4 402 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
VVC och acktank ??
Jag skall koppla in en VVC till en acktank, men har lite svårt att bestämma hur jag skall koppla inn den på bästa sätt. Har någon några ideér vore jag tacksam.
Classe
Classe
Finns olika sätt att koppla på. Ett sätt som jag tycker fungerar bra är att koppla in vvc returen på kvröret som går in i blandningsventilens kallvattenport.
Därmed får termostaten i blandningsventilen fördela och bestämma vvcflödet. (antingen till vvb eller ut i vv rören igen.)
Glöm inte bort backventil på vvcröret, syftet är att förhindra att det rusar kallvatten till vvkranarna den vägen, om vvcpump skulle vara avstängd vid tappning.
Glöm inte heller bort backventil på ink kvröret till vvb.
sidan 10 fig 6 i manualen.
http://www.esbe.se/download/sv/installation9900svty.pdf
Därmed får termostaten i blandningsventilen fördela och bestämma vvcflödet. (antingen till vvb eller ut i vv rören igen.)
Glöm inte bort backventil på vvcröret, syftet är att förhindra att det rusar kallvatten till vvkranarna den vägen, om vvcpump skulle vara avstängd vid tappning.
sidan 10 fig 6 i manualen.
http://www.esbe.se/download/sv/installation9900svty.pdf
OK
Här kommer en snabb samanfattning av hur det ser ut nu.
Airmax 35 vedpanna kopplad med en laddomat till en 4 m2 acktank (öppen tank i rostfritt) placerad 2m över panan, Detta placerat i en lada 10 meter från huset. Kulvert för golvvärme och vvc till huset, golvvärmen är inkopplad men vvc återstår. Har funderat på plattvärmeväxlare eller ett eller flera kamrörsbatterier men kan inte bestämma mig för vilken som är den bästa lösningen. Förövrigt kan det vara värt att nämna att vid elavbrott och normal ved tenderar ladtemperaturen snarare att sjunka än öka pga. självcirkulationen.
claes
Här kommer en snabb samanfattning av hur det ser ut nu.
Airmax 35 vedpanna kopplad med en laddomat till en 4 m2 acktank (öppen tank i rostfritt) placerad 2m över panan, Detta placerat i en lada 10 meter från huset. Kulvert för golvvärme och vvc till huset, golvvärmen är inkopplad men vvc återstår. Har funderat på plattvärmeväxlare eller ett eller flera kamrörsbatterier men kan inte bestämma mig för vilken som är den bästa lösningen. Förövrigt kan det vara värt att nämna att vid elavbrott och normal ved tenderar ladtemperaturen snarare att sjunka än öka pga. självcirkulationen.
claes
För övrigt - verkar det som om att du har så bra självcirk så att laddomaten funkar som en strypventil. (I så fall en dyr sådan. I ditt fall hade självcirk funkat. Kan om man vill komplettera med en shunt för självcirk om man vill hålla uppe inkommande temp till pannan. Se Mekanos böcker från 60-talet)
Verkar som du har koll på detta och styrs av hur du får tag i prylar och då kan man inte dir säga vad som är "bäst".
En plattvvx måste på något sätt ha reglerbart flöde för att hålla nere returen. En lösning som normalt kostar och ger ändå högre returtemp (till stora acken) än en teknikack med förvärmn av varmvatten. Bestämmer man sig för en teknikack i huset så faller också vvc. vvc påverkar dessutom skiktningen negativt.
som jag ser det lutar det mot:
en 5-700 ltr ack i huset, en cirkpump som startar/stoppar när lilla acken är tom/full, en fördelningsventil pytsar först förbi lilla acken det vatten som kallnat i kulverten, lilla acken med två utdragna slingor i för varmvatten, en shunt och cirkpump för golvvärmen
ovan ger lite prylar, låg returtemp till stora acken, låga kulvertförluster
MEN eftersom du förmodligen redan har plastkulvert så måste du också shunta ner före kulvert och då förlorar teknikacken halva sin kapacitet.
Verkar som du har koll på detta och styrs av hur du får tag i prylar och då kan man inte dir säga vad som är "bäst".
En plattvvx måste på något sätt ha reglerbart flöde för att hålla nere returen. En lösning som normalt kostar och ger ändå högre returtemp (till stora acken) än en teknikack med förvärmn av varmvatten. Bestämmer man sig för en teknikack i huset så faller också vvc. vvc påverkar dessutom skiktningen negativt.
som jag ser det lutar det mot:
en 5-700 ltr ack i huset, en cirkpump som startar/stoppar när lilla acken är tom/full, en fördelningsventil pytsar först förbi lilla acken det vatten som kallnat i kulverten, lilla acken med två utdragna slingor i för varmvatten, en shunt och cirkpump för golvvärmen
ovan ger lite prylar, låg returtemp till stora acken, låga kulvertförluster
MEN eftersom du förmodligen redan har plastkulvert så måste du också shunta ner före kulvert och då förlorar teknikacken halva sin kapacitet.
Att den är öppen betyder i detta fallet att det finns ett rör ut från toppen av tanken där luft kan vandra ut och inn i takt med att vattnet expanderar eller drar ihop sig vid uppvärmning och nedkylning.
Jag behöver tillgång till varmvatten även i ladan där tanken sitter och i anat uthus 10 meter åt andra hållet varför jag vill samla all utrustning i ladan.
Att självcirkulationen blev så bra var mera än jag hadde trott, jag upptäkte det vid ett strömavbrott när jag gick ut för att kolla att panan inte skulle koka och såg då att cirkulationstempen låg under den normala. Då satt ladomaten redan på plats så denn får nog sitta kvar.
Jag har iofs en hel del ideer om hur vvc skall kopplas in men tar taksamt emot funderingar angående olika lösningarna.
classe
Jag behöver tillgång till varmvatten även i ladan där tanken sitter och i anat uthus 10 meter åt andra hållet varför jag vill samla all utrustning i ladan.
Att självcirkulationen blev så bra var mera än jag hadde trott, jag upptäkte det vid ett strömavbrott när jag gick ut för att kolla att panan inte skulle koka och såg då att cirkulationstempen låg under den normala. Då satt ladomaten redan på plats så denn får nog sitta kvar.
Jag har iofs en hel del ideer om hur vvc skall kopplas in men tar taksamt emot funderingar angående olika lösningarna.
classe
Yondalar påtalade tidigt att detta kan bli en lång tråd. 
Fler frågor!
Hur höga vvtemperaturer tål din kulvert?(yondalar var inne på detta redan)
Har du behov av vv ute i ladan?
Har du plats för en teknik/vvbtank inne i huset?
i så fall behövs kanske inte vvc. Däremot måste styrning rör och pumpar till för att ladda teknik/vvbtanken.
Kort sagt, vilka förutsättningar styr din vvlösning?
Ooops classe, du han före!
Fler frågor!
Hur höga vvtemperaturer tål din kulvert?(yondalar var inne på detta redan)
Har du behov av vv ute i ladan?
Har du plats för en teknik/vvbtank inne i huset?
i så fall behövs kanske inte vvc. Däremot måste styrning rör och pumpar till för att ladda teknik/vvbtanken.
Kort sagt, vilka förutsättningar styr din vvlösning?
Ooops classe, du han före!
flera hus - ja då kom vi i lite annan dager
Bara vv i det huset?
Sitter det slingor idag i den stora acken?
Vid flera vvc så blir det lite religion, prylpris och prioritet (på det andra huset) som avgör. Man kan ju tänka sig en pump och sen strypa (med enkla eller termostatstyrda ventiler) de olika flödena så att det cirkulerar "lagom" till det/de andra huset/n.
Bara vv i det huset?
Sitter det slingor idag i den stora acken?
Vid flera vvc så blir det lite religion, prylpris och prioritet (på det andra huset) som avgör. Man kan ju tänka sig en pump och sen strypa (med enkla eller termostatstyrda ventiler) de olika flödena så att det cirkulerar "lagom" till det/de andra huset/n.
Då tycker jag att denna inkoppling borde fungera bra.Finns olika sätt att koppla på. Ett sätt som jag tycker fungerar bra är att koppla in vvc returen på kvröret som går in i blandningsventilens kallvattenport.
Sen var det frågan om du ska bereda ditt vv i eller utanför acc.
Jag tycker att du ska börja med att leda in kv i en förvärmningsslinga i accbotten (ev placerad precis över en solslinga, men 4 m3 tank i kombination med solslinga i botten kan leda till att solen inte orkar värma till tillräckligt heta temperaturer)
Sedan kan du med fördel slutvärma ditt vv utanför acc.
Antingen i en pvv eller i en yttre vvb fullproppad med slingor. Yttre vvb skulle kunna laddas från acc med självcirk.
Yttre vvb skulle kunna göras så stor så att en solslinga skulle göra sig nyttig i den.
Normalt behöver pvvalternativet laddpump och styrning.
Yttre vvb är bra för det gör att hetvattnet i acctoppen inte kyls vid vvberedning.
All kylning av accvattnet i en yttre vvb hamnar i accbotten, och det är bra inte minst när man har vvc som kyler. Låt bara inte vvc gå igenom förvärmningsslingan.
Låt allt vatten som ska bli vv passera igenom förvärmningsslingan. efter förvärmningsslingan tar du ett avstick till blandningsventilens kvport.
Detta gör att man har gjort allt man kan för att kyla bottendelen av acc.
Fantastiskt vad mycket svar som kommigt jag läser och begrundar.
ang. flera hus är det bara ett som används som bostadshus, de andra kommer att vara en bastu med duch och ev. bad men kommer inte att användas särskilt ofta så dit drar jag bara en kulvert med varmvatten och värme man får leva med att tappa en stund innan det kommer någon värme där.
det sitter inga slingor i tanken nu men jag kommer att tappa ur systemet och kompletera med vad som behövs vad det gäller uttag slingor mm. men vill bara göra det en gång.
Jag kommer även komplettera med laddning från solfångare ev. med slinga i botten och ett rör med avtappning i olika höjder för att ladda så efektivt som möjligt. beroende på om jag skall ha plana solfångare eller vacumrörsolfångare där man utan att förlora så mycket efekt kan ta ut en högre temperatur.
tack för svaren så här långt
claes
ang. flera hus är det bara ett som används som bostadshus, de andra kommer att vara en bastu med duch och ev. bad men kommer inte att användas särskilt ofta så dit drar jag bara en kulvert med varmvatten och värme man får leva med att tappa en stund innan det kommer någon värme där.
det sitter inga slingor i tanken nu men jag kommer att tappa ur systemet och kompletera med vad som behövs vad det gäller uttag slingor mm. men vill bara göra det en gång.
Jag kommer även komplettera med laddning från solfångare ev. med slinga i botten och ett rör med avtappning i olika höjder för att ladda så efektivt som möjligt. beroende på om jag skall ha plana solfångare eller vacumrörsolfångare där man utan att förlora så mycket efekt kan ta ut en högre temperatur.
tack för svaren så här långt
claes
Är det någon som har en manual till Uposun cu 30vx?
Jag fick tag på ett drivpaket via blocket, men tyvärr är manualen fuktskadad och går ej att läsa. Efter att ha varit i kontakt med Exoheat i båstad och mer eller mindre bed att dra åt helvete, och inte finner något på nätet. Så frågar jag här.
Jag fick tag på ett drivpaket via blocket, men tyvärr är manualen fuktskadad och går ej att läsa. Efter att ha varit i kontakt med Exoheat i båstad och mer eller mindre bed att dra åt helvete, och inte finner något på nätet. Så frågar jag här.
Klicka här för att svara