna på 200 liter. Nästan en dubblering mot 40 grader.

3)
Varmvattenberedare 85 grader. (påhittad maxtemp, gissar att 60 är vad man kan ställa in, men 85 är ju vad man har i en panna med pellets/olja t.ex). Här kommer bara 41% av vattnet från beredaren och hela 59% från kallvattnet. Nu kan man ta ut hela 270 liter 37gradigt vatten innan beredaren börjar sjunka i temperatur, och sedan kan man ta ut betydligt fler liter vatten innan beredaren är ända nere på 37 grader. Om elpatronen körs på 400V och då är på kanske 3kW så gissar jag helt vilt (utan att orka räkna) att man lätt kan ta ut en halv kubik 37gradigt vatten utan något som helst problem, d.v.s. troligen mer än vad ett badkar rymmer.

Så, bara genom att höja från 40 till 85 grader så tredubblas kapacitén, eller kanske fyrdubblas, eller än mer.

Med 400V istället för 230V så går återuppvärmningen på en tredjedel av tiden.

Jag skulle helt klart i alla fall prova att skruva på termostaten.

Man kan ju montera på en till termostat om det finns utrymme, och dels ha orginaltermostaten med sitt överhettningsskydd alltid inkopplad inställd på en hög temperatur, och sedan ha en till termostat ställd på en lägre temperatur i serie med matningen till beredaren, och över den termostaten sätta en strömbrytare (som är godkänd för 400V, tänk på att vanliga "lampströmbrytare" ofta bara är godkända för 250V), exempelvis snyggt monterad på väggen i rummet utanför badrummet, vid badrumsdörren.

Själv har jag en gammal kombipanna som jag mest driver med elpatron nu (olja ungefär lika dyr men extrajobb att underhålla, inga acktankar och därmed inget vedeldande mer än vid värsta köldtopparna på vintern), och normalt håller jag drygt 60 grader, då 'orkar' inte pannan riktigt att man duschar normalt, men höjer jag elpatronen till 85 grader en stund innan jag ska duscha så går det hur bra som helst att duscha sen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.