Jag sitter och drar i hopp specifikationerna för ack-tanken som ska beställas till pannbytet.
Jag vill ha förberett för solfångare så att när jag senare lägger om taket åker det upp sådana åxå.
Jag har hittat i böcker ett lågflödes-system som är kopplat till ack-tanken via en v.v-växlare och jag ser en del intressanta fördelar med det.
Om jag förstår det rätt så skulle en värmeväxlare vara effektivare än kamflänsrör, och det blir mindre grejor i själva tanken.
Till en växlare skulle det finnas tillflöden i olika nivåer, t.ex. 4st, för att bättre kunna styra in flödet i där det stämmer i temp med skiktningen.
Problemet är att just nu ser jag bara fördelar och inga nackdelar med en växlare, förutom den ökade tekniken i form av styrningar och pumpar.
Som jag ser systemet så kommer vätskan ner från fångarna via en pump som kommer att varvtalsstyras för att få en hög temp inom vissa gränser, för att sedan gå ner i v.v-växlaren där det uppvärmda vattnet styrs in i tanken i den höjd där tempen stämmer bäst.
Vätskan som returneras till solfångaren håller nu samma temp som botten på ack-tanken.
Vad har jag missat? Eller är allt guld och gröna skogar?

Jag klipper in ett tidigare inlägg från novatordialogen.

Mina åsikter ang. att ladda acc med sol kan väl sammanfattas så här. Ta först reda på vad du vill få ut av det hela. Och klargör för dig själv vilka krav du har. Bestäm sen hur du ska göra. Det finns som sagt gränslöst med idéer och systemlösningar. Här är mina. Satsa på enkelhet, dvs. satsa på en rejäl slinga i botten av accen. Till det behövs bara en pump ( ej två, som vid yttre pvx). Man behöver inte heller ha en komplicerad styrning. Finns tillräkligt med parametrar att ta hänsyn till ändå. Jag kör själv med yttre växlare för solen just nu. Jag kan välja manuellt vart jag vill ladda, antingen i toppen eller i mitten. Returen till vvx tas naturligtvis ut i botten. Just nu laddar jag allt i toppen hela tiden. Det blir vad det blir, grumligt och låga temperaturer, men jag har nytta av det ändå för jag kör ut allt till golven. Jag har testat att köra bara i mitten också. Det blir inte heller särskilt bra, grumliga låga temperaturer. Jag tror att när man laddar in i acc igenom en liten muff, och, även om man har laddpump på lägsta hastighet, och stryper flödena och, följer med temperaturerna och, kollar allt som en dåre, (tro mig jag har varit där) så blir laddningen ändå att likna vid en sprutande trädgårdsslang rätt ni i tanken. Snacka om att blanda skiktet. Man kan ju lugna ner det hela med en större anslutning eller lösa problemen på något annat sätt. Det finns lösningar på allt. Men jag jämför bara mellan mig och Farsan som laddar i slinga, och han verkar så väldans nöjd när solen lyser. Nä, ladda i en slinga i botten istället. Koppla av, och låt det i lugn och ro skikta sig i tanken som det vill. Verkar fungera förvånansvärt bra bara man inte rör ihop det med styrningar och rör än hit än dit. Sen tycker jag att det finns flera andra fördelar med en slinga i tanken. (Om man nu står inför ett val).Bla. Att en slinga i tanken är en slinga i tanken i morgon också, ( när man kom på att det var tur att man var så förutseende så att man lyssnade på goda råd och skaffade en). Om inte annat så kan man med fördel använda den till att förvärma vv/sänka bottentempen.
Robert keskitalo <robert.keskitalo@specialfastigheter.se>
Nu laddar jag i kamflänssingor.

Majgårdarna
Som bekant:

Inklippt/modifierat tidigare inlägg:

jag skulle i ditt fall förbereda för en något "överdimensionerad" solpanel, dvs mera än några kvadrat för sommarvarmvatten, för att väsentligt bidra till uppvärmningen vår och höst och då kanske inte göra något hett varmvatten alls (dvs inte 60-65 grader, utan bara ge uppvärmning och förvärmning av vv )

då får man en solfångare som normalt torrkokar sommartid (det kan aldrig vara bra för anläggningen i längden)

detta kan helt undvikas om man har en ack med tex två solslingor (slingorna förbinds på utsidan eller har ett T-rör mellan sig som går ut gm manteln) och soligaste dagarna sommartid matas solfångaren med varmt vatten från den övre slingan. Verkningsgraden blir då så låg på solfångarna att man klarar sig från kokning.
Skulle det vara så att vi inte har någon tappning av varmvatten (bortrest) och stekande sol i flera dagar så kan man köra solfångarna på nätterna och tömma acken på värme.

För att bli riktigt oberoende av shejkar och Vattenfall så behövs det en liten eldstad också, och det börjar komma mer o mer, typ vattenmantlade kaminer

ovan kräver en liten smart blackbox, (PLC tex från Crouzette kostar runt lusentappen om man kan programmera den, såna sitter redan "överallt" i små uppv.anläggningar) men sen har man en anläggning som krämar ut mer kWh/år från solen

själv skulle jag föredra PLC lösning ovan (samma går att uppnå med termostatstyrda ventiler) och då slippa vvx, en pump, kokskyddet och deras kringutrustning. dessutom få bättre skiktning i acken. Detta måste bli billigare, men jag vet ej om det finns på hyllan än (finns ej)

Jag förmodar att du sett Clas Loretz vvx med skiktfördelningsrör, mycket bra men dyrt

det negativa i ditt skulle vara mycket prylar, risk för dålig skiktning som RK beskrev, sämre utnyttjande av solen ty det blir alltid någon grads delta T över vvx, "alltid" beläggning på vvx med tiden.

Om jag förstår dig rätt RK så menar du att när upp värmda vattnet kommer i retur från växlaren så får man en omrörning i tanken så att skiktningen störs.
Enligt boken (Solenergi av Lars Andrén s.53) så skulle man få ”maximal temperaturskiktning och tankfunktionen optimeras. Värmeförlusterna minimeras och solvärmen får en extremt bra temperaturförutsättning”.
Jag gillade den iden, men om det finns provade system som inte funkar bra så får man väll fundera igen.
Jag hade själv velat ha 2” i anslutning för att få ett lugnare inflöde tillsammans med en liten pump.
Hur är verkningsgraden på tex 15m kamflänsrör jämfört med en växlare?
Jag inbillar mig efter att läst böcker och på nätet att man får ut mer av en solfångare om man kan skicka upp så kallt vatten som möjligt.
Och det sen gäller att föra över varmvattnet till tanken så bra som möjligt.
Vad får du för skillnad i returtemp till solfångaren och den temp du har i tanken vid slingan?

Jag ska kanske tala om vad annat som kommer att stå i källaren.
En Calmar v33 med lucka på sidan för fast bränslebrännare pellets/spannmål mm.
En 2000l acktank antagligen från Husqvarna tanksvets.
Till det kommer en tappvarmvatten automat, märke ej fastställt.

Jag kommer att sätta upp X m2 solfångare när jag lägger om taket, om jag hinner med i sommar annars nästa.
Att räkna in investeringen på x antal år är för mig inte så intressant, den är avskriven på 3 år för mig bara jag slipper elda på sommaren.
Jag vet att det är stort att ladda den tanken med sol för värme, men jag värderar att slippa elda för varmvatten på sommaren så jag nöjer mig med det.
Enl. dom jag ringt och frågat, div. tillverkare, så är det viktigast att ladda i toppen av tanken för varmvatten med en växlare.
Jag är införstådd med att en växlare kräver en högre lägsta temp i tanken än tex en förrådsberedare för att ge en bra temp.
En växlare för varmvatten blir det då jag minns min uppväxt med för lite varmvatten och att det endast sitter en mindre beredare i pannan nu, en ruggig flashback.

Yolandar!
Jag har faktiskt inte sett något om ”Clas Loretz vvx med skiktfördelningsrör”
Var hittar jag info om den?

Kom gärna med kommentarer om min plan, man låser sig gärna vid något när man inbillar sig att det är bra.

Om jag förstår dig rätt RK så menar du att när upp värmda vattnet kommer i retur från växlaren så får man en omrörning i tanken så att skiktningen störs.
Ja. Jag fick det. Jag har tillverkat min acctank i egen regi och då lät jag (antagligen) montera för små anslutningar/muffar.(Jag har typ 1tums muffar).
Därav mina tråkiga erfarenheter.
Teoretiskt är det en bra lösning, men det gäller att få till inflödet på ett sådant sätt, att det inte blandar skiktet i accen. Där misslyckades jag.
Hur är verkningsgraden på tex 15m kamflänsrör jämfört med en växlare?
Jag vet inte.

Jag inbillar mig efter att läst böcker och på nätet att man får ut mer av en solfångare om man kan skicka upp så kallt vatten som möjligt.
Jag har samma uppfattning.
Problemet är att jag (och kanske du) inte har någon nytta av den höga verkningsgraden vid så låga temperaturer.
Vi vill ju åt höga temperaturer, åtminstone så höga temperaturer att man kan bereda varmvatten.
(Det var ju därför vi skaffade solfångare.?)
Visst, vi kan skicka upp låga temperaturer till taket, men då måste flödet vara så lågt, så att man kan få nytta av temperaturerna som solfångarna kan leverera tillbaka.

Och det sen gäller att föra över varmvattnet till tanken så bra som möjligt.
Vad får du för skillnad i returtemp till solfångaren och den temp du har i tanken vid slingan?  
I nuläget kan jag vid ett visst tillfälle tex. Skicka upp ca 40 gr till taket och ta tillbaks ca 70 gr. Flödet är då ca 4 l/min över 10 m2 solfångare.
Systemet förmår värma 1000 liter acc till ca 50 gr Från ca 20 gr över en solig dag. I början av maj.
Om utgångsläget har högre temperaturer än tex 20 gr acc, blir även slutresultatet högre acctemperatur.

Jag kan tillägga att jag hade problem att få ren plattvärmeväxlaren när jag byggde om den till en tappvarmvattenautomat.
Det var ett he. att få bort glykolen från dom fina kanalerna inne i växlaren.
Jag fick skölja och tvätta i flera omgångar med maskindiskmedel innan jag kunde skicka ut vattnet i ledningarna.
Glykolen satt fast ungefär som smält/kristalliserat socker.
Jag tänkte att detta borde försämrat verkningsgraden på växlaren när jag använde den som solväxlare, men det var inget jag reflekterade över då.
Jag använder ok:s billigaste propylen i mitt solsystem.

Ok! Det verkar som att jag skrotar idén med växlare på solen,
trist för i teorin så verkade det så bra. :(
Men du har rätt RK varmvattnet är det primära med min solfångarinstallation att det sedan kan inverka positivt på värmen ser jag bara som ett plus.
Om man då skulle sätta i 2 solslingor (15m), en i toppen vid ca 300 liter och en i botten, då borde man kunna ladda högt tills lagom temp är nådd för att sedan skicka in det i botten för att dra nytta av det för resten av tanken.

Vad tros om den iden?

Jag ser att jag kommer att ha dubbelt så stor tank som du så några 50 grader i maj är nog inte att räkna med.
Jag har funderat på mellan 8-13 m2 fångare till att börja med, placerat så att det går att skarva på med mera om man vill.
Jag är en tekniknörd så styrsystemet kommer jag inte att kunna låta bli att greja med på gott och ont. ;)
Dock har jag tänkt mig att det bör finnas ett enkelt som kan kopplas in med kort varsel när jag har fuckat upp det hemma byggda. :P

Intressant det där med att du skickar upp varmt vatten för att få det ännu varmare.
Det har jag inte läst någon annanstans, i alla publikationer står det bara att man ska skicka upp så kallt vatten som möjligt för att få så hög verkningsgrad som möjligt av solfångarna.

Inga andra som har några tips, råd eller varningar innan man köper något som man tror är det man vill ha?

Som sagt. Jag använder mina före detta vvbslingor för att växla in solvärmen till accen.
Därför har jag eg inte någon optimal längd och placering på mina slingor.
Jag har en 15 meters i acctoppen och en 9 meters i accbotten.
Jag laddar slingorna via en termisk fördelningsventil. Hett så går det till övre slingan, svalare än hett till nedre.
All retur till solfångaren passerar igenom nedre slingan.
Denna lösning är nog inte optimal men värmen kommer i alla fall in i acc,
även om jag ibland flyttar ner värmen från acctopp till botten.

Med min nuvarande lösning på styrningen hade det nog varit bättre med 15 meters slingan i botten och 9 meters slingan en bit nedanför acctoppen.
Fast hade jag byggt nytt nu tror jag att jag hade satsat på en lång stor slinga i botten.
Dels för att det blir enklare med styrningen och dels för att min acc inte är så stor.
Lycka till!

Jag har en acktank på 1800 liter med fyra stycken slingor, 2 för varmvatten och 2 för solfangaren (placerade högt och lågt). Några bra soldagar nu i april har gett så höga temperaturer som 60 grader i tankbotten. Jag har en växelventil som väljer övre eller nedre solslinga. Den och cirkpumpen styrs av ett Lesol DR3 styrsystem. Styrsystemet klarar också att varvtalreglera cirkpumpen.

Jag har också undrat om man inte skall (som RK skrev) köra returen från den övre slingan också genom den nedre för att få ut max ur vattnet. Men detta har jag fått höra är helt fel.
Det jag har hört från diverse "solfångarfolk" är att man skall eftersträva att inte ha högre delta T mellan in- och utgåeende vatten från solfångaren än ca 20 grader. Har man högre så skall flödet i systemet ökas. Detta gäller om man vill ha ut max ur sitt solsystem.

• Gilla
MEngström
  • Laddar…
roli!
Skulle ditt styrsystem klara att styra flödet om det skulle skilja mer än 20 grader? Dvs finns den funktionen?

Jag tycker det verkar konstigt att det inte ska skilja mer än 20 grader det innebär om jag får ner 70 grader ska jag skicka upp 50?
Man borde ju få ut mer effekt om man skickade upp 20 och fick ner 70.
Jag kan förstå att RK skickar upp 40 för att få 70 till varmvatten men att hela systemet ska gå på bara 20 graders skillnad.

RK!
Hur menar du att du flyttar värme från tank toppen till tank botten?
Är det för att du inte har möjligheten att välja om du vill ha den nedre slingan inkopplad?

RK!
Hur menar du att du flyttar värme från tank toppen till tank botten?
Är det för att du inte har möjligheten att välja om du vill ha den nedre slingan inkopplad?
Ja. Allt flöde upp till solfångaren går igenom den nedre slingan.
När termostaten i fördelningsventilen får ta emot riktigt hett vatten, typ varmare än 65 Gr, (vilket är max på fördelningsventilens inställningsmöjlighet) skickas flödet till den övre slingan. Detta händer när solen lyser intensivt en längre stund.
Övrig tid, typ mornar och kvällar eller om solen går i moln ibland skickas flödet bara till den nedre slingan.

Den övre slingan lämnar höga temperaturer i retur. Den ligger ju överst i accen där varmvattnet samlas. Dessa höga returer flödar ner till den nedre slingan. Detta är en brist som jag inte bryr mig om att åtgärda. Jag tycker att det fungerar ganska bra ändå. Och jag tror att när jag låter allt passera igenom lägsta slingan har jag tagit det jag kan ta från solfångarna.
Slutresultatet duger till att bereda varmvatten soliga dagar. Och då är jag nöjd.

Men detta är ju en kompromiss eftersom slingornas placering är ämnade för att bereda vv.
Om jag får för mig att förbättra solsystemet skulle jag vilja öppna acc och flytta ner min långa fina toppslinga till botten i stället.
Jag kan förstå att RK skickar upp 40 för att få 70 till varmvatten
Det är inte jag som valt eller styr över att jag vid vissa tillfällen skickar upp tex 40 gr och tar tillbaka 70 gr. Det bara blir så med nuvarande lösning. Om solen lyser intensivt en längre tid kanske solfångaren lämnar typ 80 och retur 50. Är det dåligt drag i solen kan det kanske vara 40-30.
Hur det än är så startar solpumpen när det är varmare på taket än i accbotten (accbotten är för det mesta 20-25 gr på mornarna)

Denhär länken,

http://www.solgruppen.se/lesol_sling.htm

som roli visade, på en 4-slingors ack med bivalent shunt och dubbla fördelningsventiler på varmvattnet

det är bara att kopsa rakt av, utvecklat, utvärderat av högsk dalarna (Lorentz)
man kan säga att det på sätt och vis är optimerat för en svensk villa med användande av tyskt tänkande (finns en naturlig förklaring (nämnd person) bl.a. i Tyskland så är det lite status att ha "fina" anläggningear och de får därför kosta mera och också för att alternativkostnaden är högre och mera sol/temp osv) )

för att säga något i all hast:
så är det anpassat för Lesols paneler där man tillåter att solfångarna kokar torra Det tror jag är en nackdel i längden, termiska päkänningar med tiden (dock ej bevisat för lesols produkter ännu, vad jag vet)

det blir lätt lite "för mycket" prylar och stosar i de mindre ackarna och speciellt om flödena blir stora så är det risk för att skiktningen inte blir såå bra (men det blir ännu sämre i alternativen!)

välj så hög/stor ack som utrymmet tillåter
man kan också dela upp det hela på två (höga) ackar

jag tycker att om man väl har en liten PLC (som Lesol) så kunde man kanske hålla reda lite bättre reda på var skiktet ligger (en tempgivare till)
då kan man också lägga in en funktion att om det inte finns utrymme för en soklar nästa dag så kyls acken nattetid (tills utrymme finns) (detta går enkelt att förfina i PLC och bypassas för att få ut optimalt kWh)
detta är mer aktuellt su större solpanelen är (och ju högre elpriset blir, för att få ett större bidrag vår o höst) ty då blir panelen överdimensionerad sommartid

många stosar är inte bra för skiktningen
och då kunde man tex förbinda solslingorna invändigt med ett T-rör och dra ut bara en stos gm manteln (ett hål kvar för tempgivare då)
då krävs 2 st 3-vägare men då får man också en möjlighet att "köra hur man vill" som tex att förstöra solpanelens verkningsgrad allra soligaste dagarna

jag föreslår att intresserad tar sig en titt på solpanelens verkningsgradsändring med Tin
då följer (omvänt) att för vår och höst så gäller det att kuna köra med lägsta möjliga temp in OCH ut, och då följer (förutom bottenslingan varmvatten) att en lägre radiatortemp ger bättre solutnyttjande

detdär med 20 C tempdelta har ingen grund i sig, men man hamnar där oftast ändå i "vanliga" system

Hinner ej nu betr vvx och skiktfördelningsrör men kolla tex länken , har bra infohttp://www.formas.se/docs/Bokhandel/PDF/Formas%20sol.pdf

(dirkontakt vi meddelande så kan jag utveckla lite mera)

så är det anpassat för Lesols paneler där man tillåter att solfångarna kokar torra
Mina solfångare kokar aldrig torra.
Systemet är slutet och satt under ett förtryck som aldrig går under 2 bar. När vätskan i solfångarna blir varm stiger trycket och därmed kokpunkten.
Om pump skulle stå still under en solig dag kan det bli rejält varmt i solfångarna men det är inte värre än att trycket stiger och därmed kokpunkten.
Om trycket stiger till 9 bar öppnar säk och släpper lite.
Detta har hittils aldrig hänt hos mig även om pump vid vissa tillfällen har stått still.

Roger_Radon skrev:
roli!
Skulle ditt styrsystem klara att styra flödet om det skulle skilja mer än 20 grader? Dvs finns den funktionen?

Jag tycker det verkar konstigt att det inte ska skilja mer än 20 grader det innebär om jag får ner 70 grader ska jag skicka upp 50?
Man borde ju få ut mer effekt om man skickade upp 20 och fick ner 70.
Jag kan förstå att RK skickar upp 40 för att få 70 till varmvatten men att hela systemet ska gå på bara 20 graders skillnad.
Styrsystemet har ingen "20-graders funktion". Den kan bara ge "max" när det är mycket sol och då blir tempdiffen vad den blir. Har man två slingor i tanken så växlar systemet mellan dessa så att man prioriterar varmvatten (progbart) i tanken och då hamnar tempdiffen kring 20-30 grader.

Det här med tempdiff på 20 grader är något jag har hört från flera håll (solfångarefolk) och vet ej själv om det är det bästa eller inte. Vad jag har förstått så styrs det av anläggningensutformning och inte av styrsystemet. Dvs din c-pumps kapacitet, motståndet i systemet (många krökar, smala rör, seriekopplade solfångare mm mm) och hur bra/dåligt dina slingor/vvx kan avge värme till acktanken.

Jag vet inte men det kanske är ett installationsvärde. Om man får en mindre diff en solig dag så har man helt enkelt ett för högt flöde och har man större så behöver man öka cirkulationen.

Själv har jag en cirkulation på cirka 4-5 l/min. Jag säger cirka eftersom jag har två tacosetter med dålig precision (skalvärde 2-8 l/min, borde varit 1-4 l/min varianten). Två tacosetter eftersom mitt system är delat på 3 resp. 4 seriekopplade solpaneler (max 5 st Lesol 5 AR får seriekopplas). Bäst hade det varit med 4+4 men det fick inte plats längst uppe vid taknocken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.