Nu är det dags för varmvattenberedaren att åka ut och in ska en solvärmd variant. Men vilken? Jag har kollat på Råd och Röns hemsida och i ett test från 02 tror jag tyckte de att man skulle välja den billigaste dvs Inkasols anläggning (kostar 27 000:-). Konkurrenterna verkar ta åtminstone 10 000:- till för liknande makapär. Är det någon som har erfarenheter?

Kolla in www.solgruppen.se och deras OSO beredare, i paket med solpaneler för under 20' - ev. avdrag.

/NWEN

Inkasols solfångare är ruskigt bra och välbyggda. Så även lesol(solgruppen) förvisso.

Om du både ska värma varmvatten och även vattenburen värme med samma solvärme under höst/vår, och bara varmvatten på sommaren, så vill du ha ett system där acktanken har två slingor och styrelektronik som väljer vilken slinga som värmen ska in i.

På höst/vår när solvärmen ger energi men det inte räcker för att värma huset, då man ändå behöver andra värmekällor, är det effektivast att värma i botten på en acktank, då får man bäst verkningsgrad på solvärmen och man behöver ändå värma toppen på acktanken på annat vis (pellets, ved, el o.s.v.) vilket gör att man får varmt nog varmvatten.

På sommaren när man inte behöver värma huset på annat vis än med solen får man visserligen fortfarande ur mest energi ur solfångaren om man värmer botten av acktanken, men den värmen är rätt värdelös att ha om man står med 500 liter 30gradigt vatten, då åker man ändå på att spetsa på med t.ex. elvärme för att kunna duscha och liknande. På sommaren är det alltså bättre att ha en slinga högre upp i acktanken och värma i den slingan till vattnet är garanterat en bit varmare än vad som går åt för att duscha o.s.v, och först då när vattnet blivit 40-60-grader (vad man nu behöver för temp, tänk på legionellabakterierna också) så växlar styrningen till att värma botten av tanken.

Tyvärr verkar det i princip inte finnas några sådana system att köpa färdiga. Dumt. Man vill ju inte betala för energi som går att dra ut ur solen bara genom att ha en shunt eller två magnetventiler (eller en växlande om sånt finns) och en till slinga i acktanken liksom :/

En variant om man kombinerar solvärme med annan vattenburen värme och t.ex. har vedeldning är ju att ha ett system med flera acktankar, och ha minsta storleken på den som innehåller varmvattenanslutningasr och solslingor, och stänga av resten av tankarna på sommaren, men det blir inte riktigt lika effektivt.

yxis skrev:
Om du både ska värma varmvatten och även vattenburen värme med samma solvärme under höst/vår, och bara varmvatten på sommaren, så vill du ha ett system där acktanken har två slingor och styrelektronik som väljer vilken slinga som värmen ska in i.

Tyvärr verkar det i princip inte finnas några sådana system att köpa färdiga.  Dumt. Man vill ju inte betala för energi som går att dra ut ur solen bara genom att ha en shunt eller två magnetventiler (eller en växlande om sånt finns) och en till slinga i acktanken liksom :/
Jo då, system enligt ovan finns.

Jag har 1800 l acktank med 2 st solslingor (högt och lågt placerade) en motorstyrd växelventil som styr solfångarvärmen till "rätt" slinga samt en Lesol DR3 styrelektronik.

Min erfarenhet av systemet enligt ovan är än så länge litet eftersom det gick i drift i mitten av oktober.

Men till våren/sommaren då skall det nog kunna sägas bra/dåligt/mindre bra eller vad det nu kan bli.

Nej jag vill inte värma något annat än mitt varmvatten och jag vill ha ett färdigt system bara att installera!

Klokt,enligt min mening.Det är överkurs att värma annat än varmvatten med sol,och till det räcker det 9 månader per år.Vem behäver rumsvärme på sommaren ?

Skulle vilja lyfta denna tråden igen.

Någon som vet vilka system som är aktuella idag? Pris/prestanda?

Som sagt, enbart för vv-uppvärmning skall det vara, så enkelt som möjligt!

/NWEN

http://lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=451

Jag undrar också om det finns "färdig" utrustning som har följande funktion:

Finns det någon färdig enkel lösning där blackboxen känner av att nu börjar det koka idag (dvs finns inte lagringsutrymme för en solig dag) och då slår över till att köra in varmt vatten i solfångarna om det blir en solig dag. (Tekniken busenkel men finns det på hylla?)

Man kan också tänka sig att skapa "utrymme" gm att alltid se till att det alltid finns plats för en dags sol (gm kylning nattetid, tappa av varmvatten, vattenvolym osv)

Någon med erfarenhet av att köra tex en ESBE baklänges för att fördela mellan slingorna? ???
När tempen är över säg 50-60 så går det in i övre osv.

Bakgrund: Jag gillar inte lösningen med torrkokning vid kraftig sol/litet uttag och en något överdimensionerad "bara för varmvatten" solfångare förefaller vara mera optimalt (ger då också värme-/förvärmningstillskott vår och höst)

..och personligen tror jag att tekniken har framtiden för sig

Majgårdarna
Solfångaren tömms väl när det blir för varmt
Partiell förångning tror jag det heter.

Vet dock inte hur det fungerar ?

Kolla in: http://www.arsite.se

Vaccumrör importerade ifrån Kina, visserligen inte SP godkända, men det spelar ju inte så stor roll. De ger ca 600-700 Kwh/ m2 och år. Jag räknar med att få ihop min anläggning på 6m2 för ca: 15000 kr
Jag kommer att använda en acctank på 300 liter och den mesta av värmen skall gå till golvvärmen och resten till förvärmning av varmvattnet. Tanken är ju lägre temp desto bättre och på sommaren är det ju bara till att förbikoppla värmepumpen. Så har man tappvarmvatten för hela sommaren.

Det såg intresant ut,
är det någon som har köpt från dom.

Var det 15" för bara skälva panelerna eller var det inkl rör .pump osv det som behövs för inkoppling
mot din ack tank...

//uffe

Majgårdarna
Eftersom dom inte är p märkta går du ju miste om bidraget på 7500 .Men det kanske lönar sig ändå?

Skulle tro att det lönar sig ändå, och har du redan en tank så....

Fick en offert ifrån Euronom och den var på ca: 40000 kr. Nu kommer jag iofs inte ihåg hur många kvadrat den var på, men det här blir mycket billigare iaf. Jag kan ju fylla på med ytterligare rör utan att det kostar skjortan, om jag behöver.

Allting verkar falla på plats, 300liters tank, drivpaket och solfångare. Kommer nästa vecka. Sedan skall det jobbas....
Och priset, det hamnar mellan 15--20000 kr. Lite mer än de 15 jag sa ifrån början, men helt klart under 20000 kr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.