Den utmärkta gratistidningen Vi i villa har kommit med ett nytt nummer.I den har Thermia en annons för bergvärme,där en familj är jättelycklig för att man blivit 23680 kr rikare.Läser man sedan texten,så bevisar man påståendet med att deras elräkning sjunkit med såpass mycket.Förutsättningen är naturligtvis att de fått hela bergvärmeanläggningen gratis.Förmodligen har de väl nå'n rik faster som skänkt det hela.Nej...det är naturligtvis grov vilseledande marknadsföring,som inte berättar hela sanningen.Att det är kriminellt,och omoraliskt vet väl alla,men hur vågar Thermia ge sig in på så svag is?Kan ingen stoppa eländet?Det drabbar i första hand de som saknar förmåga att se kritiskt och ifrågasätta,och kanske är ekonomiskt svaga dessutom.

Majgårdarna
Såg oxå den annonsen... Förövrigt tycker jag varenda tidning har blivt köpt av vp företag ;)

Emilsson skrev:
Den utmärkta gratistidningen Vi i villa har kommit med ett nytt nummer.I den har Thermia en annons för bergvärme,där en familj är jättelycklig för att man blivit 23680 kr rikare.Läser man sedan texten,så bevisar man påståendet med att deras elräkning sjunkit med såpass mycket.Förutsättningen är naturligtvis att de fått hela bergvärmeanläggningen gratis.Förmodligen har de väl nå'n rik faster som skänkt det hela.Nej...det är naturligtvis grov vilseledande marknadsföring,som inte berättar hela sanningen.Att det är kriminellt,och omoraliskt vet väl alla,men hur vågar Thermia ge sig in på så svag is?Kan ingen stoppa eländet?Det drabbar i första hand de som saknar förmåga att se kritiskt och ifrågasätta,och kanske är ekonomiskt svaga dessutom.

Vad tyckte du om Värmebaronens annons i samma tidning?

Du kanske har lust att utvidga din analys till att omfatta båda dessa annonser och kommentera sakligheten i respektive annons?

Att båda annonserna (och många andra i tidningen) kan klassas som vilseledande reklam i någon mening kan vi säkert fastslå direkt.

håller med föregående talare att det även inom biobranchen börjat komma reklam av samma slag, tyvärr

dock vill jag hävda att mängd, volym, osanning eller vad man vill fortfarande haltar

Det är väl lite som IVTs stora kampanjer för Greenline. Det har ingenting att göra med den prisbelönta Greenline-konstruktionen man misslyckades att sätta i sjön. Folk tror dock att det är samma värmepumpskonstruktion.

T
För runt 6 månader sen sparkade Vi i Villa ut CITCOP som säljer luftvärmepumpar, man ansåg att dom "dumpade" priserna, hela denna story finns på CITCOP:s egen hemsida www.citcop.se.

Naturligtvis sitter denna tidining helt i knäna på annonsörerna, så denna tidinings artiklar skall tas med en stor nypa salt, även deras artiklar med olika ekonomiska beräkningar på allsköns utrustningar.

TN-Funkis skrev:
... denna tidning ...
Reklamblad, snarare. Har aldrig betalat något för den.

T
Helt korrekt av Johan Gunverth, det är ett reklamblad, utformad att se ut som en tidning..........

Eftersom ni diskutera ViiBilla.

I det senaste nummret stod det något om Är du en av 800 000 villaägare som tänker måla om.

Hur många villaägare finns det i Sverige?

Eller kan det menas att jag skulle vara en av den del av 800 000 villaägare som går i målartankar?

MathiasS,Det verkar vara känsligt att mitt exempel var just bergvärme.Det är lika bedrägligt att "glömma bort" investeringskostnaden vare sig det är bergvärme eller pellets.Men det slår betydligt hårdare för bergvärmeexemplet,eftersom investeringskostnaden där är 6 ggr högre än en pelletsbrännare eller luft-VP.Angående Vi i villa,så skrev jag tidning,men det är mera korrekt med annonsblad som en del påpekat,vad det nu har med saken att göra.

Emilsson skrev:
MathiasS,Det verkar vara känsligt att mitt exempel var just bergvärme.D
Ja det brukar låta så när man ifrågasätter pelletsmaffians sällan objektiva argumentation.

Problemet är att du är precis lika vilseledande som Thermia och Värmebaronen med dina uttalanden.

Jaha,maffiia.sakligt och fint.Då får jag önska en trevlig helg i det fina vårvädret.

Emilsson skrev:
Nu vill jag bara först säga att jag är starkt imot vilseledande reklam !

man deta var väll ändå det sämsa exempel jag hört, jag har själv inte läst annonsen, man om det är som du säger så står det ju klart o tydlig att dom minskat sin elräkning med drykt 20 000:-/år
hur mycke dom totalt tjänar eller förlorar beror på hur länge dom bor i huset & hur mycke husets värde ökar elle minskas av investeringen när det säljs.

låt säga att dom bor i huset i 50 år & tjänar 20 000:-/ år så blir det en miljon kronor, sen kan vi ju dra av 100 000:- i investering, så har dom bara tjänat 900 000:-

om vi ska prata vilseledande marknadsföring så är alla dessa kina minimoto ett bätre exempel. där uppger företagne att hojarna har 5 hk & går i 80km/h.
kan hojarn har bara 2,5 hk & går i 45km/h
såna sker är direkt vilseledande.

Ännu mer vilseledande är väl ändå reklamen för elpannor, där "lyckliga människor" (har jag hört den frasen förr i propaganda för sovjetunionen, månne?) visas upp och man pratar om hur mycket billigare det är att köpa en elpanna än en dyrare uppvärmningsanläggning, och man visar siffror på vad värmen kostade före och efter man dels bytt till t.ex. en "värmebaronen elomin" (deras annonser har jag stört mig på mest) och man SAMTIDIGT bättrat på isoleringen.

Vilken ren bluff! Om en befintlig elpanna fungerar så kan man inte säga så mycket om den. Den kan läcka ut värme, men just en ren elpanna brukar väl ändå vara monterad i ett utrymme där man ändå får nytta av värmen, såsom tvättstuga eller någon garderob/skrubb eller liknande.

Dessutom verkar priserna för dessa elpannor vara hutlöst dyra. Det verkar billigare att köpa en ackumulatortank samt elpatron med effektvakt, shunt och shuntstyrning, än att köpa en sånhär elpanna. Om man ska ha ett billigt elalternativ så köper man väl ändå ett såntdär grovt "rör" som bara rymmer en eplatron, och reglerar värmen på patronen för att få lagom värme i huset, och har en separat varmvattenberedare?

Bluff, bluff och åter bluff. Det enda läget en elpanna kanske kan löna sig är om man behöver byta ut en befintlig trasig panna.

En fungerande panna, även om den värms med en ineffektiv oljebrännare med 30+ år på nacken, torde ta många år innan man sparat in byte till en elpanna. Om nu brännaren gått sönder (eller är dålig) i en befintlig oljepanna, och andra alterantiv verkar dyra, så är väl första lösningen att stoppa i en elpatron i befintlig panna, och andra alternativet att låta en ackumulatortank utgöra "elpanna". Om det är oljebrännaren som pajat i gamla pannan så kan man ju alltid ansluta den till ackumulatortanken, och elda med ved lite då och då till man kört skiten ur pannan helt, innan man slänger ut den :)

Emilsson skrev:
Jaha,maffiia.sakligt och fint.Då får jag önska en trevlig helg i det fina vårvädret.
Jag önskar dig detsamma!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.